לבקשת רבים, להלן טיפים לנפגעי תאונות דרכים. בהתאם לחוק כל אדם שנפגע בגופו כתוצאה מתאונת דרכים זכאי לקבל פיצוי כספי – לשם כך כל בעל רכב נדרש לבטח את רכבו בביטוח חובה, ונסיעה ללא ביטוח חובה הינה עבירה פלילית.


גם אדם שנפגע בתאונת דרכים והוא אינו יודע זהות הרכב שפגע בו זכאי לקבלת הפיצוי הכספי מקרן שהקימה המדינה לצורך כך ונקראת 'קרנית'.


על מנת לקבל את הפיצוי המגיע לך בדין, ולא ליפול ל"תרגילים" של חברות הביטוח מומלץ לפנות לעו"ד המתמחה בתחום הנזיקין, ומתעסק בהגשת תביעות פיצויים לנפגעי תאונות דרכים – על מנת להבטיח את קבלת הפיצוי המקסימלי לו אתה זכאי בדין.


חשוב לדעת כי שכר טרחת עוה"ד קבוע בחוק, כך שכל עו"ד יגבה את אותו סכום שכר טרחה עבור הטיפול בתביעתך – ולכן אין צורך "להתפשר", וכדאי לשכור את שירותיו של עו"ד מקצועי ומיומן, בעל ניסיון בתחום זה.


להלן מספר עצות מומלצות לכל מי שנפגע בתאונת דרכים, על מנת למקסם את הסיכוי לקבלת הפיצוי המקסימלי המגיע לו


האמור כאן מובא בלשון זכר אך הוא מופנה לשני המינים כאחד.


1. קבל טיפול רפואי בהזדמנות הראשונה – לעיתים אדם שנפגע בתאונת דרכים מנסה "לגמד" את הנזק שנגרם לו, הוא עסוק בנזקים שנגרמו לרכב, ואינו משגיח על הכאבים בגופו. כעבור ימים אחדים, כשהכאבים מתגברים או בלתי נסבלים הוא פונה לראשונה לרופא ומתחיל לקבל טיפולים רפואיים – במקרים כאלה חברות הביטוח נורא אוהבות לטעון כי אם לא קיבלת טיפול רפואי סמוך לתאונה כנראה שלא נפגעת בתאונה והפגיעה ארעה במועד אחר – אל תתן לחברת הביטוח להתחמק מתשלום הפיצוי המגיע לך בדין!


2. שמור תיעוד רפואי של כל טיפול וטיפול שקיבלת וכל הפניה לבדיקות וטיפולים - זו הדרך הכי יעילה להוכיח שאכן קיבלת טיפולים רפואיים ונגרם לך נזק.


3. אל תתעצל ללכת לרופאים ולטיפולים שהופנית אליהם – ראשית, כדאי לך לדאוג לבריאותך והחלמתך המלאה והמהירה. שנית, העדר קבלת טיפולים יקשה עליך לבסס הוכחות לכך שאכן נפגעת פגיעות ממשיות הדורשות טיפול.


4. אל תחשוש מקבלת טיפול נפשי במידת הצורך – גם נזק נפשי מצדיק קבלת פיצוי כספי - אנשים רבים חוששים מ"הסטיגמה" למי שמקבל טיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי, ובשל החשש הזה הם נמנעים מקבלת טיפול שיכול מאוד להועיל להם, ובמקרים רבים לפתור בעיות. אדם הנמנע מקבלת טיפול נפשי "סובל פעמיים", הוא נאלץ להתמודד לבדו עם פחדים וסיוטים כתוצאה מהתאונה, דברים שניתן היה לעזור לו להתגבר עליהם באמצעות טיפול. והוא לא יזכה לקבל פיצוי המגיע לו בגין סבלו ונזקו כתוצאה מהפחדים והסיוטים הפוקדים אותו כתוצאה מהארוע.


5. אם נפגעת בתאונת דרכים, דאג לדווח על תאונת דרכים עם נפגעים במשטרה – אישור המשטרה מהווה ראיה לקרות התאונה ומפורטים בו כל פרטי המעורבים בתאונה ופוליסות הביטוח של הרכבים.


6. דאג לצילום תעודת ביטוח חובה של הרכב בו נסעת/נהגת – פוליסת ביטוח החובה של הרכב בו נסעת היא הפוליסה המכסה את התאונה ומכוחה אתה זכאי לקבלת פיצוי כספי אודות נזקיך ופגיעותיך הגופניות והנפשיות.


7. אם נותרו בגופך סימנים של מכות יבשות או פצעים שניתן לראות בעין, תעד פציעות אלה בצילום – דרך הטבע שפצעים מחלימים ותמונות יכולות להמחיש את הפציעה שנפצעת.


8. שמור העתק קבלות עבור רכישת תרופות, עבור רכישת ציוד רפואי ונסיעות לקבלת טיפולים רפואיים – החזרי הוצאות רפואיות הם חלק מהחזרי הכספים המגיעים לך.


9. אם הנך זקוק למנוחה – תנוח! דע כי הפסדי השתכרות לאחר התאונה ניתן להוכיח באמצעות תלושי השכר, שם ניתן למצוא נתונים כגון כמה ימים החסרת מהעבודה בעקבות התאונה ובאיזה סכום נגרעה משכורתך – הפסדי השכר הם חלק מהנזקים שהנך זכאי להשבתם במסגרת הפיצוי הכספי המגיע לך.


10. דאג לאיתור העתק תלושי שכר מחצי השנה שלפני התאונה ובחודשים שלאחריה עד לקבלת הפיצוי – באמצעות השוואה בין השכר לפני התאונה לשכר שלאחריה ניתן לחשב את הפסדי השכר שנגרמו לך כתוצאה מהתאונה, נזקים בגינם אתה זכאי לפיצוי.


11. אם בעקבות התאונה רכבך עבר טיפול ו/או תיקון במוסך – שמור הקבלות וחוו"ד השמאי – לעיתים באמצעות פירוט התיקונים שנעשו לרכב לאחר תאונה, ובאמצעות חוו"ד השמאי של חברת הביטוח (ביטוח מקיף) ניתן להוכיח את עוצמת הפגיעה שנפגעת בתאונה והקשר שבין פציעותיך הגופניות והנפשיות לתאונה.


12. אם תאונת הדרכים ארעה בזמן העבודה או בדרך לעבודה או ממנה, פנה למעסיקך לקבלת טופס בל/250 ושמור תיעוד מכל מסמך שתגיש לביטוח הלאומי – תאונת דרכים יכולה להיות גם תאונת עבודה, במקרה כזה הנכות הרפואית תיקבע (אם רצונך בכך) ע"י ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי ולא ע"י מומחה רפואי מטעם בית המשפט, והפיצוי שתקבל מהביטוח לאומי יפחת מגובה הפיצוי לו אתה זכאי מחברת הביטוח.


13. אם בעקבות התאונה נפגעה יכולת התפקוד שלך בבית ואתה נדרש לעזרה, תעד את שם העובד שהנך מעסיק במשק הבית, שעות עבודתו אצלך והפעילות אותה הוא מבצע. מומלץ לשלם לעובד משק הבית בהמחאה, כך תוכל להוכיח שאכן נגרם לך נזק כספי עבור עזרה וסיעוד ולקבל פיצוי בגין כך.


הכן לעצמך תיקיה ובה תאגוד את כל המסמכים והחומרים המפורטים מעלה – מסמכים אלה בוודאי יעזרו לך למקסם את סיכוייך לקבלת הפיצוי המקסימאלי המגיע לך מחברת הביטוח.

 

האמור מעלה אינו מהווה המלצה או ייעוץ משפטי, ואינו מחליף ייעוץ משפטי.