זוגות שערכו ביניהם הסכם ממון מלפני הנישואים או זוגות נשואים, המבקשים לאשר את ההסכם שחתמו עליו מלפני הנישואים, נתקלים לא אחת במצב שהגיעו לבית המשפט,ונתקלו בסירוב מצד השופט לאשר את ההסכם הזה, מכוח חוק יחסי ממון, וזאת כיוון שההסכם איננו עונה להגדרת החוק, ולפרשנות הפסיקה לחוק. התוצאה של מצב כזה האישה הסכם לא אושר, ומשעה שהוא לא אושר אין לו תוקף.

 

לעתים, לא רק שאין לו תוקף, אלא שניתן למצוא בעצם העובדה שההסכם לא אושר משום הוכחה לאי יכולתו של הזוג להגיע להסכם ממון מחייב, ואז ייבחנו הסדרי הרכוש ביניהם לאור עובדה זו.

 

הזוג אמנם חתם על הסכם, ואולם זה איננו הסכם ממון כלל ועיקר. אין זה אומר שזוגות העומדים להינשא אינם רשאים לחתום ביניהם על הסכמים. זה ודאי אפשרי.אלא שלא יהיו אלו הסכמים מכוח חוק יחסי ממון.

 

בפרשת ונציה, קבע בית המשפט העליון כדלקמן:

 

"במשך שנות נישואין רבות בני הזוג עושים בינם לבין עצמם כל מיני עסקאות, הסכמים והסדרים לגבי פריט זה או אחר של רכושם וספק אם צריך לייחס לכל דבר כזה את המעמד של הסכם ממון במובן החוק..."

 

פרופסור א. רוזן-צבי, בספרו יחסי ממון בין בני זוג, נותן סימנים ל"הסכם ממון" שעיקרם שניים: כלליותו של ההסכם ומגמתו הצופה פני עתיד.ההסכם בא להסדיר את יחסי בני הזוג בנוגע ליחסיהם הנמשכים. וכך כתב:

 

"א. מדובר בהסכם כולל, דהיינו: עליו להסדיר את יחסי הממון בין בני זוג בכללותם.

 

ב. בעיקרו של דבר זהו הסכם הצופה פני עתיד ומגמתו להסדיר את יחסי בני הזוג הסדר כולל לגבי יחסיהם הנמשכים.

 

ג. הסכם ממון לא נועד להמיר לחלוטין את תחולת דיני החוזים ודיני הקנין על בני זוג.

 

ד. אין הסכם הממון ממצה את אופני ההתקשרות בין בני הזוג ואין הוא שולל קיומם של הסדרים אחרים, מכוח דיני המשפחה, הממשיכים לחייב את בני הזוג.

 

השופטת מרים בן פורת קבעה את ההלכה המאמצת את הדברים שהובאו לעיל. היא קבעה כי אם ההסכם מסדיר את היחסים בין בני הזוג לעת פירוד, מוות או גירושין, וקובע כיצד יחולקו הנכסים כשהזוג ייפרד, הרי זהו הסכם ממון לפי חוק יחסי ממון בין בני זוג.

 

אם לעומת זאת ההסכם מסדיר את העניינים הכספיים והאחרים באופן שוטף, או לגבי נכס מסוים, כיצד יחולקו הפירות ממנו כעת, בהווה, זהו הסכם רגיל אחר, ולא יאושר מכוח חוק יחסי ממון בין בני זוג.


לפי ההלכה שנקבעה, החשיבות של המבחן, בדבר היותו של ההסכם, "הסכם כולל", לדעת השופטת בן פורת, איננו רלבנטי.

אורי גנור, עו"ד נוטריון, עומד בראש המרכז הישראלי להסכמי ממון בישראל.
 


עודכן ב: 13/05/2012