מאמר קצר זה ינסה לתמצת את עיקרי תיקון 76 לחוק מיסוי מקרקעין, שתחולתו החל מיום ה- 1.8.2013 ואת הנקודות החשובות שיש לשים לב אליהם.


רבות דובר על המהפכה, שתיקון 76 הביא במיסוי רכישה ומכירה של דירות מגורים. עורכי דין רבים העוסקים במקרקעין חוששים ובצדק מהשלכות תיקון 76 על העסקאות הבאות בפניהם.


בגלל שיטת חישוב המס בישראל, הרי ככל שמחירי הדירות בישראל לא ימשיכו לעלות דרמטית בשנים הקרובות, יוטל מס השבח על השבח שצמח בשנים קודמות על הדירה באופן רטרואקטיבי וכך מס השבח היחסי יגדל ככל שהדירה תימכר במועד מאוחר יותר בשל התארכות תקופת החבות במס לעומת התקופה הפטורה ממס.


בכל מקרה, מומלץ למייצגים לבצע צמצום של המס ע"י מתן ביטוי לאבחנה בין "זכויות שבמקרקעין" (דהיינו דירת המגורים עצמה), לבין "זכויות שאינן במקרקעין" (כגון: מיטלטלין המצויים בדירה; מחוברים שלא בדרך קבע; מוניטין וכו').


להלן תובא סקירה של העקרונות הבסיסיים העומדים בלב תיקון 76, מבחינת הפטורים לדירות מגורים:


תיקון 76 למעשה הנחיל שלושה (3) מסלולי מכירה אפשריים:


1) מכירה בפטור מלא – (עד לתקרה של 4.5 מיליון שקל) –
במסלול זה קיימים ארבעה סוגי פטורים אפשריים:


א) פטור דירה יחידה – סעיף 49ב (2) החדש – לפי סעיף זה, פטור זה יינתן למוכר דירת מגורים מזכה (לאו דווקא שהתקבל לגביה "טופס 4", אך יש תנאי שבנייתה הסתיימה והיא ראויה לפי טיבה למגורים) ובתנאים המצטברים הבאים:


בכל מקרה יש לזכור שפטור זה לא יחול לגבי מוכר דירה יחידה (עד ליום 31.12.2017), אשר ביום 1.1.2014 היו בבעלותו יותר מדירת מגורים מזכה אחת [ דירה = יותר מ- 1/3 זכויות בדירה ]. דהיינו, אם ביום ה- 1.1.2014 היה לך יותר מדירת מגורים אחת, לא יוכל המוכר לקבל בתקופת המעבר את פטור הדירה היחידה גם אם הוא מכר בתקופה זו את יתר דירותיו האחרות ונותר הוא עם דירה אחת בלבד.
כמו-כן יש לזכור, שדירה שהתקבלה בירושה ועומדת בתנאי "פטור הירושה" המובא להלן, לא תיחשב כדירה נוספת למוכר.


זאת ועוד. ניתן לקבל פטור זה גם אם החלק הנמכר בדירה קטן מ- 1/3 מהזכויות בה.


דירת מגורים מזכה ; וגם אין למוכר דירה אחרת בישראל וגם/או באזור [ דירה = יותר מ-1/3 זכויות בדירה ]. יובהר שדירה, שהתקבלה אצל המוכר ממוריש שהיה בן זוג, הורה או בן זוג של צאצא של המוריש – לא תחשב למניין הדירות לקבלת פטור זה; וגם


המוכר תושב ישראל או "תושב חוץ", שהמציא אישור משלטונות המס במדינת התושבות שלו שאין לו שם דירה [ תנאי זה בעייתי מ- 2 בחינות: האחת, לא ניתן להמציא אישור כזה משום מדינה בעולם ושנית, "תושב חוץ" שמחזיק דירות במדינות אחרות, שאינן מדינת התושבות שלו – נמצא גם הוא זכאי לקבלת פטור זה. במקרה כזה, גם "הניכויים" יוכרו לפי חלק יחסי ]; וגם


תקרת הפטור מוגבלת לסך של 4.5 מיליון ₪ (השווי העולה על תקרה זו יהיה חייב במס שבח יחסי כמכירת "זכות אחרת" בדירת מגורים לגבי תקופת ההחזקה בדירה מיום 1.1.2014 ואילך, ביחס לכלל תקופת ההחזקה של המוכר בדירה); וגם


הדירה הייתה בבעלות המוכר לפחות 18 חודש מאז שהייתה ראויה למגורים; וגם


המוכר לא מכר במשך 18 החודשים שקדמו למכירה דירה אחרת בפטור זה; וגם


יש למוכר דירה נוספת, אשר נרכשה כתחליף לדירה הנמכרת ב- 18 חודש שקדמו למכירה, או שהדירה הנוספת הנ"ל הושכרה למגרים בשכירות מוגנת לפני יום ה- 1.1.1997, או שחלקו של המוכר בדירה הנוספת אינו עולה על 1/3 מהזכויות בה ; וגם


למוכר אין דירת מגורים בבעלות איגוד, אשר זכויות המוכר בה (זכויות בפירוק, זכויות לרווחים או זכויות למנות מנהלים לאיגוד ) במישרין או בעקיפין עולה על 1/3 מזכויות המניות בה.

ב) פטור ירושה – סעיף 49ב (5):


פטור הירושה יינתן בהתקיים התנאים המצטברים הבאים:


הדירה התקבלה בירושה ממוריש שהיה בן זוג, הורה, או בן זוג של צאצא של המוריש ; וגם


ערב פטירתו, המוריש היה בעל דירת מגורים אחת בלבד [דירה = יותר מ-1/3 זכויות בדירה ] ; וגם


תקרת פטור הירושה מוגבלת לסך של 4.5 מיליון ₪ (השווי העולה על תקרה זו יהיה חייב במס שבח יחסי כמכירת "זכות אחרת" בדירת מגורים, לגבי תקופת ההחזקה בדירה מיום 1.1.2014 ואילך, ביחס לכלל תקופת ההחזקה של המוכר בדירה).


פטור מתנה בין קרובים – סעיף 62:


העברה של זכות במקרקעין מיחיד לקרובו פטורה ממס שבח (יום הרכישה ושווי הרכישה ייקבעו כיום ושווי הרכישה של נותן המתנה) ובתנאים המצטברים הבאים:


ההעברה הינה ללא תמורה בין יחיד ל"קרובו" ; וגם


"קרוב" הוא כל אחד מאלה: בן זוג ; הורה ; הורה –הורה ; צאצא ; צאצאי בן זוג ובני זוגם ; אח או אחות לגבי זכות במקרקעין שקיבלו מהורה , או הורה-הורה בלא תמורה או בירושה ; וגם


על מקבל המתנה לעמוד בתקופות הצינון החדשות (שיחלפו 3 שנים ממועד קבלת דירת המתנה ועד למכירתה במקרה והמוכר/מקבל המתנה מתגורר בדירה המתנה הנמכרת, או שיחלפו 4 שנים ממועד קבלת דירת המתנה ועד למכירתה במידה והמוכר/מקבל המתנה לא מתגורר בדירה המתנה הנמכרת ); וגם


יש לשים לב, כי במכירת דירה שנתקבלה במתנה בתקופה של החל מיום ה- 1.8.2013 ועד ליום ה- 31.12.2017, הרי לנותן המתנה ומקבל המתנה ישנו חישוב משותף ביחס למספר הדירות הנמכרות ב"מס מוטב" [ דהיינו, אם נותן המתנה מכר בתקופת המעבר כבר 2 דירות במס מוטב (כפי שיוסבר להלן), אז הוא "חוסם" את מקבל המתנה שעמד בתקופות הצינון החדשות למכור את דירת המתנה במס מוטב גם הוא, שכן רואים את נותן המתנה כאילו הוא המוכר לעניין המס המוטב. לכן אני ימליץ לעורכי הדין להחתים את המוכר/מקבל המתנה במעמד החתמת תצהירי הצדדים, על הצהרה שהוא מודע לכך שהוא תלוי במכירותיו של נותן המתנה, לעניין הזכאות לקבלת הטבת המס המוטב.


זאת ועוד. דירת מתנה הכוללת "זכויות בנייה לא מנוצלות", הרי בגינן יחול חיוב רגיל במס שבח (לפי שיעור המס החל על המוכר/מקבל המתנה כתלות במועד רכישת הנכס).


אציין אגב אורחא בעניין עסקאות מתנה, שעסקת מתנה בין "קרובים" אינה מהווה "מימוש" לצורך הקמת חבות בהיטל השבחה (אין הכוונה לפטור מוחלט כי אם לדחיית תשלומו למועד בו מקבל המתנה יבצע בעצמו בעתיד מימוש של הנכס). הגדרת "קרוב" בסעיף 1 לתוספת השלישית לחוק התכנון והבנייה כוללת: בן זוג, הורה, הורה-הורה, צאצא או צאצא של בן זוג, אח/ות ובני זוגם. כפועל יוצא, אם המקרקעין ניתנו במתנה למי שאינו "קרוב" – הדבר ייחשב למימוש זכויות והיא תגרום לחיובו של המוכר/נותן המתנה בתשלום היטל השבחה.


פטור מכירת 2 דירות ורכישת דירה אחרת תחתיהן – סעיף 49 ה


סעיף 49 ה' קובע פטור חד פעמי (מי שניצלו בעבר לא יוכל לנצלו שוב) למוכר המבקש למכור 2 דירות בכדי לרכוש תחתיהן דירה אחרת, שיחול רק על מוכר שיש לו 2 דירות בלבד (מי שיש לו יותר מ- 2 דירות – לא יוכל להשתמש בפטור זה ובכך צמצם תיקון 76 את אפשרות השימוש בפטור זה) ועד לתקרת שווי של 2 הדירות בסך כולל של 3,367,000 ₪ ((נכון לשנת 2014). מעבר לסך זה לא יינתן למוכר פטור בכלל.

2) מכירה במס מוטב –סעיף 48א (ב2) -


בהתאם לתיקון 76, מוכר דירה יכול למכור עד 2 דירות מגורים מזכות בתקופת המעבר של החוק (במשך 4 שנים החל מיום ה- 1.1.2014 עד 31.12.2017) בהטבת מס שכזו, שבתקופה זו בגין כל מכירה יחול חיוב במס מוטב לינארי, כך שעד לתקופה שמיום רכישת הדירה הנמכרת ועד ליום ה- 31.12.2013 יהיה פטור מלא בגין השבח הריאלי ואילו בתקופה שמיום ה- 1.1.2014 ועד ליום המכירה יחול מס בשיעור של 25%.


כמו-כן, מכירה במס מוטב לינארי ביחס לדירה השנייה תהא אפשרית רק כשיחלפו 4 שנים מיום בו נמכרה דירה קודמת ע"י המוכר בפטור לפי סעיף 49ב (1) הישן (שבוטל בעקבות תיקון 76) [ רק לסבר את האוזן – פטור לפי סעיף 49ב (1) ניתן בשעתו למוכר דירת מגורים מזכה (בשעתו דירה = יותר מ- 1/4 מהזכויות בה ) שלא מכר ב- 4 שנים שקדמו למכירה דירת מגורים אחרת.].


מכאן יוצא, שאם לאדם ישנה דירת מגורים מזכה אחת הוא יוכל למכרה במס מוטב ולאו דווקא לנצל את הפטור של דירה יחידה.
על סכום אינפלציוני שנצבר עד ליום 31.12.1993 יחול מס בשיעור של 10%, אך בכוונת רשות המיסים לפטור את השבח האינפלציוני החל מתיקון 77 לחוק וימים יגידו אם אכן התממשה כוונתם זו.


יובהר שבמכירת דירה לקרוב (בין בתמורה ובין שלא בתמורה) לא יחול המס המוטב ומגבלה זו תבוטל החל מיום ה- 1.1.2018.מכירה כזו תהייה חייבת בשיעור המס הרגיל על מלוא התקופה בה נצבר השבח.


כמו-כן, אם הדירה הנמכרת התקבלה אצל המוכר במתנה – עליו לעמוד בתקופות הצינון החדשות (שיחלפו 3 שנים ממועד קבלת דירת המתנה ועד למכירתה במקרה והמוכר/מקבל המתנה מתגורר בדירה המתנה הנמכרת, או שיחלפו 4 שנים ממועד קבלת דירת המתנה ועד למכירתה במידה והמוכר/מקבל המתנה לא מתגורר בדירה המתנה הנמכרת ).


עוד יובהר, ששיעור המס המוטב יחול אך ורק במכירת דירת מגורים מזכה ולא על "זכויות הבנייה הנוספות" שנמכרות ביחד עם דירת המגורים – אלו ימוסו במס שבח מלא לפי תקופות האחזקה השונות, הקיימות בחוק [ בגין התקופה של עד ליום ה- 1.4.1961 – שיעורי מס היסטוריים כמובא בחוק ; מיום ה- 1.4.1961 ועד ליום 7.11.2001 – 48% ; מיום 7.11.2001 ועד ליום 31.12.2011 – 20% ; מיום ה- 1.1.2012 ואילך – 25% ].


לסיכום אציין, כי מאחר וסעיף 48א (ב2) אינו בא בגדרו של פרק חמישי 1 לחוק, הרי עשיית שימוש בו תחייב את צדדי העסקה (ובעיקר את מי שמייצג את הקונה) לעמוד על כך שיוכנס סעיף בחוזה הרכישה המחיל את עניין תשלום המקדמה ), כחלק מתשלומי התמורה בעסקה.

3) מכירה בחיוב מס מלא 


היה והמוכר לא עומד בתנאי פטור דירה יחידה (סעיף 49 ב (2) החדש) ובתנאי פטור הירושה (סעיף 49ב (5) ) וכן במקרה בו המוכר לא זכאי לקבל את המס המוטב – יחויב המוכר במס שבח מלא בהתאם לשיעורי המס החלים במכירת מקרקעין כתלות במועד הרכישה של הנכס [ בגין התקופה של עד ליום ה- 1.4.1961 – שיעורי מס היסטוריים כמובא בחוק ; מיום ה- 1.4.1961 ועד ליום 7.11.2001 – 48% ; מיום 7.11.2001 ועד ליום 31.12.2011 – 20% ; מיום ה- 1.1.2012 ואילך – 25% ].

לסיכום מאמר זה אציין, כי תיקון 76 והוראת הביצוע שבאה בעקבותיו, הנחילו ללא ספק בעורכי הדין את הצורך ביישום הפתגם: "סוף מעשה במחשבה תחילה", עת באים הם לייצג נאמנה את לקוחותיהם.