מאת: אילן שרקון, עו"ד

 

 

כללי

 

 

* אדם אינו יכול לבנות על מגרש שבבעלותו ללא כל מגבלה שהיא. קיימים שיקולים שבטובת הציבור באיכות החיים ובהתחשבנות בשכנים המצדיקים תכנון כולל לפי תוכניות שהוכנו בהתאם לחוק, למשל מבחינת גובהו של המבנה או השימוש המיועד בו.

 

דיני התכנון והבנייה מסדירים את זכויות הניצול של קרקע, זכויות הניצול נקבעות בתוכניות המתקבלות בהתאם להליכים מסוימים הקבועים בחוק. כך למשל, תוכנית יכולה לקבוע שבאזור מסוים בעיר ניתן לבנות בניינים שישמשו למגורים שגובהם לא יעלה על ארבע קומות וששטחה הבנוי של כל קומה לא יעלה על אחוז מסוים משטחו של המגרש.

 

 

* בעלים של מקרקעין או יזם המעוניין לבנות בניין על מגרש או להרחיב ולשנות בניין ומבנה קיים אינו רשאי לעשות כן בלא שיהא בידיו היתר (רשיון) מן הועדה המקומית לתכנון ובניה. הקמתו של בניין ואף הוספת תוספת לבניין קיים בלא היתר - מהווה עבירה פלילית.

 

 

אלו עבודות טעונות היתר?

 

 

* התווייתה של דרך, סלילתה וסגירתה.

 

* הקמת בניין, הריסתו והקמתו מחדש. הוספה לבניין קיים וכל תיקון בו למעט שינוי פנימי בדירה.

 

* בניין על-פי החוק הוא כל מבנה המחובר חיבור של קבע בין אם הוא מאבן ובין בנוי מטיט, בטון, ברזל, עץ.

 

 

קבלת מידע מהועדה מקומית

 

 

המעונין לבנות בניין על מגרשו יכול לפנות לועדה המקומית ולבקש מידע לגבי זכויות הניצול של המגרש. על הועדה המקומית מוטלת חובה לתת את המידע. אם יינתן המידע שיתברר מאוחר יותר כמוטעה, יוכל הפונה לתבוע פיצויים מהועדה המקומית בשל המידע המוטעה שניתן ובמידה ונגרם לו נזק כתוצאה מכך.

 

 

הבקשה להיתר

 

 

* יש להגיש טופס בקשה ערוכה וחתומה ע"י אדריכל ועליה חתום האחראי על הביצוע והמבקש.

 

* הבקשה לא חייבת להיות חתומה ע"י הבעלים של הנכס. יחד עם זאת המבקש חייב להמציא את הבקשה לכל הבעלים או החוכרים של המגרש.

 

* היתר בניה פירושו מסמך בכתב שהוצא על ידי ועדה מקומית המתיר את הבניה וכל עוד לא הוצא מסמך כזה ולא נמסר לידי המבקש, הרי שאין בידו היתר בניה.

 

 

התנגדות ושיקולי הועדה

 

 

* הנפגע מההיתר רשאי להגיש התנגדות שתדון בפני הועדה המקומית תוך המועד שנקבע לכך בהזמנה.

 

* החלטת הועדה תונחה עפ"י שיקולים תכנונים הנובעים מהוראות חוק בתכנון והבניה בלבד. הועדה לא דנה בסכסוכים חוזיים, קניינים ולא תסרב לבקשת ההיתר משיקולי השקפה דתית, אורח חיי התושבים וכד'... המבקש להתנגד משיקולים אלה חייב לפנות לבית המשפט המוסמך בבקשה מתאימה.

 

 

לאחר שנתקבל ההיתר

 

 

במשך תקופת הבניה מופעלת מערכת פיקוח כפולה הן של הועדה המקומית והן פיקוח עצמי. את הבניין

ניתן לאכלס רק לאחר קבלת תעודת גמר. (טופס 4).