מוניטין הוא ביטוי שמתייחס לתדמית של אדם, מוצר או עסק. מוניטין משקף את שמו הטוב של האדם או העסק, ואת היתרונות של האדם או עסק לעומת מתחריו. בעסק גודל עליית הרווחים העתידיים מביע את עוצמת המוניטין. לרוב הכוונה היא לתדמית חיובית, ובכל הקשור למוצרים ועסקים מוניטין הוא בעצם כוח משיכת הלקוחות.


בעולם המשפטי-כלכלי למוניטין יש משמעות מסחרית וניתן להעריך ולאמוד את שוויו בכסף. מוניטין נחשב לקניין ששייך לבעליו כמו כל נכס או רכוש אחר. על כן, בדומה לכל רכוש ניתן גם למכור מוניטין. בדרך כלל ניתן להגדיר את המוניטין כחלק מהקניין הרוחני של העסק.


מוניטין עסקי


מוניטין עסקי הוא בעצם היכולת של בית עסק למשוך לקוחות. מוניטין עסקי יכול לנבוע מאיכות המוצרים והשירותים שמספק העסק, המחירים שלהם, מיקום העסק, שירות הלקוחות שלו, היעילות שבה הוא פועל ועוד.


המוניטין העסקי הוא שמו הטוב של העסק הגורם ללקוחות לרכוש את שירותיו ומוצריו. כדי לדעת האם אכן קיים לעסק מוניטין יש לבחון את תקופת פעילות העסק, מידת הפרסום שלו והמאמצים שהשקיע בעל העסק ביצירת קשר וזיהוי בין העסק לשירותים ולמוצרים שהוא מספק.

פגיעה במוניטין עסקי מתרחשת כאשר בית עסק אחר מטעה את הציבור לחשוב כי הוא קשור לבית העסק בעל המוניטין החיובי, לרוב באמצעות שימוש בשם דומה או זהה לשם העסק.


מוניטין של מוצר


גם למוצרים הנמכרים בשוק יש מוניטין. מוניטין של מוצר הוא תדמית חיובית של מוצר מסוים בעיני הציבור, אשר מביאה לכך שיש קהל של רוכשים פוטנציאליים המזהים את המוצר ומעוניינים לקנות אותו. פגיעה במוניטין מסוג זה מתרחשת כאשר נמכר בשוק חיקוי של המוצר שגורם לרוכשים לחשוב שהם קונים את המוצר בעל התדמית החיובית.


פגיעה במוניטין


כאשר יש טענה לפגיעה במוניטין של עסק או מוצר יש לבחון שתי סוגיות: האם לעסק או למוצר יש בפועל מוניטין בציבור, והאם קיימת הטעייה של הציבור שחושב שהוא רוכש את המוצר המקורי או משתמש בשירותי העסק המקורי בעלי המוניטין. כאשר קיים חשש של פגיעה במוניטין מומלץ לפנות לעורך דין העוסק בתחום שיוכל לסייע בהגשת תביעה.


מוניטין אישי


בעלי מקצועות חופשיים דוגמת עורכי דין, רואי חשבון ורופאים, שבהם נרקמים יחסי אמון מיוחדים בין בעל המקצוע ללקוח, יכולים לצבור מוניטין אישי. מוניטין זה מתבסס הן על כישוריהם המקצועיים והן על יחסיהם עם הלקוחות. מוניטין אישי זה הוא בעצם יכולת ההשתכרות של אותו בעל מקצוע ואף על פי שניתן לאמוד את שוויו הכספי הוא אינו ניתן להעברה או מכירה, מאחר שהוא מתבסס על כישוריו ואופיו של אדם ספציפי.


נושא המוניטין האישי עולה פעמים רבות בעת גירושים של בני זוג, כאשר אחד מבני הזוג טוען שסייע להשגת המוניטין האישי של בן זוגו, לרוב באמצעות לקיחת אחריות על נושא הטיפול בילדים ובבית, ועל כן הוא זכאי לחלק מן הרווחים שהמוניטין האישי יישא בעתיד. במילים אחרות, הוא מבקש חלק ברווחים העתידיים שינבעו מהמוניטין האישי שהוא סייע להשיג. בתי המשפט נוטים לקבל טענה זו ואז מתבצע הליך של הערכת שוויו הכספי של המוניטין האישי.


היות שהמוניטין הוא חלק בלתי נפרד מכל אדם או עסק, חשוב להציג את המוניטין בפגישות אישיות-עסקיות ובקידום עסקים והזדמנויות עסקיות. הערכת מוניטין עסקית נעשית על ידי מומחים כגון רואי חשבון וכלכלנים, כאשר לשם הערכת מוניטין אישית יש להתאים את המומחים למטרת הערכה.


כותב המאמר הוא בעל ניסיון מסחרי רב בהתנהלות מול גופים מסחריים וממשלתיים, ניהול משא ומתן והקפדה על התנהלות ובחינת הסיכונים המשפטיים תוך מתן דגש על טובת הלקוח. כמו כן, כותב המאמר מציע ליווי עסקאות, מיזמים, פרויקטים להקמת חברות בתחומי המסחר והתעשייה, מכרזים, תיירות, מסחר בינלאומי וחוות דעת משפטיות.


אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק או מקיף או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.