סכסוך שכנים בבניין משותף במודיעין פרץ בין בני זוג המתגוררים בקומה הראשונה לבין בני הזוג המתגוררים בקומת הקרקע שמתחת לדירתם, וזאת לאחר שהשכנים מקומת הקרקע התקינו מזגנים על קיר דירתם של שכניהם.


בני הזוג מהקומה הראשונה טענו כי מנוע המזגן שהותקן מתחת לחלון חדר השינה שלהם מרעיש, מרעיד את הקיר ופולט חום בלתי נסבל, וכי שכניהם העבירו את מיקום מזגניהם מבלי לקבל היתר וללא קבלת אישור משאר הדיירים. מנגד טענו השכנים כי התקינו את המזגנים בהתאם להנחיות העירייה ודיווחו על כך כדין. כמו כן טענו כי המזגן של שכניהם מרעיש באותה מידה כמו המזגן שהתקינו.


ואולם, שופט בית משפט השלום ברמלה שדן בתביעת בני הזוג מהקומה הראשונה אשר דרשו משכניהם להסיר את המטרד, התרשם כי המזגנים הותקנו באופן המפר את ההנחיות וחוקי התכנון והבנייה, ואכן גרמו אי נוחות ומטרד רעש, חום ורעידות.


לאור זאת הורה לנתבעים להסיר את שלושת המזגנים שהתקינו שלא כדין בתוך פרק זמן של 30 יום, ולהתקינם מחדש על קיר דירתם כך שחלקם העליון יהיה מרוחק לפחות במטר מרצפת הדירה שמעל. כמו כן חויבו הנתבעים לשלם לשכניהם את הוצאות המשפט.


המזגנים הותקנו מחדש בקיר דירתם של השכנים במסגרת שיפוץ שנערך בדירה


במסגרת תביעתם טענו בני הזוג כי שכניהם ערכו לפני שלוש שנים שיפוצים בדירה, והעבירו את מנוע המזגן ממסתור הכביסה אשר סופח לשטח הדירה המשופצת לפרגולה. זאת תוך הצמדת המנוע לקיר החיצוני של הדירה שמעליהם, ממש מתחת חלון חדר השינה שלהם, כאשר הקיר מסווג כרכוש משותף של דיירי הבניין. בעקבות העברת המזגן החלו לסבול מפליטת אוויר חם היישר אל חדר השינה, רעידות ורעש בכל פעם שהמזגן הודלק.


אף על פי שביקשו משכניהם להעביר את מנוע המזגן כך שלא יפריע להם, השכנים לא עשו דבר. על כן שלחו להם מכתב התראה באמצעות עורך דין מטעם האגודה לתרבות הדיור. לאחר מכן הוסיפו השכנים מנוע מזגן נוסף מתחת לחדר השינה שלהם, והתקינו מזגן שלישי ליד חדר הממ"ד בדירתם. המזגנים הותקנו ללא קבלת אישור משאר הדיירים וללא היתר. נכון להיום, טענו התובעים, המטרד כה חזק ומפריע עד שהם אינם יכולים עוד לישון בחדר השינה שלהם.


האם המזגנים הותקנו בהתאם לתקנות המרחביות של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה?


מצדו השני של המתרס, הנתבעים טענו כי מנוע המזגן מעולם לא הותקן במסתור הכביסה, גם לפני השיפוץ שביצעו, אלא בגינתם. במסגרת השיפוץ הוסיפו פרגולה ולכן התקינו את המזגן במיקום הגבוה ב-30 ס"מ ממיקומו הקודם, זאת תוך דיווח לעירייה ועל פי הוראות ההנחיות המרחביות. הנחיות אלו קובעות כי יש להתקין את המזגן על גג הבניין או במסתור הכביסה כפי שנקבע בהיתר, אך אם לא ניתן לעשות זאת, אפשר להתקין את המזגן בקיר החיצוני של הדירה.


עוד טענו הנתבעים כי המזגן מותקן ליד חדר האמבטיה של שכניהם ולא ליד חדר השינה, במרחק סמוך למזגנם של התובעים עצמם. מזגן זה חורק ומייצר רעש באותה מידה אם לא יותר מכך ממזגנם של הנתבעים. כמו כן, הדיירים מהקומה השנייה ואף התובעת עצמה אישרו את התקנת המזגנים במיקומם הנוכחי.


האם המזגנים גרמו למטרד ואי נוחות לשכנים?


תחילה הגישו השכנים מהקומה הראשונה תביעה למפקחת על הבתים המשותפים, והמפקחת הורתה להעביר את התביעה לבית משפט השלום. התובעים צירפו תמונות אשר הראו בבירור כי המזגנים מותקנים על קירות דירתם, וכן הצהרה מטעם ועד הבית אשר לפיה הנתבעים מעולם לא ביקשו אישור להתקין את המזגנים, ואף לא היו מקבלים אישור כזה לו היו מגישים בקשה.


בחינת הצילומים הביאה את השופט למסקנה חד משמעית כי המזגנים הותקנו על קיר דירתם של התובעים, ולכן הנתבעים לא עמדו בהנחיות המרחביות והפרו את דיני התכנון והבנייה. על פי ההנחיות, מתקין המזגן צריך להתקין אותו על קיר דירתו שלו, והשופט הבהיר כי הנחיה זו ניתנה במטרה למנוע אי נוחות או מטרד לשכנים.

 

יש לך שאלה?

פורום סכסוכי שכנים


השופט דחה את טענת הנתבעים כי מזגן התובעים אף הוא מרעיש, והבהיר כי גם אם אדם מוכן לסבול את הרעש שמפיק מזגנו, הוא אינו מוכן לכך כאשר מדובר במזגן שאינו שלו. מאחר שהשופט קבע כי נגרמה לתובעים אי נוחות בעקבות התקנת המזגן ליד חלון חדר השינה שלהם, הוא קיבל את התביעה והורה לנתבעים להתקין את המזגנים מחדש על קיר הדירה שלהם, וזאת בתוך 30 ימים ממועד פסק הדין.


ת"א 21799-11-17