הנאמן על נכסי חייב בפשיטת רגל מופקד על האינטרסים של הנושים ומוטלת עליו אחריות רבה, מאחר שהוא מחזיק בזכויות אחרים. פקודת פשיטת הרגל מספקת מנגנוני פיקוח על הנאמן, אשר יכולים להתבצע על ידי הנושים, כונס הנכסים הרשמי ובית המשפט. באמצעות הפיקוח ניתן למנוע ניצול נכסי החייב בידי הנאמן לטובתו האישית.

 

לאחר שבית המשפט מוציא צו כינוס על נכסי חייב שאינו יכול עוד לעמוד בחובותיו כלפי הנושים, הופך הכונס הרשמי לכונס נכסי החייב. עד להכרעת בית המשפט אם להכריז על החייב כפושט רגל, מנהל הכונס חקירה מקיפה בדבר הנכסים, ההכנסות וחובותיו של החייב.

 

בעקבות החקירה מקיים הכונס אסיפת נושים כדי להחליט ביחד עם הנושים האם לקבל הצעת הסדר או פשרה, האם ראוי להכריז על החייב פושט רגל ולתת לו הפטר, ולדון באופן הטיפול בנכסיו. לאחר אסיפת הנושים מגיש הכונס לבית משפט דו"ח מפורט עם כל ממצאיו ועל סמך הדו"ח מחליט בית המשפט האם להכריז על החייב כפושט רגל.

 

לאחר הכרזה על פשיטת הרגל, כונס הנכסים משמש כנאמן על נכסי החייב והם מותרים לחלוקה בין הנושים. הנאמן מחלק לנושים דיבידנדים באמצעות מימוש הנכסים, כאשר התשלומים מחולקים לכל נושה באופן יחסי לחובות של החייב כלפיהם.

 

מנגנוני הפיקוח על הנאמן

 

הנושים רשאים להחליט מי יהיה הנאמן על הנכסים ולהציע את המינוי לכונס הנכסים, אשר יודיע על כך לבית המשפט. אם במשך חודש ימים מיום ההכרזה, לא הציעו הנושים אדם אחר למילוי התפקיד, או במקרה שכונס הנכסים אינו מסכים להצעתם, רשאי הכונס להציע נאמן ובסופו של דבר בית המשפט מחליט בדבר המינוי. טרם המינוי.

 

לנאמן סמכויות רבות והוא אחראי על ריכוז הנכסים וחלוקת דיבידנדים לנושים. הנאמן רשאי הוא לפטור חייב מההגבלות המוטלות עליו ובית המשפט נסמך על חוות דעתו. בית המשפט לדרוש מהנאמן ערובה או שיעבוד נכס כדי להבטיח שימלא תפקידו כראוי, ומנגנוני הביקורת מתחלקים בין הנושים והכונס הרשמי.


מינוי ועדת ביקורת על הנאמן

 

סעיף 48 לפקודת פשיטת הרגל מאפשר לנושים להחליט על מינוי ועדת ביקורת לצורך פיקוח על ניהול הנכסים בידי הנאמן. ועדת הביקורת מורכבת משלושה עד מחמישה נושים, כאשר החוב כלפי חברי הוועדה, הוא חוב שהוכר כחוב בר תביעה. ישיבות הוועדה יקבעו על ידי הנאמן או על ידי חבריה, והיא יכולה לפעול על פי דעת רוב, כשרוב החברים נוכחים בישיבה. במקרה שלא מונתה ועדת ביקורת, הסמכויות טעונות את אישורו של כונס הרשמי.

 

תפקידה המרכזי של ועדת הביקורת הוא לאשר לנאמן להפעיל סמכויות טעונות הסכמה, לרבות: ניהול עסק של החייב, פתיחת הליכים משפטיים הנוגעים לנכסיו והתגוננות בהליכים, העסקת עורך דין, תמורה למכירת נכס, סכום כסף שישולם בעתיד, משכון חלק מנכסיו, מסירת סכסוך לבוררות, פשרה בדבר חובות ועוד.

 

יש לך שאלה?

פורום כונס | כינוס נכסים

 

מנגנוני ביקורת נוספים פועלים על פי עיקרון השקיפות, ולפיהם הנאמן מחויב לספק מסמכים שונים על פי בקשתם, לרבות דו"חות כספיים ורשימת הנושים המשקפת את החוב המגיע לכל אחד. הנאמן מחויב לנהל פנקסים שבהם יירשמו פרוטוקולים של אסיפות ועניינים אחרים שיקבעו, וכל נושה רשאי לעיין בפנקסים תחת פיקוח בית המשפט.

 

מנגנוני ביקורת שמופעלים על ידי הכונס

 

מלבד ועדת הביקורת שמבוצעת על ידי הנושים, קיימים מנגנוני ביקורת שמופעלים על ידי כונס הנכסים. הנאמן נדרש לשלוח לכונס דו"חות על הכספים שהתקבלו ושולמו, ועל ניהול הליך פשיטת רגל. בכל עת הכונס רשאי לדרוש פנקסים וחשבונות המנוהלים על ידי הנאמן לצורך ביקורת. במקרים שבהם הכונס הרשמי משמש כנאמן, בית המשפט ממלא את תפקידו כמבקר הנאמן. על הנאמן חל איסור להפקיד כספים שקיבל בחשבונו הפרטי, ועליו להפקיד כל כסף בחשבון הבנק שנקבע על ידי שר האוצר. נאמן שיעכב כספים שקיבל, יישא בריבית ולא תהיה לו עילת לתביעת שכר ואף הכונס יהיה רשאי להעבירו מתפקידו.