בעיות בפוריות הינן מנת חלקם של זוגות רבים בישראל. על פי מחקרים שנערכו בתחום, מדי שנה פונים למרפאות לטיפול בפוריות ברחבי הארץ כ-160,000 ישראלים. קשיי פוריות מוגדרים כקשיים להרות ב-12 חודשים של קיום יחסי מין ללא אמצעי הגנה. קשיי פוריות יכולים לבוא לידי ביטוי גם בחוסר יכולתה של האישה להחזיק הריון. טיפולי פוריות דורשים מהזוגות לא רק מאמץ נפשי אלא גם ביקורים תכופים במרפאות המיוחדות.

 

יש לכם שאלה?

פורום זכויות נשים בעבודה

פורום הטרדה מינית

פורום זכויות מעסיקים | חובות מעסיקים


ביקורים אלה "עלולים" להיות על חשבון זמן העבודה. לצערם של עובדות ועובדים רבים, ישנם מעסיקים אשר רואים "בעין לא יפה" את ההיעדרויות הנ"ל. אי לכך, חוק עבודת נשים קובע שורה של הגנות על זכויותיהן של נשים (או גברים) בתקופת טיפולי הפוריות. מטרתן של ההגנות האלה הינה למנוע פגיעה בתנאי העסקה (או פיטורין) בגין היעדרויות בשל טיפולי פוריות.


סעיף 7ג לחוק עבודת נשים קובע כי עובדת רשאית להעדר מעבודתה כאשר היא עוברת טיפולי פוריות, וזאת לרבות טיפולי הפריה חוץ גופית. עם זאת, היעדרויות אלה מוגנות על ידי החוק במידה וניתן להן אישור בכתב של הרופא המטפל וכאשר המעסיק קיבל לגביהן הודעה מראש. דין היעדרות בגין טיפולי פוריות הינו כדין היעדרות מפאת מחלה.


קבלת היתר לפיטורים


סעיף 9 לחוק עבודת נשים קובע כי מעביד לא יפטר עובדת בהריון אשר טרם יצאה לחופשת לידה, וזאת אם לא הושג היתר לפיטורים אלה מהממונה לחוק עבודת נשים במשרד התמ"ת. הגנה זו חלה על נשים המועסקות במקום עבודתן במשך חצי שנה לפחות. במידה והעובדת מועסקת פחות מחצי שנה, היא יכולה לטעון להגנה מכוח חוק שוויון הזדמנויות בעבודה (סעיף 2(א) לחוק זה).


סעיף 9(ה) לחוק עבודת נשים מוסיף ומרחיב את ההגנה הנ"ל גם על נשים בטיפולי פוריות. סעיף זה קובע כי המעביד אינו רשאי לפטר עובדת או עובד אשר עוברים טיפולי פוריות, וזאת לקראת ילד ראשון או שני. הגנה זו חלה על העובדים עד 150 ימים לאחר תום ימי ההיעדרות בגין טיפולי הפוריות. עם זאת, המעסיק רשאי – גם במקרה זה – לבקש (ולקבל) היתר לפיטורי העובד או העובדת.


כמה ניתן להיעדר?


על פי התקנות אשר הוצאו מכוח חוק עבודת נשים, מספר ימי ההיעדרות המותר בגין טיפולי פוריות הינו מוגבל. מספר הימים הנ"ל משתנה גם בהתאם לשבוע העבודה של העובדת. במידה והעובדת מועסקת בהיקף של חמישה ימים בשבוע, היא רשאית להיעדר מעבודתה עד 16 ימים לצורך טיפולי פוריות. עובדות המועסקות בהיקף של שישה ימים בשבוע רשאיות להיעדר מעבודתן עד 20 ימים על מנת לעבור טיפולים אלה.


עובדים זכאים להיעדר עד 12 ימים בלבד. ההיעדרות היא בעבור כל סדרת טיפולים. על פי התקנות, ניתן לעבור עד 4 סדרות טיפול בשנה. היעדרות זו הינה כהיעדרות מפאת מחלה. דהיינו, העובדת זכאית לתשלום בגינה בהתאם לחוק (היא יכולה להיות גם על חשבון ימי מחלה צבורים).


טיפולי פוריות ללא היעדרות, האמנם?


בית המשפט העליון, בבג"ץ 554/05 ש'.ד' נ' מפכ"ל המשטרה, דן בסוגיית הקשר שבין פיטורי עובדת לבין טיפולי פוריות. על פי פסק דין זה, סעיף 9(ה) לחוק עבודת נשים העניק לעובדת הנמצאת בטיפולי פוריות הגנה אשר זכתה לכינוי "הגנה רבת עוצמה". ההגנה לפי חוק עבודת נשים איננה מטילה את נטל ההוכחה בעניין הקשר בין טיפולי הפוריות לבין הפיטורים לפתחו של העובד. מדובר אפוא ב"חסינות כמעט מוחלטת" של עובד בטיפולי פוריות מפני פיטורים.


עם זאת, על מנת ליהנות מהגנה זו, יש להוכיח "קשר בין תקופת ההיעדרות מהעבודה לבין הפיטורים". דהיינו, במקום בו הטיפולים לא דרשו מהעובד להיעדר מעבודתו, אזי אין עומדת לאחרון ההגנה מפני פיטורים. במקרה זה, העובדת ביקשה להרחיב את ההגנה גם על טיפולי פוריות שלא הצריכו היעדרות מהעבודה. בג"צ דחה את טענותיה.


נקבע כי למרות שייתכן ומעבידים "יקדימו תרופה למכה ויפטרו עובדת בטיפולי פוריות בשל יציאה עתידית לחופשת לידה", הרי שלשון סעיף 9(ה) הינה ברורה. "לשון סעיף 9(ה) אינה תומכת בפרשנות מרחיבה זו של איסור הפיטורין. מקרא הסעיף כפשוטו מלמד כי האיסור כרוך ושלוב בימי ההיעדרות", נכתב בפסק הדין בבג"צ.


חשיבות ההודעה למעסיק


חשוב לדעת כי ישנה משמעות רבה להודעה למעסיק אודות ההיעדרות הצפויה בגין טיפולי הפוריות. הלכה פסוקה היא כי היקף ההגנה הרחב אשר ניתן לעובדים במקרים כגון דא מאוזן עם זכותו הניהולית של המעביד. משמע, מבחינת העובד הוא אינו נדרש להוכיח את הקשר שבין ההיעדרויות לבין הפיטורים.


עם זאת, עליו לעמוד בקריטריונים האחרים הקבועים בחוק לרבות מתן הודעה מראש אודות ההתפטרות, הצגת אישור רפואי בכתב, פירוט באישור הרפואי כי ההיעדרות קשורה בטיפולי הפוריות, משך ההיעדרות הצפוי וכדומה. עובד אשר לא יעמוד בתנאים אלה, לא יוכל ליהנות מהגנת החוק. הרציונאל הוא כי ההגנה הנ"ל מהווה שילוב בין סעיף 7(ג)(4) לחוק, אשר מגדיר את החובה למסור אישור רפואי למעסיק, לבין סעיף 9(ה), האוסר על פיטוריו או פגיעה בתנאי העבודה מחמת טיפולי פוריות.