לאחרונה קיבל משרדנו עשרות פניות בנושא הרפורמה החדשה בפשיטת רגל טעות נפוצה אשר ניתן לראות גם במאמרים המשפטיים השונים שרצים ברשת מציגים מצג שווא לפיו החייב מקבל הפטר מחובותיו כבר לאחר 18 חודשים. למעשה לא כך הם פני הדברים כל זאת מאחר וקיימת טעות מהותית בהבנת הרפורמה החדשה.


ראשית נסביר בקצרה את הליך פשיטת הרגל כאשר בקשה זו מוגשת על ידי החייב, נדרש החייב להגיש את מלוא המסמכים עם תצהירים ובקשה מפורטת למשרדי כונס הנכסים שבאזור מגורי החייב. לאחר עיון במסמכים ובדיקתם מוציא כונס הנכסים דרישה לתשלום אגרה בסך של 1,600 שקלים ורק לאחר תשלום האגרה יש להגיש את הבקשה לבית המשפט המחוזי שבאזור מגורי החייב.


לאחר הגשת הבקשה לבית המשפט המחוזי מעניק בית המשפט לכונס הנכסים כ-30 יום לצורך מתן תגובה הנוגעת לעניין קביעת הגבלות וקביעת צו תשלומים לטובת קופת הכינוס. ככל שמתעוררת מחלוקת בין בא כוח החייב לכונס בדבר ההגבלות וצו התשלומים החודשי מוגשות תגובות או תשובות הדדיות שבסופן מחליט בית המשפט על גובה צו התשלומים. ראוי לציין כבר עתה כי רצוי להגיש כבר בבקשה הראשונה בקשות נוספות כגון: ביטול הגבלת הרישיון, בקשה לניהול עסק עצמאי, בקשה להקצבת מזונות וכל בקשה אחרת המצריכה את אישור בית המשפט.


הרפורמה החדשה בפשיטת הרגל אינה חוק כתוב


לאחר מתן החלטה על ידי בית המשפט מקבל החייב הגדרה של "צו כינוס זמני" דהיינו מרגע זה בית המשפט ממנה מנהל מיוחד לצורך חקירת החייב והתחקות אחר נכסיו ובדיקה מעמיקה אודות נסיבות יצירת החובות. כאמור כאן מתחילה הרפורמה החדשה כחלק מאותה החלטה לצו כינוס זמני קובע בית המשפט תאריך דיון לעוד 18 חודשים לצורך הכרזה ותוכנית פירעון.


למעשה על החייב מוטלת החובה להגיש דוח דו חודשי של הוצאות והכנסות של התא המשפחתי וכן על מייצג החייב לנסות ולהכין את החייב לחקירה במשרדי המנהל המיוחד, חשוב לציין כי במידה ונמסרים הצהרות כוזבות בזמן ההליך והדבר מתגלה עלול בית המשפט להפסיק את התהליך באופן מיידי גם ללא המתנה לתאריך הדיון שנקבע.


בנוסף לאמור, ובמהלך תקופת 18 החודשים מנסים הצדדים להגיש לבית המשפט תוכנית פירעון מוסכמת שבסופה יזכה החייב להפטר מחובותיו. כאן מתחילה הטעות תוכנית הפירעון מתחילה רק לאחר הכרזת החייב כפושט רגל דהיינו החייב לא מסיים את התהליך לאחר 18 חודשים כי אם למעשה רק לאחר תקופת 18 החודשים מתחילה למעשה תוכנית הפירעון. יש לציין כי, ככל והחייב מסוגל להשיג את הסכום הכולל שנקבע בתוכנית הפירעון אם באמצעות בני משפחה ואם באמצעות חברים אזי יכול לבקש החייב לשלם את תוכנית הפירעון שאושרה על ידי בית המשפט במלואה ובכך למעשה ההפטר המותנה אותו קיבל החייב בתוכנית הפירעון יעבור למעשה ויוגדר כהפטר חלוט.


בסיכומו של דבר, הרפורמה החדשה היא לא חוק כתוב למעשה מדובר במהלך מבורך של כונס הנכסים אשר דאג להגדיר זמנים לצורך ניהול ההליך בכדי לייעל את ההליכים ולאפשר לחייב לפתוח דף חדש בחייו המערכת למדה עם השנים כי אדם שנמצא בהליכי פשיטת רגל עשרות שנים אינו מממש את פוטנציאל השתכרותו האמתי ובכך למעשה תורם פחות למערכת הכלכלית הכוללת.