מזג אוויר קיצוני, בייחוד בעונת החורף הרוויה במשקעים, הוא כר פורה לתאונות מסוגים שונים. המדרכה והכבישים רטובים וחלקלקים וכולנו צריכים לנקוט אמצעי זהירות מרביים כדי שלא ניפגע או חלילה נהווה סיכון למשתמשי דרך אחרים.


ואולם, האחריות מוטלת לא רק על משתמשי הדרך, אלא גם על הגופים שמתחזקים את השטחים הציבוריים השונים ואמורים להיות ערוכים למזג אוויר קיצוני.


מתי נפילה בשל הגשם מזכה בפיצויים ומתי היא רק החלקה תמימה?


העירייה מתוקף תפקידה מחויבת בתחזוקה של מערכות שונות אשר מטרתן היא שמירה, סבירה לכל הפחות, על איכות חייהם של התושבים המתגוררים בתחומה. אחת מהמערכות האלה היא מערכת ניקוז המים. עם זאת, בערים ותיקות שהתשתיות בהן מיושנות קשה יותר לתחזק את מערכות הניקוז באופן מיטבי.


דבר זה עלול לגרום להצפות ברחוב, שלוליות ענק, זרמי מים בצדי המדרכות ועוד. לא מן הנמנע שבעקבות מפגעים אלה, תושבים שמנהלים את שגרת יומם כרגיל גם בימים גשומים - יהיו חשופים לסכנות נפילה והחלקה, זאת בשל הרטיבות וההצפות בשטחים שדרכם הם מתניידים.


כאן המקום לומר: אם נפלתם או החלקתם בשטח ציבורי ביום גשום בעקבות תחזוקה לקויה של מערכת ניקוז המים, סבירות גבוהה שתוכלו לתבוע את העירייה על נזקי הגוף שנגרמו לכם בתאונה, ולקבל על כך את הפיצויים שלהם אתם זכאים.


החלקתי בשלולית ברחוב ונפגעתי, איך מגישים תביעת פיצויים לעירייה?


אם נפלתם ברחוב ביום גשום - אל תזניחו! לכו להיבדק אצל רופא ולוודא מה חומרת הפגיעה והטיפול הנדרש, מומלץ כמה שיותר מהר. יש חשיבות למסמך רפואי שיתעד את הפגיעה בסמיכות לזמן התרחשותה, כיוון שהוא מוכיח שנזקי הגוף נגרמו לכם בעקבות התאונה הרלוונטית, ולא כתוצאה מאירוע אחר.


נוסף לתיעוד הרפואי, קחו פרטים מאנשים שראו את הנפילה שלכם, אם היו כאלה. עדות של מי שהיה נוכח בתאונה תקל עליכם להוכיח את הנזקים שנגרמו לכם.


במקרה שהנפילה התרחשה בעקבות תחזוקה לקויה של מערכות עירוניות, אתם זכאים לפיצויים מהעירייה בשל התרשלות בתפקידה. לפיכך, עליכם לנסח מכתב דרישה לפיצוי שבו תפרטו את כל נסיבות המקרה ואת הפגיעה שנגרמה לכם, עדיף בצירוף תמונות של השטח שבו נפלתם והמפגע שהיה מצוי בו. את המכתב יש לשלוח למחלקה המשפטית של העירייה.


יש לציין שהעירייה יכולה שלא לקבל את טענותיכם בנוגע להתרשלות, אך אל תאמרו נואש: אתם עדיין יכולים להמשיך את ההליך המשפטי בהגשת תביעת נזיקין. התביעה תוגש לרוב לבית הדין לתביעות קטנות, שם האגרה נמוכה, התהליך מהיר באופן יחסי ותוכלו להגיע לפשרה בנוגע לסכום הפיצויים מול העירייה.


מה אם קרתה לי תאונה בעקבות הגשם בשטח שאינו בחזקת העירייה?


במקרים של תאונות שנגרמו בשל הצפות ורטיבות שאינן ברחוב או באחריות העירייה, יש לבחון באופן פרטני את המקרה. ייתכנו נפילות והחלקות בחדרי מדרגות של בניינים, בחנויות, בבתי עסק ואפילו באוטובוסים. ככלל ועל פי פקודת הנזיקין, בעל השטח שבו אירעה התאונה הוא האחראי לפיצוי על נזקי הגוף שנגרמו למי שעבר בו.


חשוב להדגיש כי יש מקרים שבהם התאונה קרתה אף על פי שבעל השטח נקט את כל אמצעי הזהירות כדי שלא תתרחש. במקרים אלו, הנפגעים לא תמיד יהיו זכאים לפיצויים, כיוון שיש להוכיח התרשלות בהפרת חובת הזהירות של בעל השטח כלפי המשתמשים בדרך.


לעומת זאת, אם בתאונה הייתה מעורבות של כלי רכב, הנפגעים יהיו זכאים לפיצויים מחברת הביטוח של הרכב הפוגע גם בלי להוכיח רשלנות כלשהי. יש לציין כי הזכאות קיימת גם אם הפגיעה נגרמה באופן ישיר בגלל רטיבות מהגשם, ולא בגלל התנהגות לא זהירה של נהג הרכב.


אישה שהחליקה באוטובוס כי הרצפה הייתה רטובה מגשם קיבלה יותר מ-36 אלף שקלים פיצויים


בתביעת נזיקין שהוגשה לבית משפט השלום בירושלים בעקבות נזקי גוף שנגרמו לאישה באוטובוס ביום גשום, בית המשפט קבע כי חברת הביטוח של האוטובוס אחראית לתשלום הפיצויים. במקרה זה, התאונה אירעה בעקבות רטיבות על הרצפה שגרמה לכך שאחת הנוסעות החליקה ונפלה.


מתיאור האירוע, רצפת האוטובוס הייתה רטובה כיוון שהיה יום גשום. במהלך הנסיעה, הנהג בלם ואחת הנוסעות נפלה על גבה. חברת הביטוח של האוטובוס ניסתה לטעון כי המקרה לא מוגדר כתאונת דרכים לפי החוק, ולכן היא לא חייבת לזכות את האישה על פי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד


עם זאת, השופט ציין כי תזוזת הרכב הייתה גורם ממשי שהשפיע על נפילת הנוסעת, גם אם הגורם הישיר היה רטיבות של רצפת האוטובוס בעקבות הגשם. לפיכך, הוא קבע כי יש להגדיר את התאונה שנגרמה בעקבות מזג האוויר החורפי כתאונת דרכים לכל דבר ולזכות את הנפגעת בפיצויים.


מתוך חוות הדעת שהוגשה לבית המשפט מטעם מומחה בתחום האורתופדיה, עלה כי לאישה קיימת רגישות בגב התחתון ובעכוז בעקבות התאונה. עם זאת, לא נמצאה פגיעה חמורה ולכן המומחה קבע לה נכות בשיעור של 5% בלבד. לבסוף קבע השופט שחברת הביטוח של האוטובוס תפצה את הנוסעת ב-36,500 שקלים, וחייב אותה בתשלום הוצאות המשפט ושכר טרחת עורכי דין בסך 7,000 שקלים.

 


ת"א 19151-08


עודכן ב: 19/12/2019