בבית המשפט העליון נדחתה אתמול (ד') עתירתם של 14 חברות לממכר סיגריות במכונות אוטומטיות, והם חויבו בתשלום שכר טרחה בסך 30 אלף שקלים כל אחת.

 

יש לך שאלה?

פורום בג"צ
פורום משפט מנהלי, עתירות, בג"צ ורשויות מקומיות


העתירה הוגשה במרץ השנה כתגובה לחוק להגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק (מאי 2011), אשר במסגרתו נאסרה הצבתן של מכונות אוטומטיות למכירת סיגריות. החוק אמור להיכנס לתוקף בינואר 2014, כשעד תאריך זה ניתנה תקופת חסד, בת שנתיים, בה התאפשר לחברות אלו להמשיך במכירה וזאת בתנאי שיציבו את המכונות במרחק של 1,000 מטרים לפחות ממוסדות חינוך.


העותרים - החוק הוא פגיעה בחופש העיסוק


בעתירתם טענו העותרים לבטול החוק והשעית תוקפן של התקנות, בגין פגיעה בחופש העיסוק, לפגיעה בתחרות החופשית בענף הסיגריות ובזכותם החוקתית לקניין. 


ראשית, טענו העותרים כי מהות החוק היא הגנה על קטינים וצמצום הנגישות והחשיפה שלהם לסיגריות. משכך, טענו, ניתן להגשים את מהותו של החוק בדרכים אשר לא יפגעו בפרנסתם. שתי דרכים הובאו בפני בית המשפט כהצעות לחלופה, האחת, חלופה טכנולוגית שכוללת שימוש בכרטיס אשראי לרכישת המוצר או שימוש בתעודת זהות ביומטרית. השנייה, חלופה גיאוגרפית, הכוללת הצבת המכונות במקומות בהם אין ילדים כמו בתי סוהר או בסיסים צבאיים. כמו כן, ציינו כי הם מוכנים לשאת בעלויות ההתאמה.


בהמשך טענו העותרים לאכיפה אי שוויונית ובררנית המפלה אותם לרעה ביחס למוכרי סיגריות אחרים כמו קיוסקים, פיצוציות וכדומה.
באשר לתקנות שתיקן משרד הבריאות לגבי תקופת החסד ובתנאי שיישמר מרחק ממוסדות חינוך, הביעו העותרים את מורת רוחם וטענו כי המרחק אינו סביר ועל כן, תקופת חסד זו הופכת לחסרת משמעות.


בסיום עתירתם הדגישו העותרים את העובדה שבתיקון תקנות אלו לא ניתנה להם ההזדמנות להשמיע את טענותיהם והתנגדותם.


משרד הבריאות והכנסת מבקשים דחיית העתירה


מנגד, טענו המשיבים: משרד הבריאות וכנסת ישראל. כאשר כל גוף משיב בתורו על הטענות המיוחסות לו.


ראשית השיב בא כוח משרד הבריאות על טענות העותרים כאשר בתחילת דבריו ביקש לדחות את העתירה כולה, הן ביחס לתיקון החוק והן ביחס לתקנות.


לטענתו, מהות החוק אינה מתייחסת אך ורק לקטינים ולהגנתם מפני מוצרי טבק. לשיטתו, תכליתו של החוק הוא לצמצם ככל האפשר את הנגישות של כלל האוכלוסייה, קטינים ובוגרים כאחד, למוצרי טבק למיניהם. כמו כן, החוק כולל בתוכו את מרכיב הפרסום וביטולו בכל הנוגע למכירת סיגריות, והרי המכונות במהותן משמשות כפרסומת רק בעצם הצבתן.


לשיטתו, סיבות אלו מייתרות את הצורך בחלופות שהוצעו על ידי העותרים, שעל כן הן לא מתייחסות לכלל האוכלוסייה אלא רק להקטנת נגישות קטינים.


בהתייחסותו לטענת אכיפה אי שוויונית, הוא דוחה את הטענה ומציין את ההבדלים הברורים לפיו, בין דרכי השיווק. במכירת מוצרים ממכונות אוטומטיות ישנו היעדר פיקוח אנושי, והמכונה עצמה משמשת כאמצעי פרסום בולט.


עוד ציין המשיב בדבריו כי, אף על פי שאינם מחויבים לכך, ניתנה לעותרים ההזדמנות להשמיע את דעתם והם גם עשו זאת בהליך חקיקת התיקון.


בסיום דבריו, מדגיש המשיב את החשיבות הגבוהה בחוק שכזה במסע להגשמת השאיפה לצמצום תופעת העישון בארץ ובעולם.


המשיב השני, בה כוחה של כנסת ישראל, טען דברים דומים מאוד לאלה של משרד הבריאות. התוספות המשמעותיות היו הדגשת זמן ההתארגנות שניתן לעותרים והעובדה כי החלופות שהובאו כהצעה על ידי העותרים אינן מגשימות את תכליתו של התיקון. כמו כן, בסיום דבריו, ציין כי התועלת הצומחת מהחוק הינה משמעותית ומביאה למזעור תופעה שלילית ביותר.


במארס האחרון בעת דיון בעניינם, אפשרו השופטים לעותרים לחזור בהם מעתירתם ללא חיוב בהוצאות משפט. חמישה מן העותרים ביקשו להסתלק מן העתירה.


אין סיבה להתערבות בית המשפט


בתחילת דבריהם ציינו השופטים כי לדעתם אין סיבה של ממש להתערבות בית המשפט בשינוי החוק וכי דין העתירה להידחות.


ראשית ציינו השופטים כי ביחס לפגיעה בחופש העיסוק, זוהי פגיעה חלקית מאוד; העותרים יכולים למכור את המכונות, או לחילופין למכור מוצרי טבק בדרכים אחרות המעוגנות בחוק. כמו כן, העותרים לא סיפקו לביהמ"ש נתונים לגבי מידת הפגיעה בפרנסתם, ולא הוכיחו כי אין באפשרותם למכור את המכונות שברשותם או לשנות את ייעודם וכדומה.


בהמשך אף הדגישו את העובדה כי לאחר בדיקה ובירור, נתגלה להם כי אכן מצוינת בפרוטוקול הדיונים תכלית נוספת מעבר לזו המגינה על הקטינים, והחוק אכן מתייחס, כדברי המשיבים, לצמצום מכירת מוצרי טבק לכלל האוכלוסייה.


לגבי הטענה שהמרחק ממוסדות החינוך הוא לא סביר, בית המשפט מעיר כי העותרים לא הביאו שום עדות לאי סבירות, והטענה נותרה ריקה ותיאורטית בלבד.


לאור כל זאת, החליט בית משפט העליון לדחות את טענת העותרים, ולחייב אותם ב- 15,000 שקלים כל אחד שישולמו כשכר טרחה לכל אחד מהמשיבים.