ברכישת דירה יש שלושה סוגי סיכונים מרכזיים - הנדסיים, פיננסיים ומשפטיים.

 

אם כן, מהן הטעויות הנפוצות ביותר של רוכשי הדירות ואיך תימנעו מהן:

 

1. בהיבט ההנדסי - בדיקת הדירה הנרכשת:

 

ככל הנראה לא היה עולה בדעתכם לקנות רכב מבלי לפנות למוסך רכב שיבדוק את מצבו. משום מה, כאשר אנשים רוכשים דירה (מיד 2) הם מסתפקים במבט ולא מקפידים להסתייע בחברה או איש מקצוע מוסמך אשר להם הכישורים לבדוק את מצב הדירה ומערכותיה.

בדירה יש מערכות רבות כגון אינסטלציה, חשמל, מים וכו' ולכן כדאי להסתייע במומחה כדי שיבדוק את מצב הדירה בטרם הנכם מתקדמים לחתימה על הסכם. כמו כן מומלץ לבקר בנכס לפחות פעמיים, כאשר פעם אחת תתבצע באור יום.

 

בדיקת נכס מקצועית תועיל לכם בפרמטרים הבאים: חשיפת בעיות בטיחות בנכס, איתור חריגות בניה לפני השלמת הקניה, קבלת הערכת עלויות עתידיות הנדרשות לביצוע בנכס, קבלת חוות דעת מקצועית של מהנדס, אפשרות לעשות שימוש בממצאי הבדיקה למשא ומתן על מחיר הדירה.

 

2. בהיבט פיננסי - תכנון פיננסי לקוי:

 

רוכשי דירות רבים נוטים לקחת הלוואות (כנגד משכנתא) מעבר ליכולות האמיתיות, אשר לא מתאימות לצרכיהם האישיים. אמנם הבנקים יבדקו את מצבכם הפיננסי ואת יכולת ההחזר שלכם, אבל האינטרס שלהם בסופו של יום הוא למכור משכנתא ולעמוד ביעדי הבנק. אחת הטעויות הנפוצות של רוכשי דירות היא לחתום על חוזה (גם זכרון דברים נחשב חוזה מחייב) ואחר כך לגלות בבנק שאין להם יכולת לממן את רכישת הדירה.

 

הסתייעו ביועץ משכנתאות עצמאי אשר יכול לתת דגשים אישיים ומותאמים יותר לצרכים הנוכחיים והעתידיים שלכם ולעזור במשא ומתן מול הבנקים. יועץ משכנתאות מכיר את תנאי הבנקים המשתנים חדשות לבקרים ובשורה התחתונה יוכל לחסוך לכם עשרות אלפי שקלים.

 

טעות נפוצה נוספת בהיבט הפיננסי, ניתן לראות אצל רוכשים רבים אשר לא לוקחים בחשבון עלויות נוספות הנלוות למחיר הדירה כגון מס רכישה, שכ"ט עו"ד, הובלות, עלויות העמדת משכנתא, אדריכלים, שמאים, תיקונים ושיפוצים בדירה החדשה וכו'. הוצאות אלו יכולות להגיע לעשרות אלפי שקלים ולכן מומלץ להשאיר בצד סכום של בין 5-10% משווי הדירה.

 

3. היבט משפטי - אי מינוי עורך דין או מינוי עורך דין בשלב מאוחר ובכל מחיר:

 

ההיבט המשפטי הוא ההיבט החשוב ביותר. אתם וודאי שואלים את עצמכם מה עלול להשתבש בהיבט המשפטי? התשובה היא – המון. לדוגמא, אדם שמוכר דירה אשר לא בבעלותו, או דירות שנמכרות עם עיקולים רשומים, שעבודים, הערות אזהרה או צווי הריסה.

 

אז ממה כדאי להימנע? אף פעם אל תסתייעו בעורך הדין של הקבלן במידה ואתם רוכשים דירה מקבלן שכן עורך הדין של הקבלן מייצג את האינטרסים של הקבלן בלבד.

 

כדאי למנות עורך דין מומחה מטעמכם, שיבדוק את החוזה ואת מצבה המשפטי של הדירה. רוכשים רבים עושים טעות וממנים את עורך דינם בשלב מאוחר ואף לאחר שסוכמו פרטים רבים מול המוכר.


מלבד מחיר הדירה ומועד מסירתה אל תסכמו עם המוכר פרטים כלשהם ואל תחתמו על אף מסמך מבלי שהתייעצתם עם עורך דין. כפי שצוין גם זיכרון דברים מהווה חוזה מחייב ולכן יש להימנע מחתימה עליו.

 

השתדלו למנות עורך דין כבר בשלב חיפוש הדירה. עורך דין טוב ומקצועי יידע לייעץ, ללוות ולייצגכם החל מראשיתו של התהליך כך שכבר בשלבים מוקדמים יהיה לכם למי לפנות.

 

טעות נפוצה נוספת אשר נובעת משיקולים כלכליים הינה בבחירת עורכי דין אשר גובים שכר טרחה נמוך. כיום יש עשרות אלפי עורכי דין ובהתאם לתחרות בשוק כך גם המנעד הרחב במחירים. אמנם מדובר בשיקול פיננסי חשוב, יחד עם זאת, מדובר בעסקה הגדולה והחשובה ביותר בחייכם. הדבר האחרון שתרצו להתפשר עליו בעסקה זו הינו עורך הדין. בחירת עורך דין אשר ילווה את העסקה הינה בחירה חשובה שכן מדובר בגורם החשוב ביותר בעסקה עליו מוטלת רוב האחריות.

 

לסיכום, רכישת דירה הינה עסקה גדולה, מורכבת ובעלת סיכונים רבים. באמצעות אנשי מקצוע טובים תוכלו למזער את הסיכונים ולבצע את העסקה בצורה הטובה ביותר.