מאת: עו"ד איתמר קורן (קורצמן)


רבים מאיתנו אוהבים ומחזיקים בעלי חיים ובעיקר כלבים וחתולים. למרבה הצער ומסיבות שאין זה המקום לדון בהם, ישנם מקרים מצערים, בהם מסתיימים מפגשים בינינו לבין כלבים בנזק גופני לאדם ולעיתים אף בנכות קשה לצמיתות.

חשוב לדעת, כי עפ"י פקודת הנזיקין, בתביעה בשל נזק גוף שנגרם ע"י כלב, מוטלת אחריות כמעט מוחלטת על בעליו של הכלב או של מי שמחזיק בכלב בדרך קבע, לפצות את הניזוק, בין אם הייתה או לא הייתה התרשלות מצדו של הבעלים.

ההגנות העומדות לבעל הכלב עפ"י חוק הינן, אם נגרם הנזק כתוצאה מהתגרות של הניזוק בכלב; מתקיפת הניזוק את הבעלים, את בן זוגו, הורו או ילדו או הסגת גבול של הניזוק במקרקעין של הבעלים.

בשל האחריות הרבה המוטלת על בעליו של כלב כפי שפורט לעיל, מוצע בחום לבטח את הכלב בביטוח צד שלישי שיגן, ככל האפשר, על הבעלים ויטיל את החבות לפיצוי הנפגע על חברת הביטוח המבטחת.

 

יש לשים לב, כי חברות הביטוח מתנות בדר"כ את תוקף הכיסוי הביטוחי, בחיסון הכלב במלוא החיסונים החייבים עפ"י חוק וכן, ברצועה ובזמם. כמו כן, חברות הביטוח נוהגות להימנע מלבטח כלבים הכלולים ברשימת הכלבים המסוכנים עפ"י חוק (אמריקן סטאפורדשייר בול טרייר- אמסטף, בול טרייר, דוגה ארגנטינאי, טוסה יפני, סטאף אנגלי, פיט בול טרייר, פילה ברזילאי, רוטווילר).

בטרם פנייה למבטח, מומלץ לעיין בפוליסת ביטוח הדירה הכוללת, לעיתים, גם ביטוח צד שלישי לכלב.

במקרה של פגיעה מכלב מומלץ לפעול כדלקמן:

א. לקחת את פרטיו המלאים של בעל הכלב ושל הכלב לרבות אם חוסן כהלכה.

ב. לברר אם ישנם עדים לאירוע וככל שיש, לברר את פרטיהם המלאים.

ג. לצלם באיכות טובה את כל הפגיעות הגופניות שנגרמו באירוע.

ד. להגיש תלונה במשטרה (לא חובה).

ה. לשמור את כל התיעוד הרפואי בקשר לפגיעה.

ו. לשמור קבלות ולתעד בכתב הוצאות כספיות שנגרמו בעקבות הפגיעה (הוצאות רפואיות, הוצאות נסיעה וכיוצ’).


הכלב הוא ידידו הטוב של האדם – שימרו עליו!
הכותב הינו עו"ד המתמחה בדיני נזיקין.

כל המידע הנכלל במאמר זה הינו בבחינת מידע כללי בלבד ואינו בגדר חוות דעת או ייעוץ משפטי מוסמך. על המשתמש לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה משפטית או אחרת המסתמכת על המאמר.