המדינה עשתה היום צעד גדול לקראת הסדרת הליך הפונדקאות לישראלים גאים בחו"ל. בחוות דעת שהגיש היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, בנושא. כתוב כי בניגוד להליך שהיה נהוג עד כה אשר חייב את אחד ההורים לעבור הליך אימוץ ארוך . מעתה יוכל להירשם כהורה לפי "צו הורות פסיקתי" של בית המשפט לענייני משפחה, עד להשלמת החקיקה בנושא.

 

יש לכם שאלה?

פורום פונדקאות


ההחלטה באה בעקבות עתירת שני זוגות לבית המשפט העליון בגין הליכי האימוץ הקשים אותם הם צריכים לעבור. העתירות אוחדו לעתירה אחת, שהמדינה נדרשה להשיב עליה. היום, כאמור, הגיעה חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה.


ההחלטה מאשרת הלכה למעשה את המלצות הועדה הבין משרדית בראשות פרופ' מור-יוסף אשר המליצה בעבר על תיקוני חקיקה שיבטיחו פיקוח על הליך הפונדקאות, ימנעו ניצול ויבטיחו את זכויות הקטין. הועדה סברה בזמנו כי יש לתת "צו הורות" על ידי בית המשפט לענייני משפחה בישראל, על מנת להבטיח את גידולו של הילד כראוי וכן המליצה על חקיקה חדשה בנושא.


עד כה עמדת המדינה הייתה שההורה הביולוגי ייקבע בבדיקת רקמות ואילו בן הזוג נצטרך לעבור הליך אימוץ רגיל שכולל מעקב של עובדת סוציאלית שעלול היה לקחת חודשים או אפילו שנים עד להשלמתו. עד סוף התהליך, לא היה בני הזוג יכולת לרשום את הילד לגן או לבית הספר, לצאת איתו לחו"ל, ואפילו לא לקחת אותו לקופת חולים, ללא אישור העובדת הסוציאלית.


כיצד ההחלטה מקלה על ההורים הגאים שבוחרים בפונדקאות?


ברמה העקרונית יש כאן הכרה של המדינה במודל של משפחה עם הורים בני אותו מין. ברמה הפרקטית זה אומר שהמדינה תקל משמעותית את ההליך הארוע והמייגע שבו נדרשים ההורים להוכיח את זיקתם לילד שבתהליך יצירתו השקיעו עשרות אם לא מאות אלפי שקלים. המדינה לא הבחינה עד היום בין פונדקאות לבין אימוץ רגיל, ולמעשה במהלך השנים הראשונות של הילד ההורים לא יכלו לקחת החלטות לגביו ללא אישור מעובד\ת סוציאלית שליוותה אותם.


איך יראה הליך האימוץ החדש?

 

ההחלטה של היועץ המשפטי לממשלה קובעת כי אין צורך להיכנס לכל הליך האימוץ, כך שמדובר בבשורה של ממש עבור ההורים. בני הזוג יירשמו בבית המשפט לענייני משפחה, יקבלו "צו הורות" ויוכלו לגדל את ילדם בנחת.

 

האם הליך האימוץ החדש מתייחס גם לזוגות סטרייטים?


כרגע, לא. ההחלטה מתייחסת רק לבני זוג מאותו מין. אולם, לא ת היה למדינה ברירה והיא תצטרך לקבוע נהלים זהי גם לזוגות סטרייטים שפונים להליכי פונדקאות בחו"ל.

 

מה לגבי פונדקאות בישראל?


ההחלטה לא מתייחסת לכך, ובני זוג גאים בישראל עדיין לא יכולים להיעזר בשירותי פנדקאות בארץ, אלא רק בחו"ל. אבל, לפחות הם לא יצרכו לחכות תקופת זמן של עד 3 שנים עד שיאשרו להם לגדל את ילדם החוקי ללא השגחה.