לאחרונה גישור הפך להיות נפוץ יותר ויותר. מטרת מדריך זה הוא להסביר מתי כדאי לגשת להליכי גישור ומתי מומלץ לפנות לבית המשפט.
גישור הינו כלי יעיל לפתרון סכסוכים אולם לא כל סכסוך מתאים לגישור.

 

נכון שהרבה יותר נחמד להגיע להבנות עם הצד השני ולא להתכתש בבית המשפט, אולם חשוב לזכור כי הליך הגישור לא מתאים לכל אחד ולעיתים אין מנוס מהגעה לבית המשפט.

 

לגישור ישנם יתרונות רבים לצד חסרונות, ומוטב להגיע להחלטה מושכלת תוך כדי בחינת כלל היתרונות והחסרונות כמו גם החלופה המשפטית.

 

מהן יתרונות הגישור?

 

היתרון הראשון שמאוד משמעותי לרבים הינו החיסיון. גישור הינו הליך חסוי כך שאם נחתם הסדר אף אחד פרט לצדדים אינו מודע אליו, עובדה אשר יכולה לעזור רבות למי שחושש מתקדים כנגדו או לשמו הטוב.

 

היתרון השני הינו הזמן. תיק אזרחי יכול להתנהל בבית המשפט אף מספר שנים, וזאת בעוד שבהליך גישור קצר יחסית של עד מספר חודשים ניתן לסיים את המחלוקת.

 

היתרון השלישי הינו העלות הנמוכה יחסית של הגישור אל מול הניהול המשפטי. בגישור אין צורך לשלם אגרה ושכר טרחת עורך דין, ובמקרים בהם ישנו תיק פתוח בבית המשפט והמחלוקת מיושבת בגישור בתחילת ההליך, האגרה מוחזרת לתובע.

 

היתרון הרביעי הוא שהגישור יכול לעזור בחשיפת אינטרסים משותפים ושיתוף פעולה הדדי הרבה פעמים בעיקר בסכסוכים עסקיים. כתוצאה מהגישור הצדדים מיישבים את המחלוקת בינם בצורת שיתוף פעולה עסקי שמניב לשניהם.

 

להליך הגישור ישנם גם חסרונות 

 

אולם חרף היתרונות הבולטים, להליך גישור ישנם גם חסרונות, החיסרון הראשון הוא כאשר לעיתים יכולים לעשות שימוש במידע חסוי שניתן בגישור במסגרת ההליך המשפטי. לפעמים האווירה הנעימה בחדר הגישור משכיחה כי מדובר בצדדים שעד לא מזמן תבעו או התכוונו לתבוע זה את זה, ואז כאשר נדמה שמגיעים להסכמה משתפים את הצד השני במידע שיכול להזיק, ובסופו של יום, אם לא נחתם הסדר, הגישור מגיע לבית המשפט ואכן עלול לגרום נזק רב.

 

כמו כן, לא תמיד צריך לשים את מערכת היחסים במרכז, ולעיתים כאשר אין מערכת יחסים מתמשכת, אין לצד המגושר עניין בצד השני פרט לסעד אותו הוא מבקש. במקרים מסוג זה הגישור אינו ההליך המתאים.

 

חיסרון נוסף הינו הסברה הרווחת כי הליך גישור, פעמים רבות, הינו פשרה בין הצדדים. חשוב להבין כי גישור הוא אינו פשרה אולם לעיתים הדעה הרווחת כי משמעות הגישור הינה פשרה בין בני הזוג, וכך גם פועלים וחבל כיוון שהליך גישור הינו כלי עוצמתי שמטרתו להגדיל את נפח העוגה ולא לצמצמה.

 

בבואכם לשקול גישור אל מול ההליך המשפטי כדאי לדעת את המשמעות של כל הליך, להתייעץ עם בעל מקצוע אשר מכיר את הליך הגישור והחלופות לו ולבחון מהו ההליך המתאים לכם.