מוניטין אישי מוגדר במקרים בהם מדובר באדם בעל כישורים יוצאי דופן וכאשר הכנסתו  של האחרון מכישוריו גבוהה מהשכר הממוצע במשק. כמו כן, מוניטין אישי מוגדר גם כאשר עסקינן באדם שצבר מומחיות או מיומנות במהלך שנות הנישואין. אחת השאלות המרכזיות אשר הונחו בפני בתי המשפט במרוצת השנים בעניין מוניטין אישי היא – האם יש להכניס את המוניטין בחלוקת רכוש במסגרת החישוב האקטוארי, בתור נכס לכל דבר, או שמא עסקינן באיזון אשר מטרתו לצמצם פערים ולמנוע חוסר צדק.

 

יש לכם שאלה?

פורום חלוקת רכוש

פורום הסכם גירושין

פורום הסכם ממון


בעבר, רווחה בפסיקה הגישה כי אין לאזן מוניטין אישי, הן משום שאין לשעבד את הבעל לאישה, הן משום שמדובר בכישורים אישיים, והן משום שהאישה נהנתה אף היא מהמוניטין בחיי הנישואין. נימוק נוסף לעניין זה נמצא בכך שקיים קושי להפריד בין היחיד, יכולת ההשתכרות, והפגיעה בבעל המוניטין, אשר ייוותר ללא נכסים פיסיים אלא עם מוניטין. גם חוק יחסי ממון בין בני זוג, אשר מסדיר את המשטר הרכושי בין בני זוג נשואים בישראל, איננו מכיר בתכונות אישיות כ"נכס". לדוגמא, בהליך גירושין בו הבעל היה גניקולוג מצליח, נקבע כי לא ניתן למכור את כישוריו במסגרת איזון המשאבים. בהתאם להוראותיו של חוק יחסי ממון, הלכה פסוקה היא כי הכלל הוא שיש לאזן את נכסיהם בני האיזון של הבעל והאישה באופן שווה, וכל סטייה מכך תהיה חייבת להיות מוצדקת ובנסיבות מיוחדות.


מוניטין – נכס בר שיתוף


נקודת מפנה לעניין המוניטין האישי ניתנה בתמ"ש בע"מ 4623/04 פלוני נ' פלונית. בפסק דין זה נקבע כי לעיתים ניתן לראות שבני הזוג עמלו יחד, תוך מאמץ משותף, להגברת יכולת השתכרותו של אחד מהם. בית המשפט הכיר בהשקעה זו כ"השקעה כלכלית בעלת פוטנציאל ניכר". אי לכך, נקבע כי אם הקשר הזוגי יפורק מבלי להביא השקעה זו בחשבון, אזי עלול להיווצר בין בני הזוג פער בלתי הוגן כאשר כל אחד מהם יפנה לדרכו. הודגש כי נכסי קריירה אשר נצברו על ידי אחד מבני הזוג הינם פרות של מקורות שונים, לרבות תמיכתו של קשר הנישואין.


השופטת ארבל בבע"מ 3664/07 פלוני נ' פלונית, קבעה כי מוניטין הינו נכס בר שיתוף. "הדברים נכונים בייחוד נוכח הלכת פלונית אשר נקבעה לאחרונה בבית המשפט העליון, ולפיה חזקת השיתוף איננה פוסחת על נכסי קריירה לרבות מוניטין אישי", קבעה השופטת ארבל, "לפי דרכה של הלכת השיתוף, אין לשלול מבן הזוג האחד את חלקו בפירות נכסי הקריירה של בן הזוג האחר, זאת בעבור התמיכה והעזרה שהוא העניק לו לאורך השנים". עם זאת, בית המשפט החריג וקבע כי "חלוקה של נכסי קריירה תתעורר אך ורק כאשר נוצר פער ברור וממשי בין בני הזוג מבחינת כושר ההשתכרות שלהם, וזאת כאשר הפער נבע מכך שאחד מבני הזוג נטל על עצמו ויתור לטובת התפתחותו של בן זוגו".


לדוגמא, במקרה בו רופא בכיר בבית חולים רכש את השכלתו וסיים את לימודיו טרם הנישואין, הדבר לא מנע מהאישה לפתח קריירה משל עצמה ולא נכפה עליה ויתור אישי מבחינה מקצועית. השופטת גליק, סיכמה בפסיקתה את שלושת היסודות העיקריים בסוגיות של מוניטין וחלוקת רכוש בין בני זוג:


1. מצב מובהק של בן זוג "ביתי" מחד, לעומת בן זוג "קרייריסטי" מאידך.
2. פעם משמעותי וברור בכושר השתכרותם של בני הזוג.
3. נישואין ארוכי שנים.


הדרך לחישוב מוניטין אישי


בנוגע לאופן חישוב המוניטין, הלכה פסוקה היא כי קושי בחישוב איננו יכול לשלול הכרה במוניטין אישי כנכס. בשורה של פסקי דין וחוות דעת מקצועיות הוצעו מספר דרכים לחישוב מוניטין. עם זאת, היות וקיימות ביקורות שונות על הדרכים הללו, בית המשפט נדרש לא אחת לחשב את המוניטין על דרך האומדנא. בפסיקה נקבע כי חישוב מוניטין על ידי הערכה אקטוארית הינו "קשה ואף בלתי אפשרי". יצוין כי היו שסברו כי הקושי בחישוב מוניטין אישי אף מצדיק את שלילת ההכרה בו כנכס בר איזון. עם זאת, בתי המשפט קבעו לא אחת כי הקושי לא מצדיק התעלמות.

 

נקבע כי בעת חישוב מוניטין אישי יש לבחון את הפער אשר נוצר בין בני הזוג בעקבות הנישואין ולאזנו בכסף או בשווה כסף (לדוגמא, בדירה). עם זאת, הודגש כי מדובר רק בפער אשר נוצר במהלך הנישואין, וממנו ניתן לגרוע כושר השתכרות אשר נבע מכישורים אישיים. מיותר לציין אפוא כי כל מקרה נבחן לגופו ובהתאם לנסיבות הספציפיות העומדות על הפרק.

 

הלכה פסוקה היא כי "בירור הפער בכושר ההשתכרות שנוצר בין בני הזוג עקב הנישואין מבוסס תכופות על אמדן והשערה המביאים בחשבון מדדים רלבנטיים. אין זה מדע מדויק". אז כיצד מחשבים זאת? ובכן, נקודת המוצא לעניין זה יכולה להימצא למשל בפוטנציאל ההשתכרות של בן הזוג אשר מבטא את מימוש נכסי הקריירה שנצברו במהלך הנישואין. בעניין זה חשוב להדגיש כי לעיתים מדובר לא רק בפרי הנישואין אלא גם תולדה של כישורים אישיים ויכולות הטבועות באדם. כמו כן, בתי המשפט מבקשים להפריד בין תקופת הנישואין לבין התקופה שקדמה לו (או שהייתה לאחר הקרע). פעמים רבות, ייפסק לטובת בן הזוג השני סכום מסוים על דרך האומדנא (בסך של כמה עשרות עד מאות אלפי שקלים) בעבור חלקו במוניטין האישי.