מהו דינה של צוואה אשר מקפחת ילד אחד ומותירה את מלוא הירושה לאחיו בלבד? לאחרונה דן בית המשפט לענייני משפחה באשדוד בסוגיה זו, במסגרת מקרה שבו אישה הותירה את עזבונה לארבעה מחמשת ילדיה, ואילו את בן זקוניה הותירה ללא דבר.


הבן המנושל טען כי יש לבטל את הצוואה מאחר שאחיו השפיעו על אמם המנוחה באופן לא הוגן, ואילו ארבעת האחים טענו כי זה היה רצונה הברור של האם, בשל התנהגותו המחפירה של בן הזקונים כלפיה.


השופטת בחנה את תוכן הצוואה, והבהירה כי מדובר במסמך ברור וקצר ללא כל מורכבות. הבן הצעיר לא הציג כל ראיה לקיומה של השפעה בלתי הוגנת, ואילו העדויות הבהירו כי המנוחה הייתה אישה צלולה ועצמאית גם בערוב ימיה. בפני השופטת הוצג גם סרטון שצולם במהלך אישור הצוואה, ובו מבהירה המנוחה כי אינה רוצה להוריש כלום לבנה הצעיר בשל התנהגותו כלפיה. על כן החליטה השופטת לדחות את התנגדותו של הבן לקיום צוואת האם, והורתה לקיים את הצוואה. הבן חויב לשלם לאחיו את הוצאות המשפט בסכום של 30 אלף שקלים.


סכסוך על המשק החקלאי שבבעלות האם הוביל לקרע בינה ובין בנה הצעיר


האם המנוחה ובעלה רכשו והתגוררו במשק חקלאי לאחר שעלו ארצה לפני עשרות שנים. הם הביאו לעולם שבעה ילדים, אשר שניים מהם הלכו לעולמם. לאחר שהבעל נפטר, קיבלה המנוחה את מלוא הזכויות במשק.


הסכסוך בין המנוחה ובנה הצעיר החל בשנת 2009, לאחר שהאם החליטה לחזור בה מהתחייבותה להעביר לבן את הזכויות במשק. בין השניים התנהל מאבק משפטי, אשר בסופו אישר בית המשפט את בקשת האם לבטל את העברת הזכויות במשק לבנה. כשנה לאחר מכן ערכה המנוחה את צוואתה, ובה הדירה את הבן הצעיר מהעיזבון.


האם ארבעת האחים הגדולים השפיעו על האם באופן לא הוגן כדי שתדיר את האח הצעיר מהצוואה?


במסגרת ההתנגדות לקיום הצוואה שהגיש הבן הצעיר, עיקר טענתו הייתה כי אחיו הגדולים השפיעו על אמם, ניצלו את מצבה השביר לרעה והרחיקו אותה ממנו כדי לגרום לנישולו מהירושה. לטענתו, האם הייתה תלויה באחיו ומצבה הנפשי היה ירוד. על כן לטענתו אין תוקף לצוואה שהותירה, ויש לחלק את הירושה בחלקים שווים לכל חמשת האחים.


מצדו השני של המתרס, ארבעת האחים הגדולים טענו כי הצוואה משקפת באופן ברור את רצונה של האם, אשר הייתה צלולה ועצמאית בעת עריכתה. אמנם, רצונה המקורי היה שחמשת ילדיה יירשו אותה בחלקים שווים, אולם היא נפגעה מאוד מהתנהלותו של הבן הצעיר בכל הנוגע למשק החקלאי, והחליטה להדיר אותו מהירושה. לטענתם, ניתן לראות זאת היטב בסרטון המתעד את אישור הצוואה.


המנוחה ערכה צוואה קצרה, תכליתית וברורה, אשר לא הותירה ספק לגבי רצונה בנוגע לחלוקת הירושה


השופטת תחילה סקרה את הוראות הצוואה, וקבעה כי היא פשוטה ומובנת, ללא מורכבות. על כן פנתה השופטת לבחון האם הבן הצעיר הצליח להוכיח כי הצוואה נערכה תחת השפעה לא הוגנת של ארבעת הילדים הגדולים.


על פי העדויות, נוכחה השופטת לדעת כי המנוחה הייתה אישה צלולה ועצמאית, עם רצונות מפורשים וברורים. אמנם היא נעזרה בבני משפחתה ברכישת מזון או הסעה למקומות שונים, אולם מדובר בעזרה משפחתית מקובלת ולא בתלות מנטלית, הבהירה השופטת.


כמו כן התברר כי המנוחה שמרה על קשר עם כל אדם שאיתו הייתה מעוניינת, לרבות עם כל בני משפחתה, כולל הבן הצעיר. אמנם הזוכים בצוואה - ארבעת ילדיה הגדולים - הם אלו שהסיעו אותה לעורך הדין אשר ערך את הצוואה, אולם הדבר אינו מוכיח השפעה לא הוגנת.


עוד הוסיפה השופטת כי תיעוד הליך עריכת הצוואה באמצעות סרטון היווה אמצעי נהדר לשיקוף רצונה של המנוחה. ישנן מקרים שבהם הורה מחליט לנשל ילד מהצוואה, הבהירה השופטת, וגם במקרים כאלה יש לכבד את רצונו של המנוח, כל עוד הצוואה נערכה כדין ואכן משקפת את רצונו של ההורה.

 

יש לך שאלה?

פורום התנגדות לצוואה | ביטול צוואה


נוכח כל זאת, קבעה השופטת כי לא מצאה כל השפעה לא הוגנת על המנוחה, ודחתה את התנגדותו של הבן הצעיר לקיום הצוואה. בקשתם של ארבעת אחיו לקיים את הצוואה כלשונה התקבלה במלואה. לאור תוצאות ההליך, חויב הבן הצעיר בהוצאות המשפט של ארבעת האחים בסכום כולל של 30 אלף שקלים.


ת"ע 35425-07-18
ת"ע 35491-07-18