צוואות הדדיות
מאת : עוה"ד מיכל זלינגר
 
                                               
רונית ואהרון, זוג נשוי עם שני ילדים, החליטו לתכנן את עתידם גם לאחר מותם. הלכו השניים לעורך דין ובקשו לערוך "צוואות הדדיות".
 
רונית ואהרון, אמרו לעורך דינם כי הם חפצים כי אם חלילה יקרה דבר מה למי מהם השני יירש את כל רכושם ,ולאחר מכן – הילדים יירשו אותם בחלקים שווים.
 
עורך הדין מילא את מבוקשם , ערך להם – צוואה הדדית – ועם צאתם מהמשרד אחזו הם בצוואה והיו רגועים ושמחים. כך לפחות חשבו...
 
לא חלפו ימים רבים , ורונית הלכה לעולמה. אהרון לקח את כל הרכוש נותר, ובהתאם לצוואה ההדדית שהוא היה היורש  – רכש לו דירה נוחה ומפוארת. וביתרת הכסף שנותר , יצא לטיול מסביב לעולם, שם הכיר חברה לחיים והחליט להקים עמה בית חדש.
 
אהרון רשם צוואה חדשה, לטובת בת זוגו החדשה.
 
מה דין הצוואה ההדדית אותה ערך עם אשתו רונית?!
 
כאן נכנס התיקון החדש לחוק הירושה שעוסק ב"צוואות הדדיות" שתוקן בשנת 2005.
 
לפני התיקון משנת 2005צוואתו החדשה של אהרון לטובת חברתו לחיים הייתה תקפה, ולמעשה הייתה מבטלת את "הצוואה ההדדית" שערך עם אשתו המנוחה.
 
תוצאה שהיא אולי כואבת ולא רצויה, שעה שרונית, המנוחה, סמכה על אהרון שידאג לילדיהם וכי יעשה ברכוש למען משפחתם שלהם.
 
ביהמ"ש העדיף לתת מקום גדול יותר לעקרון "החופש לצוות" על פני ההגבלה של אדם לעשות צוואות לפי רצונו בכדי לתכנן את יומו האחרון.
לפני התיקון יכול היה מצווה, אפילו בצוואה הדדית, לשנות אותה מתי שירצה וכמה שירצה, ומבלי ליידע את האדם השני לצוואה.
 
לאחר התיקון משנת 2005 -   ראשית, יש להדגיש כי המונח "צוואות הדדיות" מתייחס אך ורק לבני זוג. ולא לאחים או חברים או קרובי משפחה אחרים.
 
מעבר לכך, התיקון בחוק נתן מקום וחשיבות "לעקרון ההסתמכות". דהיינו, אם רונית הסתמכה על אהרון , בעת שערכו את הצוואה, הוא לא יוכל לשנות את הצוואה מבלי ליידע אותה...
 
 
מה קורה אם רונית כבר אינה בין החיים?
 
הרי אז צריך לבדוק, אם עיזבונה כבר חולק – יצטרך אהרון להחזיר את שווי הרכוש שקיבל.
 
ואם עיזבונה טרם חולק , יידרש   אהרון, להסתלק מחלקו.
 
אם רונית עדי ן הייתה בחיים , והצדדים היו בהליכי פרידה או גירושין, ומי מהם היה רוצה לשנות את הצוואה  - יש לתת הודעה מוקדמת לשני , במסירה אישית, ורק אחר כך , ניתן יהיה לשנות את הצוואה.
 
בכך יש תיקון גדול, המונע את חופש שינוי הצוואה , בכל עת ובכל זמן.
עקרון ההסתמכות הוא זה שמקבל את עיקר המשקל.
 
הערה חשובה- כאשר עושים צוואות הדדיות, ניתן בתוך הצוואה לתת מנגנון אחר , מזה שמציע החוק, איך ינהגו הצדדים במקרה של שינוי/ביטול הצוואה על ידי אחד מהם. כלומר, יכולים הצדדים להחליט כי למרות מה שכתוב בחוק לגבי ביטול צוואה, הם אינם רוצים לאמץ את המנגנון שמציע החוק. ובמקרה שלהם, אם צד ירצה לבטל יכול לעשות זאת מבלי להודיע לצד השני.
 

עודכן ב: 05/07/2009