במצב שבו הורים גרושים לילדים אינם מסכימים על מקום מגורי הילדים, בית המשפט לענייני משפחה נדרש להכריע בסוגיה. לאחרונה נדונה בבית המשפט לענייני משפחה בפתח תקווה סוגיית מקום מגוריהם של שני ילדים, בני תשע ו-11, לאור בקשתה של אמם לעבור להתגורר איתם ממרכז הארץ לדרום הארץ, ביישוב המרוחק כ-120 ק"מ ממקום מגוריו של האב, אשר התנגד למעבר.


ההורים התגרשו לפני חמש שנים, כאשר עד כה הילדים היו במשמורת אמם ושהו אצל האב פעמיים בשבוע ובכל סוף שבוע שני. לשני ההורים יש בני זוג חדשים, והאם הביאה לעולם ילדה נוספת. לבעלה יש בית בדרום הארץ, ובסוף קיץ 2021 הם נסעו עם הילדים לחופשה במקום. יום לפני שהחלו הלימודים שלחה האם הודעת טקסט לאב ובה בישרה לו כי החליטו להתגורר ביישוב המרוחק.


האב לא הסכים למעבר הילדים, והגיש תביעה לקבלת המשמורת וקביעה כי הילדים יעברו להתגורר עמו. האם מצדה הגישה תביעה לאישור מעבר המגורים לדרום יחד עם הילדים.


אף על פי שהאם לא התנהלה כדין וביקשה תחילה לעבור עם הילדים ללא אישור בית המשפט, השופטת לא פסלה את בקשתה למעבר אלא בחנה מהי טובת הילדים


השופטת מתחה ביקורת חריפה על התנהלותה של האם, והבהירה כי מדובר בטעות חמורה בשיקול הדעת. עם זאת, היא לא פסלה את בקשתה של האם אלא העבירה את המקרה לבדיקה מקיפה של שירותים מקצועיים כגון אפוטרופסה לדין, פסיכולוג מומחה ושירותי הרווחה, כדי שיעבירו את חוות דעתם על טובת הילדים.


היות שגורמי המקצוע המליצו על מעבר הילדים יחד עם אמם לדרום הארץ, בסופו של ההליך החליטה השופטת לאשר את מעבר המגורים, תוך שינוי זמני השהות שהיו נהוגים עם האב והוראות טיפוליות לשני ההורים.


על כן, שני ההורים יעברו הדרכה הורית ותיאום הורי. במקום זמני השהות שהיו עד כה, מעתה יבלו הילדים אצל אביהם במשך שלושה סופי שבוע בחודש, והאב יגיע לבלות איתם יום אחד בשבוע אחר הצהריים. בשל התנהלות הצדדים במשך ההליך המשפטי, וההוצאות שנגרמו להם עד כה, החליטה השופטת שלא להטיל את תשלום הוצאות המשפט על אף אחד מהם.


מהם השיקולים שאותם בוחן בית המשפט לענייני משפחה בבואו לאשר או לדחות בקשה לשינוי מקום מגוריהם של ילדים?


ישנם שני שיקולים עיקריים שאליהם מתייחס בית המשפט בבואו להכריע בעניין העתקת מקום מגוריהם של ילדים: כיצד המעבר ישפיע על הילדים, וכיצד הוא ישפיע על מערכת היחסים עם שני ההורים.


השופטת הבהירה כי אמנם בית המשפט מתחשב בראש ובראשונה בטובת הילדים, אולם טובתם אינה מנותקת מטובתם של הוריהם. כלומר, אם ההכרעה תפגע באופן דרסטי באחד מההורים, פגיעה זו תשליך גם על טובת הילדים, ובית המשפט צריך לבצע את האיזונים המתאימים.


האם סיבת המעבר מהווה חלק ממערך השיקולים להכרעת מקום מגורי הילדים?


הסיבה שהובילה למעבר המגורים אינה העיקר מבחינת ההכרעה, אלא ההחלטה מהי טובת הילדים. במקרה זה, מדובר ברצונו של בעלה החדש של האם לחזור למקום מגוריו. בחינת אלטרנטיבות כגון הישארות האם והילדים במרכז הארץ או מעבר האב לדרום, הביאה למסקנה כי לא מדובר בחלופות שניתן באמת ליישם.


על פי כל חוות הדעת המקצועיות שהוגשו, התרשמה השופטת כי טובת שני הילדים היא לעבור להתגורר עם אמם בדרום הארץ. אמנם הם זקוקים ליציבות, אולם בכל מקרה לא יוכלו להמשיך ולהתגורר בבית שבו התגוררו עד כה עם האם. על כן, העוגן בחייהם היא האם אשר הייתה ההורה המטפל העיקרי במשך השנים, וטובת הילדים היא להמשיך ולהתגורר עמה.


מעבר לכך, השופטת הטילה את האחריות לתקשורת הלקויה בין ההורים על שניהם במידה שווה. מצד אחד האם שהחליטה שלא לעדכן את האב בעניינים מהותיים, ומצד שני האב שלא ניסה להרחיב את זמני השהות או להיות מעורב יותר בענייניהם.

 

יש לך שאלה?

פורום משמורת | הסדרי ראיה ושהות


מהסיבות הללו הורתה השופטת לשני ההורים להשתלב במסגרת טיפולית, לצורך שיפור הקשר ביניהם ולאור טובת הילדים. מעבר לכך נקבע כי הילדים יעברו להתגורר עם האם בדרום הארץ, ואילו ישהו במשך שלושה סופי שבוע בחודש בבית אביהם. נוסף על כך יבקר האב את הילדים אחר צהרים אחד בשבוע, ויבלה איתם במשך 60% מהחגים.


תלה"מ 50026-10-21
תלה"מ 13046-11-21