האם מגיעות לגבר זכויות כספיות הנובעות מהרכוש המשותף שצבר במשך 17 שנות זוגיות יחד עם בת זוגו, וכיצד יש להתייחס לזכויותיו הכספיות מחלוקת הרכוש, בהתחשב בעובדה שמאז הפרידה לפני ארבע שנים מעולם לא שילם מזונות עבור שני ילדיו הקטנים, ונראה שגם לא ישלם את המזונות בעתיד?


לאחרונה נדונה תביעתו של הגבר לחלוקת הרכוש המשותף בבית המשפט לענייני משפחה בנצרת, במקביל לתביעת המזונות שהגישה האישה ובה נקבע כי חוב המזונות שלו הגיע כבר לסך של 170 אלף שקלים. הגבר טען כי נותר חסר כל לאחר הפרידה, בעוד בת זוגו לשעבר הבריחה כסף משותף לאחר שנפרדו כדי לא לחלוק אותו.


מנגד טענה האישה כי מלבד סכום של 100 אלף שקלים שעליו הם סיכמו, בן זוגה לשעבר לא זכאי לעוד כספים, ומעבר לכך ביקשה לעקל גם את הסכום שמגיע לו כדי להבטיח שהילדים יקבלו את סכום המזונות שלא שולם כלל.


הגבר זכאי לקבל מחצית מהזכויות הסוציאליות והפנסיוניות שצברה זוגתו במשך חייהם המשותפים - אך מכיוון שאינו משלם מזונות, הסכומים המגיעים לו יקוזזו מחוב המזונות שלו


בחינת הנתונים והטענות הביאה את השופט למסקנה כי השניים ניהלו מערכת יחסים זוגית ארוכה והיו מוכרים כידועים בציבור עד שנפרדו. מתוך הרכוש והכספים המשותפים שנצברו, נקבע כי הגבר זכאי לקבל סכום של 275 אלף שקלים. עם זאת, הוא חייב בתשלום 170 אלף שקלים עבור המזונות ואף לא נראה כי הוא מתכוון לשלם מזונות בעתיד.


לכן החליט השופט לקשור בין זכויותיו הרכושיות לחובותיו לתשלום דמי המזונות, וקבע כי לא ישוחררו בעבורו כספים במסגרת חלוקת הרכוש וזאת כדי להבטיח את תשלום המזונות בעתיד. חוב העבר שלו קוזז והכספים המגיעים לו ייחשבו להמשך תשלום המזונות עד שנת 2025. אם לאחר מועד זה ימשיך הגבר באי תשלום המזונות, תוכל האישה לנקוט הליכי גבייה כנגדו.


האישה הוכיחה כי בן זוגה לשעבר לא ישלם דבר עבור צורכי ילדיהם המשותפים, ואף לא עשה זאת בעבר


בני הזוג לשעבר, אשר מעולם לא נישאו אך ניהלו משק בית משותף וכאמור הביאו לעולם שני ילדים, חיו יחד במשך 17 שנים. במהלך תקופה זו התגוררו השניים בדירות שכורות ואף בקרוואן, ולפני כארבע שנים עזב האב את הבית. תחילה היה נתק ממושך בינו ובין שני הילדים, בני שש וארבע וחצי, וכעת מתקיימים ביניהם זמני שהות בסופי שבוע. ביתר הזמן מתגוררים הילדים עם אמם, ואילו האב מעולם לא שילם עבורם מזונות.


במסגרת תביעתו ציין הגבר כי במהלך חייהם המשותפים, האישה חסכה את כספה בעוד הוא שילם על צורכי משק הבית, ולכן יש לחלק ביניהם באופן שווה את הכספים שצברה. עוד טען כי האישה רכשה דירה חדשה מכספים אלו לאחר הפרידה, בעוד הוא נותר ללא דבר.


האישה טענה כי את הדירה שרכשה מימנה בעיקר מהלוואה ומכסף שקיבלה מאמה, וכי בן זוגה לשעבר יצא מהקשר כשבבעלותו מספר כלי רכב. עוד טענה כי סכום של 100 אלף שקלים מכספי החיסכון שלה שמורים עבור אבי ילדיה בחשבון הבנק שלה, והוא זה שסירב לקבל את הסכום משום שלא פתח חשבון בנק לצורך העברתו.


כל הנכסים שנצברו במהלך חיי הזוגיות המשותפים אמורים להתחלק באופן שווה בין בני הזוג בעת הפרידה, אך במקרים חריגים - יחול קשר ישיר בין הזכויות והחובות הכספיות


בתחילת הדיון ציין השופט כי במקרה זה אין ספק לגבי היותם של בני הזוג ידועים בציבור, ומכורח הגדרה זו - שיש לחלק את הרכוש המשותף שצברו בתקופת חייהם המשותפים בהתאם להלכת השיתוף.


השופט קיבל את גרסתה של האישה בנוגע למקורות מימון רכישת הדירה לאחר הפרידה, וקבע כי אין לגבר זכויות באותה דירה. עם זאת, נקבע כי בן הזוג זכאי לקבל סכום כולל של 275 אלף שקלים עבור מחצית מחשבון הבנק וכן זכויותיה הסוציאליות והפנסיוניות שצברה האישה עם השנים.

 

יש לך שאלה?

פורום חלוקת רכוש | איזון משאבים


עם זאת, השופט קשר בין הכרעה זו לבין ההכרעה שנתן באותו יום בעניין חוב המזונות של הגבר, וזאת משום אי תשלום המזונות מצדו בעבר ואי כוונתו לשלם מזונות בעתיד. על פי החישוב שהתבצע, הגבר פטור מתשלום דמי המזונות עד לשנת 2025, משום שכספים אלו ישולמו מזכויותיו הרכושיות, לרבות קיזוז חובות העבר שלו. אם לאחר מכן ימשיך שלא לשלם מזונות - האישה תוכל לנקוט כנגדו אמצעי גבייה מתאימים.

 

תלה"מ 74407-06-20