משרדי פקידי השומה הונחו לאחרונה, במסגרת מהלך שמטרתו להגביר את האכיפה ברשות המיסים, לשים דגש על עבירות מיסים הנחשבות "עבירות מס טכניות". מדובר בשורה של עבירות מס כגון העדר דיווח על מחזור עסקאות לשם תשלום מקדמות, אי העברת ניכויי מס, קיזוז מס במקור שלא כדין, אי הגשת דו"חות כנדרש ועוד. חרף הגברת האכיפה, ולמרות שמדובר בעבירות פליליות, חשוב להדגיש כי במרבית המקרים הנישום יכול להביא לסיום ההליך המנהלי בקנס (ולא בכתב אישום).

 

יש לכם שאלה?

פורום יזמות עסקית, משפט עסקי מסחרי וליווי לעסקים
פורום הקמת חברות ושותפויות | ייעוץ לחברות ושותפויות
פורום ייעוץ למעסיקים בעבודה
פורום דיני זכיינות
פורום עבירות מס


לפני מספר חודשים, רשות המיסים פרסמה הוראת ביצוע אשר חזקה את הנוהל לפיו הטיפול בעבירות מס טכניות (הנחשבות כמובן לעבירות השכיחות ביותר) יהיה על בסיס הטלת קנס מנהלי. דהיינו, הטלת הקנס המנהלי הינה הכלל, ואילו הגשת כתב אישום כנגד הנישום הינה החריג. חשוב להדגיש כי חריגה מהכלל הנוגע להטלת קנס מנהלי עדיין בועטת וקיימת. הרשות מקבלת החלטה בעניין על בסיס נסיבות המקרה. הרעיון מאחורי ההתמודדות עם עבירות מס טכניות באמצעות קנס מנהלי נובע מכך שהרשות רוצה להביא לטיפול מהיר בעבירות מחד, ולהפחית את העומס המוטל בין כה וכה על מערכת המשפט מאידך. כמו כן, רשות המיסים מבינה היטב את הפגיעה המשמעותית בנישום אשר יוכתם בפלילים בגין עבירות מס "קלות" לכאורה כגון עבירות טכניות של אי מילוי דו"חות.


כיצד נקבע הקנס?


כיום, ישנו מעין "מחירון" הנוגע לעבירות מס טכניות. על פי "מחירון" זה, קיימים שיעורים קבועים לקנסות מנהליים בגין עבירות אלה. הקנס נקבע - כמובן - בהתאם לחומרת העבירה. לדוגמא, נישומים רבים חוטאים באי הגשת דו"ח מס במועד. על פי פקודת מס הכנסה, מדובר בעבירה פלילית אשר יכולה להסתיים בשנת מאסר מאחורי סורג ובריח. עם זאת, בפועל, הוראת הביצוע של רשות המיסים קובעת כי במקרה כגון דא יש להטיל על הנישום קנס מנהלי ולהימנע מפנייה להליכים פליליים.


הטלת קנס מנהלי חלף כתב אישום פלילי דורשת מהמדינה להעמיד לנגד עיניה את מכלול השיקולים הרלבנטיים. לדוגמא, עבר פלילי, עבירות מסים בעבר, היקף הסכומים, הסרת המחדל, גילו של הנישום, נסיבותיו האישיות וכדומה. כמו כן, הקנס המנהלי מורכב גם מאופי העבירה. לדוגמא, תקופת הפיגור מבחינת העדר הדיווח. אי לכך, ככל שהדיווח נמסר בשיהוי גדול יותר, כך הקנס בגינו יגדל בהתאמה. מומחים בתחום מדגישים כי רשות המיסים אכן פועלת לפי הוראת הביצוע. דהיינו, מרבית עבירות המס הטכניות תסתיימנה בהליך מנהלי.

 

משמע, לא ייפתח הליך פלילי כנגד הנישום. עם זאת, חשוב להדגיש כי במקרים בהם מדובר בעבריין מס מועד, אשר ביצע עבירות מיסים טכניות באופן חוזר ונשנה, ייתכן בהחלט כי המדינה לא תירתע ותגיש כנגד האחרון כתב אישום פלילי. כזכור, כתב אישום זה יכול אף לגרום למאסר בפועל.


הלכה למעשה, המדינה תנקוט בצעדים דרסטיים אלה לצורכי הרתעה ובנסיבות חריגות. חשוב להדגיש כי קנס מנהלי מוטל על הנישום בתור ענישה פלילית לכל דבר ועניין. דהיינו, הרשות מטילה את הקנס רק במקרים בהם ישנה אפשרות של הגשת כתב אישום כנגד הנישום (קרי, יש בידי הרשות די ראיות המוכיחות ביצוע עבירות מס). טרם מוטל על הנישום הקנס המנהלי, האחרון זכאי להשמיע טיעונים כנגדו ולהסביר לכאורה את ביצוע העבירה. לא אחת, הרשות תוכל להסתפק אף בשיחה טלפונית בלבד והנישום לא ייאלץ לכתת רגליו למשרדיה. בכל מקרה, עורכי דין העוסקים בתחום ממליצים לנישומים המתמודדים עם קנסות מנהליים להסיר את המחדל באופן מיידי. זאת היות ויש לכך השפעה בנוגע להחלטות עתידיות הנוגעות להם מבחינת רשויות המס.