מדד: ריכוז מספר ניירות ערך, שינוי במחיר נייר ערך שמשפיע על המדד לפי משקלו היחסי בקבוצת ניירות הערך. ערכו של המדד נקבע על פי ממוצע המחירים בשוק של כל קבוצת ניירות הערך, כאשר כל שינוי במדד יכול לשקף תשואה למשקיעים בין אם זה לטוב ובין אם זה לרע וזה תמיד יהיה בזמן אמת דבר שיגרום למשקיעים עניין רב במדדים.


דוגמאות למדדים בבורסת תל אביב:


1. מדד תל אביב 25 - יש בו את 25 המניות בעלות שווי השוק הכי גבוה בבורסה והוא גם מדד הדגל שלה, כאשר כל שינוי במדד הזה בין אם זה לטובה ובין אם זה לרעה משקף בכללותו את מצב המשק כולו.


מדדי המניות העיקריים מפורסמים תמיד בזמן אמת ומפורסמים בכל 15 שניות כאשר הדבר הזה נקרא "רצף".


עוד דבר שצריך לזכור הוא שהרווחים או ההפסדים של כל משקיע במדדים האלו נובעים אך ורק מהעלייה או הירידה במדד.

 

2. מדד תל אביב 100 - יש בו את 100 המניות בעלות שווי השוק הכי גבוה בבורסה כאשר בתוכו הוא כולל את מדד תל אביב 25 פלוס תל אביב 75. המשקל היחסי של המניות במדד מתעדכן בכל יום לפי שווי השוק שלהן לפני פתיחת יום המסחר.


זהו אחד המדדים החשובים בבורסה, בשל יכולתו לשקף את השוק הכלכלי בישראל, והעובדה שהוא כולל מניות משני המדדים המובילים בישראל: מדד ת"א 25 ומדד תל אביב 75. המדד מייצג חלק ניכר מהפעילות העסקית בישראל, מכיוון שהוא מורכב ממניות של החברות הגדולות והסחירות ביותר במשק. חשוב לזכור שתדירות פרסום המדד מתעדכן כל 15 שניות במהלך יום המסחר.


שווי השוק של המדד הזה חייב להיות לפחות 70 מיליון שקלים, כאשר כל חברה ששייכת למדד הזה צריכה להיות מבין 250 החברות הסחירות בבורסה, וכן להיכלל במאגר הבורסה.

 

3. מדד תל אביב 75 - מכיל את 75 המניות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר שלא נכללות במדד תל אביב 25 אשר עומדות בתנאי הסף של המדד. המדד הזה הוא מדד השקעתי כאשר תדירות הפרסום שלו היא כל 15 שניות.


כל המניות ששייכות למדד הזה צריכות לעמוד בכל מיני קריטריונים כמו למשל: שהמניה תהיה מבין 200 המניות הסחירות בבורסה, שאחזקת הציבור תהיה לפחות על כך 20% ובמספרי מזומן 100 אלף שקלים.


אם ישנן מניות שיש להן שווי אחזקה בציבור של יותר מ-20% והן מחוץ לרשימה הזו, אז הן יכנסו אוטומטית לתוך הרשימה הזו ויחליפו מניות אחרות בעלות שווי שוק נמוך יותר.

 

4. מדד יתר 50 - יש בו את 50 החברות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר שלא נמצאות ברשימת מדד תל אביב 100. גם המדד הזה מפורסם ביום המסחר בכל 15 שניות והינו מדד השקעה.


ב-9 בפברואר 2017 הוחלף המדד הזה למדד sme60, כאשר המשקל היחסי של המניות במדד מתעדכן בכל יום עוד לפני פתיחת יום המסחר וגם הוא מפורסם בכל 15 שניות.


עוד דבר שצריך לזכור הוא שהרכב המדד מתעדכן פעמיים בשנה בתאריכים: 15 ליוני וה-15 לדצמבר.