בטור שעבר עסקנו בשני הפטורים הנפוצים יותר על פי חוק מיסוי מקרקעין, הם "פטור אחת ל-4 שנים", לו זכאי כל מוכר דירת מגורים אחת לארבע שנים, ו-"פטור לדירה יחידה", המיועד למוכר דירה בכדי לשדרג לדירה אחרת.

 

מלבד פטורים אלה, ישנם שני פטורים נוספים, פחות נפוצים ומוכרים, ממס שבח על מכירת דירת מגורים שנקבעו בחוק: פטור לדירה שהתקבלה בירושה, בו נעסוק הפעם, ופטור חד-פעמי למכירת שתי דירות, בו נעסוק  בטור הבא.

 

לשם הדוגמא, נכיר לקוח חדש- ישעיהו. בבעלות ישעיהו ואשתו דירת מגורים ביישוב ענתות אותה הוא מעוניין למכור עוד כחצי שנה. את הדירה קיבלו ישעיהו ואשתו בירושה מחמיו המנוח, ירמיהו, שנפטר לפני שלוש וחצי שנים, וזו הייתה דירתו היחידה. בבעלות ישעיהו שלוש דירות מגורים נוספות, וזאת לאחר שמכר שתי דירות נוספות בשנה האחרונה בפטור על פי הוראת השעה. ישעיהו מבקש את חוות דעתנו בשאלה האם ישנה אפשרות למכור את דירתו בפטור ממס שבח, וכך לחסוך במסים, ולהרוויח סכום משמעותי במכירה.

 

לפטור לדירה שהתקבלה בירושה זכאי מי שעומד בכל התנאים הללו: בעת פטירתו היה המוריש בעלים של דירה אחת בלבד, אילו המוריש היה מוכר את הדירה הוא היה זכאי לפטור, וכן היורש הנו צאצאו של המוריש, או בן-זוגו של המוריש, או בן-זוגו של הצאצא. חשוב לציין כי פטור לפי סעיף זה אינו חוסם את מקבלו מלהשתמש בפטור נוסף לפי עילת הפטור של אחת ל-4 שנים.

 

ובכן, למוריש, ירמיהו, הייתה דירה אחת בלבד בעת פטירתו, אותה הוא ציווה להוריש לבתו, ולבעלה ישעיהו. מכיוון שירמיהו נפטר לפני שלוש וחצי שנים, והמכירה עתידה להתבצע עוד כחצי שנה, ירמיהו בכל אופן היה זכאי לפטור ממס שבח, לפחות על פי הפטור של אחת ל-4 שנים. בנוסף, ישעיהו הוא בן זוגה של בתו של ירמיהו, ומכאן שגם אם הדירה רשומה על שמו בלבד הוא זכאי לפטור לדירה שהתקבלה בירושה.

 

לסיכום, הפעם עסקנו בפטור ממס שבח לדירה שהתקבלה בירושה, וראינו את התנאים לזכאות לפטור. והגענו למסקנה שישעיהו אכן יכול למכור את הדירה שנתקבלה בירושה בפטור ממס שבח על פי סעיף זה.

 

האמור בטור זה אינו תחליף לייעוץ משפטי. 


עודכן ב: 03/02/2013