בימנו אלו בו משפחות רבות מתפרנסות מהשכרת דירות לשם ביסוס כלכלי, עומד לנגד עיניים החשש בו יגיע היום ששוכר הדירה לא ישלם תמורת הנכס ו/או יתעמר בדיירים אחרים ו/או לא יתפנה בתום תקופת השכירות.

 

 

במקרים כמו אלו עומדים בעלי הנכסים חסרי אונים. במקרה הטוב יש בידם בטוחות שיאפשרו להם להחזיר לעצמם חלק מהנזק שנגרם להם, במקרה הפחות טוב הם לא יראו כסף מהשוכר שכן השוכר מתנגד לשלם או חסר אמצעים והמשכירים לא דאגו לערבים טובים כנדרש.

 


אז מה עושים במקרים הפחות טובים אתם שואלים?

 

מומלץ לפעול כנגד השוכרים שאינם משלמים את דמי השכירות או שמסרבים לפנות את הנכס באופן מיידי ולא להמתין שהדברים יסתדרו.

במקרים רבים בעלי הנכס מפסידים סכומי כסף אשר היו יכולים להגיע ממשכיר אחר. מדובר במרוץ נגד הזמן שתכליתו להביא לפינוי הנכס במהירות האפשרית באופן שיפחית את הנזק שייגרם מאובדן שכר דירה ויאפשר את השכרת הנכס לשוכר אחר. על מנת לפנות את השוכר בדרך המהירה ביותר, ישנם שתי דרכים שונות שניתן לפעול בהם.

 


1 - תביעה לפינוי מושכר

 

בתביעה לפינוי מושכר הינה תביעה בהליך מזורז שתכליתה לברר באופן מהיר תביעות בהיעדר מחלוקת עובדתית מורכבת. במסגרת תביעה זו, ניתן לתבוע אך ורק סעד של פינוי בשל אי תשלום שכר דירה או בשל סירוב לפנות את המושכר בתום תקופת השכירות. יש להדגיש כי לא ניתן להגיש בתביעה מסוג זה סעד לתשלום דמי שכירות שכן תביעה לתשלום דמי שכירות צריכה להיעשות במסגרת תביעה נפרדת.

 

תביעות לפינוי מושכר מתחילות עם הגשת כתב התביעה, לה מצורפים תצהירי עדות ראשית, אסמכתאות משפטיות ומסמכים רלוונטיים אחרים. הנתבע נדרש להגיש כתב הגנה תוך 30 ימיים ממועד המצאת כתב התביעה. הדיון בתיק ייקבע למועד שלא יהיה מאוחר מ- 30 ימיים ממועד הגשת כתב ההגנה האחרון. התביעה אמורה להתברר תוך 90 ימיים ממועד הגשת כתב התביעה. במידה והנתבע אינו מגיש כתב הגנה, ניתן לקבל פסק דין לאחר 30 ימים מיום הגשת כתב התביעה.

 

 

2 - תביעה בסדר דין מקוצר

 

תביעה בסדר דין מקוצר הינה תביעה בה הנתבע אינו זכאי להגיש כתב הגנה אלא רק לאחר שהגיש בקשת רשות להתגונן ובית המשפט נתן לו רשות. תביעת הפינוי יכולה להתברר בסדר דין מקוצר רק אם היא מבוססת על הסכם השכירות שנערך בכתב. בתביעה מסוג זה ניתן בנוסף לסעד לפינוי השוכר, לכלול סעד של תשלום דמי השכירות. החיסרון הבולט בתביעה בהליך זה, הוא שההליכים הינם ארוכים מאלו של "תביעה לפינוי מושכר" וככל שניתנת לנתבע רשות להתגונן ההליכים עשויים להימשך זמן רב עוד יותר.

 


לאור האמור, מומלץ להגיש תביעה לפינוי מושכר ובמקביל להגיש תביעה כספית בסדר דין מקוצר כנגד השוכר.

 

 

ביצוע פסק הדין ופינוי השוכר

 

לאחר קבלת פסק הדין לפינוי המושכר, וככול שהשוכר אינו מפנה את הנכס, ניתן לנקוט בהליכי הוצאה לפועל לצורך ביצוע הפינוי. במידה ולא נקבע בפסק הדין מועד לביצוע הפינוי, ניתן להגיש את פסק הדין להוצאה לפועל לאחר שחלפו 15 ימיים מיום מתן פסק הדין.

 


לאחר הגשת פסק הדין להוצאה לפועל, מונפקת אזהרה אשר נמסרת לחייב ובו הודעה בדבר פינוי הנכס. באזהרה זו מוזהר החייב, כי עליו לפנות את הנכס תוך 20 ימיים מיום המצאת האזהרה ואם לא יעשה כן, ניתן יהיה להיכנס לנכס ולפנותו בכל אחד מ 14 הימיים שלאחר תום תקופת האזהרה.

 


ביצוע הפינוי ביום הנקוב לפינוי נעשה על ידי עורך הדין בסיוע קבלני הוצאה לפועל, בליווי מובילים ובמקרה הצורך בסיוע משטרתי.

 

 


עודכן ב: 08/10/2018