עבירה של פגיעה והתעללות בחסרי ישע יכולה לבוא לידי ביטוי באופנים שונים. לרוב, מדובר בפגיעה בילדים במגרת המשפחתית. בנוסף, החוק אוסר גם על פגיעה בחסר ישע מבוגר, אשר אינו יכול להתגונן מפני תוקפו. אופן נוסף הוא פגיעה בחסר ישע על ידי מי שהופקד על הטיפול בו. במקרה שלפנינו, בו נעשה שימוש לרעה בכוח אשר ניתן למטפלת, יש גם הפרת אמונים.

 

יש לכם שאלה?
פורום פלילי

 

הנאשמת עבדה כאחות במרכז לבריאות הנפש בטירת הכרמל, והייתה אחראית על מטופלים חולי נפש וחסרי ישע אשר היו מאושפזים בו. בעקבות תחקיר של תוכנית הטלוויזיה "כלבוטק", הנאשמת הועמדה לדין במספר עבירות של התעללות בחסר ישע על ידי אחראי, ובעבירה של הפרת אמונים.


לפי כתב האישום, הנאשמת השפילה את המטופלת, קללה אותה וצעקה עליה, כאשר האחרונה הייתה במצב בו היא לא הייתה מסוגלת להגן על עצמה. הנאשמת הושיבה את המטופלת על אסלת בית שימוש ורחצה אותה תוך התעלמות מרצונה ומתלונותיה. כנגד תלונותיה של המטופלת כי המים "שורפים", הנאשמת השיבה לה "טוב מאוד, שיקח אותך אלוהים".

 

התביעה טענה כי הנאשמת ביצעה את העבירות שיוחסו לה תוך שימוש בכוח, ותוך שהיא הטילה אימה ופחד על המטופלת ופגעה בכבודה כאדם.

 

הכרעת בית המשפט

 

השופט קבע כי הנאשמת פעלה בחוסר רגישות קיצוני ובגסות הראויה לגנאי, וכן כי פעולותיה השונות של הנאשמת עלו כדי התעללות במטופלת.


בהסתמך על הראיות אשר הובאו בפניו, השופט קיבל את הטענה כי המים במקלחת היו בטמפרטורה סבירה, באופן שהיה ניתן להתקלח ללא סכנת גרימת נזק לגוף, ובהתאם לנהלים. יחד עם זאת, לפי השופט לא היה בכך כדי לשנות את העובדה כי המטופלת חסרת הישע חשה באופן סובייקטיבי כי המים היו חמים מדי עבורה, כפי שעלה באופן מובהק מהקטע המצולם אשר תיעד את המקרה. בנוסף, היה ניתן להבין כי המטופלת חשה אי נוחות קיצונית, ולא היה לה נעים להתקלח באותן נסיבות.

 

השופט סבר כי מצבה הבריאותי של המטופלת העמיד אותה ביחסי תלות ונחיתות אל מול הנאשמת, והבהירה כי המטופלת הייתה חסרת יכולת התנגדות למעשיה ומילותיה של הנאשמת.

 

הנאשמת, מתוקף תפקידה כאחות במרכז לבריאות הנפש, הייתה אמונה על הטיפול המטופלת, ועל כך שבגילה המקדם ובמצבה הנפשי והגופני הקשים, היא תזכה לקבל יחס אנושי ומכובד. השופט ציין כי אומנם שגרת עבודתה של הנאשמת הייתה שוחקת ומתישה, והצריכה סבלנות רבה בהתמודדות עם החוסים הקשישים.

 

השופט ציין כי בהסתמך על הנחות אלה, כלל הציבור הפקיד את קרוביו בידי צוות המוסדות הטיפוליים, תוך שהוא מאמין שהקרוב המטופל יזכה לטיפול מתחשב וראוי, כמידת הצורך. למעשה, הציבור נותן כוח בידי המטפל, אשר מקבל גם גושפנקא לפועלו מהמדינה. לפיכך, שימוש בכוח האמור באופן פסול, כמו במקרה זה, היווה הפרת אמונים כלפי הציבור בכללותו.

 

לסיכום, בית המשפט הרשיע את הנאשמת בעבירות של התעללות בחסר ישע, בהיותה עובדת ציבור, וכן בעבירה של הפרת אמונים.