מרבית האנשים יודעים כי בעת גירושין הם זקוקים להסכם גירושין אשר יעגן את כל הנושאים הקשורים וכרוכים בגירושין ביניהם. רוב האנשים לא מודעים לכך שקיים גם "הסכם שלום בית ולחילופין גירושין" למה הכוונה? ולמי הסכם כזה יועיל?

 

יש מקרים שבהם בני זוג נמצאים בסכסוך וקיימות מחלוקות קשות ביניהם אשר גורמות להם לחשוב שאולי כדאי ועדיף שיתגרשו. לא תמיד המחשבה תואמת את הכוונה. לעיתים בני הזוג עוד לא נמצאים בשלב שבו הם מעוניינים להתגרש זה מזו, ורוצים לבחון אפשרות נוספת לשיקום נישואיהם.

 

מקרה נוסף אפשרי לשימוש בהסכם שלום בית ולחילופין גירושין הוא מקרה בו בעת מחלוקת בין בני זוג, מגיע אחד מבני הזוג לעורך דין ומציין כי הוא אינו מעוניין להתגרש אבל רוצה "לנער" את הצד השני ו/או להגן על זכויותיו מחשש שמא הצד השני יפעל כנגדו או לפניו. יש מקרים שבהם עורך הדין יפעל למען הלקוח ויגיש עבורו תביעות ובקשות בערכאות משפטיות (ביהמ"ש לענייני משפחה או ביה"ד רבני) כדי להגן על האינטרסים שלו, על רכושו ו/או לצורך קבלת סעדים זמניים (כגון עיקולים, צווים, מזונות וכיוצ"ב) ובשלב מאוחר יותר בתהליך יגיע אותו לקוח למסקנה כי ייטב לו אם ינסה לשקם את נישואיו בטרם יתגרש.

 

במקרים כאלו מומלץ וכדאי לשקול לערוך הסכם שלום בית ולחילופין גירושין.

 

אז מה ההבדל בין הסכם שלום בית ולחילופין גירושין מהסכם גירושין?

 

כמובן שהחלק שעוסק בנושא שלום הבית. הסכם שלום בית ולחילופין גירושין יוצא מנקודת הנחה שבני הזוג שחותמים על ההסכם מבקשים תחילה לעשות ניסיון לשלום בית, ובהסכם הם קובעים את הוראות שלום הבית ומה עליהם לעשות כדי ליישב הסכסוך ביניהם, ובשלב שני, רק אם הניסיון לשלום הבית לא יצליח – רק אז יכנסו לתוקף הוראות הסכם הגירושין. אם כך ברור כי בהסכם שלום בית ולחילופין גירושין קיימות הוראות שלא יהיו קיימות בהסכם גירושין בלבד, שעניינם שלום הבית.

 

איך שלום בית יכול להיות לצד גירושין?

 

נכון, על פניו נדמה כי הסכם שלום בית, שמטרתו שיקום הנישואים, לא יכול להתקיים לצד הסכם גירושין שמטרתו הסדרת הפרידה ופירוק הנישואים, אבל הסכם מסוג זה יכול להיות דווקא פתרון ביניים נהדר למי שמעוניין מחד לתת סיכוי נוסף לנישואיו ולזוגיות ומידך מעוניין להמשיך להגן על זכויותיו ולהימנע מהצורך העתידי להוציא כספים נוספים אם שלום הבית לא יצליח.

 

אם עורכים הסכם שלום בית וגירושין בסיוע עו"ד ו/או מגשר ניתן להגיע היום, בשלב ההסכמות והרצון לשיקום, להבנות והסכמות מרצון לגבי גירושין, במידה ושלום הבית לא יצליח.

 

בדרך זו, אם וככל ששלום הבית לא יצליח, כבר יש לכם במגירה הסכם גירושין מוכן, שבו כבר קבעתם מה יעלה בגורל הרכוש, הילדים, הבית וכיוצ"ב ועשיתם זאת אפילו בהסכמה. כך ניתן לחסוך בעתיד עלויות נוספות של פנייה לעו"ד ותשלום שכ"ט נוסף, לא צריך לחשוש מפני מרוץ סמכויות ו/או פעולה של הצד השני.

 

פעמים רבות דווקא העובדה שמעגנים את נושא הגירושין בהסכם שלום בית יכול להכשיר את הקרקע לכוונה אמיתית של בני הזוג לפעול להצלחתו של שלום הבית.

 

אז מה לכלול בהסכם שלו"ב (שלום בית) ולחילופין גירושין?

 

כדאי מאד לקבוע ביניכם הוראות שנוגעות לאופן קיום חיי הזוגיות ביניכם. אם את ביקשת כל השנים שתפנו לטיפול וייעוץ זוגי והוא סירב זו ההזדמנות לבקש לעגן את המחויבות הזו בהסכם. אתה מרגיש שאשתך מבלה יותר מדי זמן עם חברות ופחות בבילויים משותפים, ניתן לקבוע הוראות לגבי בילוי משותף. בעלך מונע ממך לקחת חלק בניהול החשבונות וניהול הבית? בקשי לעגן את רצונך בשקיפות והפיכתך לשותפה בכל ענייני הבית. דברו על מה שמהותי לכם וגבשו הסכמה.

 

כמובן שזוגיות היא עניין דינמי ולא ניתן לקבוע כל צעד ושעל לגביה, אבל בנושאים שבהם היו עיקר הוויכוחים והמחלוקות ביניכם שווה לחשוב על דרך לפתרון המחלוקת באמצעות הסכמות שיקבלו תוקף של פסק דין.

 

גם אם נדמה שאין טעם לדבר על הרע מכל בשעה שכוונתכם להמשיך להיות יחד, כדאי ומומלץ להיות ריאליים ולהבין שבמקרים המתאימים כדאי להקדים תרופה למכה.

 

איך עורכים הסכם כזה?

 

מדובר בהסכם משפטי לכל דבר ועניין, אשר גם אותו נדרש לאשר בביהמ"ש/ ביה"ד הרבני. במקרים שבהם כבר קיימים הליכים משפטיים ניתן לאשר ההסכם במסגרתם, במקרים שבהם טרם התחילו הליכים משפטיים ניתן לאשר את ההסכם כשם שמאשרים הסכם ממון/ גירושין בביהמ"ש/ ביה"ד הרבני.

 

כשם שלא כדאי לערוך הסכם גירושין לבד, אלא בסיוע עו"ד ו/או מגשר, כך גם מומלץ ורצוי לערוך הסכם שלו"ב ולחילופין גירושין בסיוע עו"ד ו/או מגשר ומומלץ לפנות לעו"ד שהוא גם מגשר כך שיוכל לסייע לכם לגבש הסכמות. לא כל זוג שמבקש לתת ניסיון נוסף לזוגיות מסוגל לגבש הסכמות לגבי פירוד עתידי ולכן יש לעיתים צורך בגישור כדי להגיע להבנות והסכמות לגבי הדרך שבה תתגרשו אם כבר לא יהיה שלום בבית.

 

 

האמור לעיל אינו מהווה המלצה, חוות דעת משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.


 


עודכן ב: 13/02/2012