חייב שנפתחו נגדו מספר תיקים בהוצאה לפועל ואין ביכולתו הכלכלית לעמוד בצווי התשלומים שנקבעו לו, רשאי להגיש (בכפוף למספר תנאים) בקשה לראש הוצל"פ ולבקש לאחד את כל התיקים לתיק אחד חדש. איחוד תיקים כשמו כן הוא, איחוד של כל תיקי הוצאה לפועל הפתוחים נגד חייב בכל הלשכות בארץ, לתיק אחד חדש- תיק האיחוד.

 

תיק האיחוד ינוהל על ידי רשם אחד בלשכת ההוצאה לפועל בה נפתחו רוב התיקים. במידה ואין לשכה בה מנוהלים רוב התיקים אז הבקשה תוגש ללשכה בה נפתח התיק עם הסכום הגבוה ביותר. במסגרת תיק האיחוד החייב למעשה מתנהל רק דרך תיק אחד, כביכול יש לחייב רק נושה אחד, דבר המקל על החייב רבות ולא כמו בהליך רגיל בו על החייב להתנהל מול מספר נושים. לדוגמא: חייב הרוצה להגיש בקשה לביטול עיקול ו/או הגבלה, במידה ויש תיק איחוד, על החייב להגיש בקשה אחת בלבד לתיק האיחוד, אך במידה והחייב אינו נמצא באיחוד תיקים, עליו להגיש את אותה הבקשה בכל תיק ותיק באופן פרטני ולקבל את אישורו של כל רשם ורשם בתיק.

 

מה התהליך?

 

לבקשת האיחוד יצרף החייב שאלון מפורט בו ימסור את מלוא המידע על נכסיו לרבות מקרקעין, מיטלטלין וזכויות נוספות, במשך שלוש השנים האחרונות שקדמו להגשת הבקשה. בנוסף, החייב ימסור מידע מלא של כל חובותיו נכון ליום הגשת הבקשה לאיחוד תיקים, ויצרף גם כתב ויתור סודיות בו יוכל ראש ההוצל"פ (או כל אחד מהזוכים) לבדוק את נכונות הצהרתו של המבקש.

 

לסיכום, תיק איחוד במילים פשוטות – כשמו כן הוא, תיק אחד, תשלום לתיק אחד קבוע, רשם אחד, בקשה אחת והחלטה אחת.

 

התנאים להליך במצטבר:

 

1. רשם הוצאה לפועל ייתן צו איחוד רק אם השתכנע לאחר חקירת יכולתו של החייב, כי הוא יכול לפרוע את חובו בכל התיקים התלויים ועומדים נגדו בפרקי הזמן הבאים:

 

  • תוך שנתיים - אם סכום החוב אינו עולה על 20,000 ₪.
  • תוך 3 שנים - אם סכום החוב עולה על 20,000 ₪ ואינו עולה על 100,000 ₪.
  • תוך 4 שנים - אם סכום החוב עולה על 100,000 ₪.

 

 

2. תשלום בסך של 3% לפחות מיתרת כל החובות בתיקים התלויים ועומדים נגדו.

 

3. תצהיר המאמת את הפרטים הכלולים בבקשה.

 

 

יתרונות ההליך:

  • היתרון המרכזי בהליך של איחוד תיקים הוא שיש לחייב לכאורה רק תיק אחד שבמסגרתו הוא מתנהל.
  • בתיק איחוד יש רשם אחד שמנהל את התיק ונותן את ההחלטות ואין צורך להגיש בקשה בכל תיק ותיק.
  • החייב משלם תשלום חודשי אחד קבוע על פי החלטת הרשם בתיק.
  • עיכוב הליכים בכל תיקי הוצאה לפועל.
  • ביטול חלק מהעיקולים וההגבלות.
  • זמן משוער לסיום החובות ויציאה ממאגר החייבים.

 

חסרונות ההליך:

 

  • ישנם תיקים שלא ניתן להכניס אותם לתיק האיחוד כגון: תיק בגין חוב מזונות, תיק שטרות שהוגשה התנגדות וטרם הוכרע בבית המשפט, חוב משכנתא, ותיק פסק דין בעניין שאינו כספי.
  • במעמד הגשת הבקשה לאיחוד, על החייב לשלם סך של 3% לפחות מיתרת כל החובות בתיקים התלויים ועומדים נגדו (לפעמים מדובר בסכום גבוה מאוד), וכל עוד לא נתקבלה החלטה בעניין האיחוד יש להמשיך ולשלם 3% נוספים מידי חודש בחודשו.
  • צו עיכוב יציאה מהארץ לא מתבטל כל עוד תיק האיחוד פתוח.

 

לסיכום: אם מתנהל נגדך יותר מתיק אחד בהוצל"פ ואתה חושב שהליך של איחוד תיקים הוא הפתרון הטוב ביותר, פנה אלינו כבר עכשיו ואנו, לאחר בדיקת הנתונים, נמליץ לך האם אכן הליך של איחוד תיקים הינה הדרך הנכונה בשבילך. חשוב לדעת, כמו ברוב המקרים, גם להליך זה רצוי מאוד לא להיכנס ללא ייעוץ וליווי צמוד של עורך דין המומחה בתחום, שכן צריך לדעת איך עושים זאת נכונה על מנת לקבל צו תשלומים קבוע לכל אורך ההליך ללא הפתעות באמצע הדרך. בשביל זה אנחנו כאן נדאג לכך שתקבל את צו התשלומים הנמוך ככל האפשר, והכי חשוב, ביחד נעזור לך לסיים את חובך ולצאת ממאגר החייבים במהירות המרבית.  

 


עודכן ב: 10/12/2018