המושג שלום בית, למעשה, מתייחס ליחסים בין בני זוג נשואים, המתבטא בהרמוניה השוררת ביניהם ללא ריבים וחיכוכים. אולם, לא תמיד הם כך פני הדברים ועל מנת, שבני זוג יוכלו לחיות חיי שלום בית, נדרשת מהם עבודה רבה ומוטיבציה הדדית לקיום חיי שלום בית.

 

מאידך, המושג שלום בית עולה פעמים רבות בהליכי גירושין שמתנהלים בין שני בני זוג, כאשר אחד הצדדים מעוניין בגירושין ואילו השני מעוניין בשלום בית ובחזרה לחיי נישואין הרמוניים.

 

 

אך חשוב להדגיש כי גם לאחר שפתחתם בהליכים משפטיים, וגם לאחר שניהלתם דיונים בבית המשפט או בבית הדין הרבני, תמיד אפשר להחליט כי במקום להתגרש אתם פונים לשיקומה של הזוגיות ולשיקומו של התא המשפחתי.

 

 

המושג שלום בית בהליכים משפטיים – שני פנים לו:

 

 

הפן המשפטי

 

 

החלטתם שאתם רוצים "שלום בית", אך פתחתם בהליכים משפטיים בבית המשפט לענייני משפחה, או בבית הדין הרבני – סגרו את ההליכים אבל לא לפני שחתמתם על "הסכם שלום בית ולחילופין גירושין".

 

 

מהו אותו "הסכם שלום בית ולחילופין גירושין"?, הסכם זה מכניס ודאות לחיי הנישואין ולמעלה מזה, וודאות בשאלה מה יקרה, אם אחד הצדדים יחליט להתגרש.

 

הסכם זה יאפשר לבני הזוג לשמור על פרופורציות, לבחון את המחלוקות המתגלעות שוב בלא כל פזילה נמהרת אל ההליך המשפטי ואל הערכאה המשפטית הטובה ביותר עבורם, יחסוך הרבה מאוד כסף ועוגמת נפש, ויקצר הליכים בערכאה הנדונה. וודאות זאת חיונית להצלחת חיים משותפים תקינים ללא חשש ומורא.

 

 

"הסכם שלום בית ולחילופין גירושין", הינו הסכם המורכב משני חלקים:

 

החלק הראשון מתייחס לתקופת שלום הבית. בחלק זה ניתן להעלות את כל אותם הסדרים והחלטות אליהם הגיעו בני הזוג על מנת ליתן סיכוי נוסף לחיים המשותפים. בחלק זה ניתן לקבוע החלטות לעניין החזקת הבית, ייעוץ זוגי וכיוצ"ב.

 

 

החלק השני מתייחס למצב בו ניסיון שלום הבית לא צלח, והצדדים החליטו בהסכמה חופשית להתגרש זמ"ז. חלק זה מסדיר את גירושי הצדדים וכל הכרוך בעניינים העוסקים בגירושין. למעשה חלק זה ערוך כמו הסכם גירושין רגיל, ובו, בא לידי ביטוי הסדרים לגבי משמורת הילדים, מזונותיהם, מזונות האישה עד לגירושין, חלוקת הרכוש, הזכויות הסוציאליות והפנסיוניות, תוכניות חסכון וכיוצ"ב.

 

 

לאחר החתימה על "הסכם שלום בית ולחילופין גירושין", מאשרים את ההסכם בבית המשפט ונותנים לו תוקף של פסק דין.

 

 

כאשר תערכו את "הסכם שלום הבית ולחילופין גירושין", בעצם כל אחד מבני הזוג יבין, (גם אם סירב להודות בכך בעבר) כי אופציה של גירושין היא ריאלית ואפשרית ומתוך כך, הקשר יכול לצמוח ולהתפתח, כאשר כל אחד מהצדדים מנסה להתרחק מאופציה זו.

 

 

חשוב לציין כי, במקרים רבים, השימוש בתביעת שלום בית נעשה אך ורק כצעד טקטי שיאפשר למי מבני הזוג להגיש באמצעות התביעה, בקשות למתן סעדים זמניים. כלומר, קיים סיכוי רב שהרצון לשלום בית, הנו רצון טקטי בלבד המסייע לבן הזוג שדרש את שלום הבית, באסטרטגיית הגירושין שלו.

 

על כן, אחד העניינים החשובים שיש להתייחס אליהם בהסכם שלום הבית ולהביאם לידי ביטוי על הכתוב, הוא הטלת איסור על הצדדים לפנות לבתי הדין ולבתי המשפט במהלך תקופת הניסיון להשכנת שלום בית וכך למעשה ניתן יהיה להתרכז ולהקדיש את מירב המאמצים והאנרגיות בהשכנת שלום בית כנה ואמיתית.

 

 

 

שיקום מערכת היחסים

 

 

אדם החפץ להתגרש הוא אדם פגוע. זה יכול להיות כתוצאה מבגידה, משנים של הזנחה, חוסר תשוקה, חוסר תקשורות, זה יכול להיות כי אחד הצדדים מרגיש מנוצל או לא שווה.

 

 

החלטתם לחזור לשלום בית – נהדר. אבל, אם לא תטפלו במה שקרה, אם לא תבדקו היכן כשלתם והיכן נעשו טעויות, הרי שלא תוכלו באמת לשנות דבר, ואם לא תשנו, עד מהרה תחזרו שוב למסקנה כי אין מקום להמשיך בחיי הנישואין.

 

 

דרך נוספת לשמור על הקן המשפחתי ולהימנע מפרידה שלבסוף תסתיים בגירושין, היא לפנות ליועץ נישואין במטרה לעבור תהליך של טיפול זוגי. בטיפול זוגי בני הזוג, למעשה, ינסו לגבש לעצמם הבנות חדשות שיגרמו להם לתקן את המצב ולאחות את הקרע שנוצר ביניהם.


 

בתחילת הטיפול המטרה העומדת בפני המטפל הזוגי הנה לזהות את הבעיה שגורמת לקרע בין בני הזוג. לאחר מכן, המטפל הזוגי יסייע לבני הזוג להגדיר את הגורמים לבעיות ביניהם, וישתדל לסייע להם לגשר על הפערים ביניהם, זאת על מנת לבנות את האמון ביניהם מחדש.

על כן, על מנת שטיפול כזה יצליח על בני הזוג להיות פתוחים לרעיון ובעלי יכולת להיחשף ולגעת במקומות האפלים והכואבים ביותר שלהם.