אב לילדים מחויב לזון אותם לפי ההלכה היהודית, בין שהוא נשוי לאמם ובין שאינו נשוי לה. הדין היהודי מחייב את האב לשלם מזונות ילדים גם אם הוא נשוי לאישה אחרת וגם הוא כלל אינו מכיר באבהותו. חובה אבסולוטית זו מוטלת על האב עד שמלאו לילדים שש שנים.


עם זאת, במסגרת תקנת חכמים העמידה הרבנות את חובת תשלום המזונות עד לגיל 15, כאשר מגיל זה ועד לגיל בגרות המזונות נקראים "מזונות מדין צדקה", והם מוטלים על שני ההורים לפי יכולתם הכספית. מאחר שרוב הילדים משרתים בצבא מגיל 18 ועד גיל 21, קיימת בישראל חובה להמשיך ולשלם להם מזונות נוספים גם אחרי גיל 18, אם כי בסכום מופחת של שליש מדמי המזונות ששולמו עד כה.


מזונות הכרחיים ומזונות מדין צדקה


תשלום מזונות לילדים אשר מטרתו לדאוג לרווחתם, מחולק לשני סוגים עיקריים. הסוג הראשון הוא מזונות הכרחיים הכוללים את הצרכים הבסיסיים של הקטינים, במטרה לוודא שיש להם קורת גג, מזון, חינוך, בגדים ונעליים ושהם זוכים לטיפולים רפואיים.


הסוג השני של המזונות נקרא מזונות מדין צדקה, וכולל את יתר הוצאות גידול הילדים שאינן נכללות בצרכים ההכרחיים, לדוגמה חוגים, חופשות, בילויים ועוד. אף שמזונות מסוג זה אמנם אינם נחשבים הכרחיים לגידול הילדים כמו חינוך או קורת גג, חשוב להבהיר כי יש להם חשיבות עליונה להתפתחותם התקינה של הילדים, להעשרת עולמם וליצירת קשר עמוק איתם. לכן יש חובה לספק לילדים מזונות מדין צדקה כל עוד המצב הכספי מאפשר זאת.


על מי מוטלת חובת תשלום המזונות?


באופן עקרוני, האב הוא זה שמחויב בתשלום המזונות ההכרחיים באופן בלעדי, ללא קשר לרמת ההכנסה של האם וללא תלות במצבו הכספי של האב. המצב שונה לעניין מזונות מדין צדקה, ואם באפשרותה של האם לקחת חלק בתשלום, היא תחויב לעשות זאת.


הדבר אינו אומר שהחיוב במזונות מדין צדקה יוטל שווה בשווה על האב והאם, אלא שהחלוקה תיקבע בהתאם ליכולתו הכלכלית של כל אחד מהם. ההורה שמרוויח יותר, ישלם יותר מסכום מזונות מדין צדקה, בין שזה האב או האם.


האם אב בפשיטת רגל יחויב במזונות מדין צדקה?


בתי המשפט שנדרשו להכריע בסוגית קביעת המזונות כאשר האב בהליכי פשיטת רגל, קבעו לא פעם כי מצבו הכלכלי הקשה של האב מהווה סיבה טובה להקטנת סכום המזונות, כאשר ברור כי מי שזכותו לקבל מזונות מאדם בפשיטת רגל חייב להסתפק במזונות צנועים.


מלבד זאת, אם הילדים הגיעו לגיל 15 או מתקרבים לגיל זה, שילוב של עובדה זו עם מצב כלכלי קשה של האב יכול להוביל למסקנה שיש להפחית את המזונות, גם אם הדבר אומר שרמת החיים של הילדים תיגרע או שהאם תשלים את הנדרש בהתאם ליכולותיה.


כיצד נקבעים מזונות הילדים?


באופן עקרוני, בית המשפט לענייני משפחה הוא הרשות השיפוטית המוסמכת להכריע בעניין המזונות, אם כי בית הדין הרבני יכול לדון בכך, ובתנאי ששני הצדדים מסכימים לכך. מלבד זאת, חשוב לזכור כי ניתן להגיע להסדר גם באמצעות הסכם גירושין שיובא לאישורו של בית המשפט.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעת מזונות - הערך סיכוייך!


שיקולי בית המשפט בקביעת המזונות מדין צדקה מביאים בחשבון את טובת הילדים במטרה לשמר ככל האפשר על רמת החיים שהם רגילים אליה, את ההיקף והיכולת הכלכלית של ההורים בהתאם לבעלות על נכסים וגובה המשכורת, וכן את הסדר המשמורת, כלומר האם מדובר במשמורת משותפת או במשמורת מלאה של אחד ההורים, כאשר הסכום יופחת במקרים של משמורת משותפת.