במאמרי זה אנסה לתת לכם היכרות בסיסית ומושגים כלליים לעניין זה.

 

"צוואה"- היא מסמך משפטי בו אתם קובעים ו/או מצווים על פי רצונותיכם והוראותיכם מי יירש את הנכסים והממון שצברתם במהלך חייכם. היורשים על פי הצוואה, הנקראים גם זוכים, הם אלו שנרשמו ונקבעו על ידכם בשמם בצוואה. אולם נסביר גם על סוגי צוואות נוספים. הבאתי בפני הקורא על קצה המזלג עובדות חשובות בדרך אל הכנת הצוואה וכל הסיבות לעשיית הצוואה טובות וראויות.

 

אילו סוגי צוואות קיימים?


צוואה בכתב יד - בהתאם לסעיף 19 לחוק הירושה, באפשרות המצווה לנסח צוואה פשוטה ביותר. על הצוואה להיות כתובה בכתב ידו של המצווה בציון תאריך וחתימה של המצווה.חסרונה : בעת התנגדות לקיום הצוואה אף גורם לא יוכל להעיד בעניין רצונו של המנוח תוקפה וקיומה של הצוואה.

 

צוואה בעדים - בהתאם לסעיף 20 לחוק הירושה, ניתנת הרשות למצווה לנסח את צוואתו .צוואה בעדים היא הצוואה השכיחה והמוכרת ביותר. הצוואה יכולה להיות מודפסת ו/או בכתב יד בציון תאריך וחתימה על כל עמוד ורצוי אף תיעוד למנוע בעתיד התנגדויות ולחזק את תוקפה של הצוואה .כדי שהצוואה תהיה תקפה יש צורך בקיומם של שני עדים בגירים וכשירים ובני משפחה ואסור להם להיות נהנים מהצוואה.

 

צוואה בפני רשות -בהתאם לסעיף 22 לחוק הירושה, באפשרות המצווה להביע את צוואתו בעל פה או בכתב ולהופיע בפני רשות (הרשם לענייני ירושה או דיין של בית-דין דתי או שופט או רשם של בית-משפט או נוטריון), הרשות מאשרת ומעלה את הצוואה על הכתב לפי איך שהיא נאמרה ו/או הוגשה המצווה מצהיר שזוהי צוואתו והמצווה חותם עליה בפניהם.במקרה בו המצווה חולה יש לצרף חוות דעת רפואית לכשרותו של המצווה.

 

צוואה בע"פ - בהתאם לסעיף 23 לחוק הירושה – זוהי צוואה שקוראים לה גם "צוואת שכיב מרע- כאשר המצווה נמצא על ערש דווי ו/או לפני ניתוח מסובך ו/או רואה את עצמו בנסיבות המצדיקות עריכת צוואה הוא רשאי בפני שני עדים למסור את צוואתו.על העדים להעלות על הכתב את שומעם מפי המצווה ולהפקיד את הצוואה אצל רשם הירושות על מנת שתקבל תוקף.

 

ראוי לציין כי גם צוואה שנערכה באחת מארבע אלה יכול להיות שיהיו פגמים מהותיים הפוסלים את הצוואה כגון: פגמיים צורניים, בכשירות הצוואה ועוד.

 

אם קראתם והחלטתם שאתם מעוניינים לעשות צוואה, הדרך מההחלטה אל היישום היא קצרה להפליא, תחשבו מה אתם רוצים, ואיך אתם רוצים לחלק את רכושכם.