הרצת מניות הינה השפעה על מחירי מניות אשר נסחרות בבורסה לניירות ערך בדרכי מרמה. מדובר בפעולה אשר יושבת בניגוד מוחלט לעיקרון השוק החופשי המהווה את אחד מיסודותיו החשובים ביותר של אפיק השקעה זה. הרצת מניות עלולה לגרום לעיוות מחירי מניות ולפגיעה רוחבית בציבור המשקיעים (המביאה לא אחת להפסדים כספיים בפועל). לצערנו, מדובר עדיין בתופעה נפוצה בתחום המסחר בניירות ערך. בישראל, מדובר בעבירה פלילית חמורה אשר העונש העומד לצידה יכול להגיע עד כדי חמש שנות מאסר מאחורי סורג ובריח. להלן דוגמא לגזר דין בגין הרצת מניות.

 

יש לכם שאלה?

פורום דיני ניירות ערך | תביעות בשוק ההון, פורקס, אופציות בינאריות ומעוף


עונש בן 10 חודשי מאסר בפועל נגזר על עובד בכיר לשעבר בחברת החיתום של הבנק הבינלאומי בגין הרצת מניות. העובד הורשע במסגרת הסדר טיעון שנערך בין הסנגורים לפרקליטות. כמו כן, נקבע כי העובד לשעבר ישלם קנס בשיעור 150,000 שקלים. בית המשפט הרשיע את הנאשם במקרה דנן בעבירות של הפרת אמונים בתאגיד, קבלת דבר במרמה ותרמית בניירות ערך. חשוב להדגיש כי מדובר בגזר דין חריג יחסית בחומרתו בגין הרצת מניות בשיעור נמוך לכאורה.


ניצל את מעמדו הבכיר


על פי כתב האישום, הנאשם עבד בתור מנהל ההנפקות בחברת החיתום של הבנק הבינלאומי. במסגרת תפקידו, הנאשם היה בעל הרשאה לבצע פעולות בחשבון הנוסטרו של החברה. הפרקליטות טענה כי הנאשם ביצע בין השנים 2008-2009 כ-22 עסקאות מתואמות בין חשבונו הפרטי לבין חשבון החברה. נטען כי המעשים נעשו על ידי הנאשם אגב ניצול מעמדו בחברה וזאת לשם הפקת רווחים לזכותו בניגוד לחוק. הנאשם השתמש אפוא בחופש הפעולה אשר ניתן לו מכוח תפקידו הבכיר, וזאת תוך כדי שהוא "מנצל את שיטת המסחר בבורסה".


כפי שצוין לעיל, הצדדים הגיעו להסדר טיעון. בהתאם להסדר זה, העובד לשעבר הורשע ב-22 עבירות של השפעה בדרכי תרמית על תנועת השער של ניירות ערך. כמו כן, הוא הורשע בהפרת אמונים בתאגיד ובעבירת קבלת דבר במרמה. ההרשעה הייתה על בסיס הודאתו. הפרקליטות ביקשה מבית המשפט לגזור על הנאשם עונש מרתיע ומשמעותי אשר יהיה בו כדי לקפל את חומרת המעשים המדוברים. הפרקליטות הוסיפה כי הנאשם פגע למעשה במשקיעים בפוטנציה למרות שלא היה מדובר בעבירות מתוחכמות וחרף העובדה שהנאשם לא גרר אחרים למעשים הפסולים וביצע העבירות בחשבונו הפרטי. מנגד, הסנגור הדגיש את הודאתו של מרשו ואת נסיבות חייו של האחרון כשיקולים לקולא.


השופט כבוב: העונש יכול היה להיות חמור עוד יותר


השופט, חאלד כבוב, כתב בהכרעת הדין כי אין ספק שהשפעה על המסחר בבורסה בדרכי תרמית הינה פגיעה מהותית בשוק ניירות הערך. כבוב הוסיף כי העבירות אשר בוצעו על ידי הנאשם, אשר ביקש להשפיע על שער נייר הערך מתוך אינטרס אישי מובהק, פגעו באמון אשר ניתן לאחרון מידי מעבידו. כמו כן, בית המשפט הדגיש גם את הפגיעה באמון ציבור המשקיעים ובשקיפות המצופה מעובדים במעמדו של הנאשם. מקל וחומר כאשר עסקינן בשוק ניירות הערך, על היבטיו המיוחדים.


השופט כבוב ציין כי לולא הייתה מונחת לפניו עסקת טיעון בין הצדדים, סביר להניח שגזר הדין אשר היה מושת על הנאשם היה חמור עוד יותר. לדבריו, מדובר בעבירה אשר יכולה להסתיים "בקלות" במאסר בפועל של בין שנתיים לארבע שנים. השופט הוסיף והדגיש את ההשלכות הרוחביות הטמונות בעבירות נשוא כתב האישום, והאמינות אשר הציבור רוחש לשוק ההון (הנפגעת באופן ישיר ממעשים כגון דא). עם זאת, בית המשפט לא התעלם מהודאתו המיידית של הנאשם ומהאחריות הישירה שהוא לקח על העבירות. כמו כן, השופט כבוב התייחס גם לחרטה מצידו של הנאשם אשר הובעה במהלך הטיעונים לעונש. בסופו של היום, בית המשפט גזר על הנאשם עונש של 10 חודשי מאסר בפועל, וקנס כספי בשיעור 150,000 שקלים.