סביו"ן - סבא בקבר יש וילה נהדרת. כיצד נממש את הנכס כאשר הווילה ממושכנת לחברת ביטוח או לבנק? ראשית נוודא שיש ביטוח חיים. הלוואה בנקאית שניתנה כנגד משכון נכס הבנק מחייב ביטוח חיים מה שאין כן חברת הביטוח. כך שאם המוריש נפטר מוות טבעי עד גיל 75 באם יש לו ביטוח חיים ששולמו הפרמיות כל החוב יכוסה על ידי חברת הביטוח והנכס נקי מחוב.


משכון בחברת ביטוח או בבנק


בחברת ביטוח הנכס מושכן בכדי ליהנות מרמת חיים שתטיב עם המוריש בחייו בצורת הכנסה חודשית קבועה או לשם קבלת סכום ראשוני עבור דיור מוגן ללא דאגה על דירתו הנוכחית לכן נלקחה הלוואה כנגד שיעבוד הנכס. אשר על כן במותו בדרך כלל הנכס יימכר תוך 12 חודש שזהו הזמן שחברת הביטוח נותנת ליורשים למכור לבד ולהשיב החוב בטרם תפנה למימוש הנכס בעצמה.


לעומת זה באם הנכס שועבד לבנק הרי שהיה זה מפני שהמוריש רצה לגור בנכס והבנק סייע לו ברכישה ובהנחה שאין למוריש ביטוח חיים בתוקף הרי שהנכס צריך להימכר בכדי לכסות את החוב.


צו ירושה


הדבר השני שנבדוק אחרי פוליסת ביטוח חיים הינו המצאות צו ירושה או צוואה בתוקף שנעשתה על ידי המוריש בו נכתב למי הוא מוריש הנכס וכיצד. באם אין צוואה הרי שצו הירושה שנוציא אצל רשם הירושות או בבית הדין הרבני הינו המסמך שמורה מי זכאי להירשם כבעלים של הנכס וממילא הוא יטפל בכל דרישות הבנק או חברת הביטוח.


טאבו או חברה משכנת


דירה שהמוריש הינו הבעלים או לחילופין באם הדירה רשומה במנהל ו/או חברה משכנת צריכות הסרת המשכון ו/או המשכנתא בכדי שהיורש יוכל ליהנות מירושתו. לכן בכדי שיוכל לקבל נכס נקי משעבוד וזאת לאחר תשלום יתרת החוב וקבלת שטרי ביטול לרשם המקרקעין צריך לדאוג כי הביטול שהינו אף ללא עלות ונעשה במקום ירשם בטאבו.


לאחר מכן דירת הירושה צריכה להירשם על שם היורש ואז הוא הבעלים של הדירה. הדבר הינו פשוט אך אם יש כמה יורשים כדאי להתייעץ עם עורך דין, שכן שיקולי מס של יורשים, סכסוכים בין יורשים, הסתלקות מעיזבון בטרם חולק וסיבות נוספות עלולות להיות לרועץ לאחר רישום צו הירושה בלשכת המקרקעין. לכן בטרם ירשם צו הירושה או הצוואה מומלץ לקחת יעוץ משפטי.


הערות והארות


לפעמים ישנם על נכס המקרקעין הערות המגבילות העברת הנכס ליורש. לדוגמא בנכס הרשום במנהל אם לא היוונו את התשלומים למנהל הרי שישנה הגבלה בהעברה או בירושה. דוגמא נוספת ושכיחה נכס שיש עליו חוב הוצל"פ לא יועבר על שם היורש כל זמן שהחוב לא ישולם וכך יהיה דינה של כל הערה אשר תמנע העברה ורישום של נכס המקרקעין על שם היורש.


אשר על כן טיפול נכון ומסודר וקבלת יעוץ משפטי תחסוך ותמנע מיורש אי ודאות באשר למצב המשפטי של נכס המקרקעין בפרט ושל הירושה בכלל. כך שאם יורש רוצה ליהנות משפע כלכלי אשר ניתן לו ללא מאמץ מיגיעה אישית ומתוך ודאות ולפעמים אף תוך חסכון כלכלי וניצול פטור של המוריש באם היה זכאי, על ידי תכנון כלכלי ומשפטי ראוי של העיזבון יכול ויהיה ליורש "חיים" אחרי המוות...

 

 

עורך הדין גורפיין שמואל, מומחה בדיני מקרקעין, צוואות וירושות, חוזים, התחדשות עירונית ותמ"א 38 ומימון עסקאות נדל"ן מורכבות ומנהל פורום משכנתא באתר LawGuide.