במקרים רבים, חייל אשר נפצע בתאונת דרכים במהלך השירות הצבאי יכול לבחור האם לתבוע בגין הפגיעה את קצין התגמולים (משרד הבטחון) או את חברת הביטוח שביטחה את הרכב בו נסע בביטוח חובה.

לשאלת הגורם הנתבע יש השפעה ישירה על זכויותיו של הנפגע מבחינות שונות,

ובראשן גובה הפיצוי שיפסק לו בתביעה, מועד תשלומו ואפשרות חידוש תביעתו במקרה של החמרת מצב בעתיד.

תביעה כנגד קצין התגמולים(משרד הבטחון) תקבע את זכויותיו של הנפגע בתאונה, בהתאם לדרגת הנכות שתקבע לו הועדה הרפואית אליה יוזמן הנפגע ועל החלטתה יוכל הנפגע לערער לועדה רפואית עליונה.

דרגת נכותו של הנפגע תקבע, באם החייל זכאי כלל לפיצוי כספי בגין פגיעתו בתאונת הדרכים וככל שקיימת זכאות לפיצוי כזה האם הוא זכאי לתשלום מענק חד פעמי או לקצבה חודשית.

כמו כן, יהיה זכאי החייל ככלל להטבות נוספות בהתאם לדרגת נכותו והוא יוכל לחדש את תביעתו במקרה של החמרה בפגיעה במהלך השנים.

מאידך, עומדת לחייל האפשרות לתבוע את חברת הביטוח של הרכב, ובמקרה כזה הפיצוי שיפסק לו יקבע בהתאם לראשי הנזק שהוכרו בפסיקה; הפסדי שכר בהתחשב בשיעור נכותו, עזרת צד ג', הוצאות רפואיות, הוצאות נסיעות, כאב וסבל וכיו"ב.

יצויין, כי במסול זה החייל יהיה זכאי לפיצוי כספי גם אם פגיעתו קלה ולא נגרמה לו נכות כתוצאה מהתאונה, ואולם ככלל הפיצוי שיפסק לו הינו סופי והוא אינו יכול לחדש את תביעתו בעתיד במקרה של החמרת מצב, להבדיל מתביעה כנגד קצין התגמולים.  
כפי שניתן להבין, מדובר בשתי תביעות השונות בתכלית זו מזו ובהשפעתן על זכויות החייל הנפגע ברורה.  

לכן קיימת חשיבות יתרה בתביעה מסוג זה לבחון כל מקרה לגופו על בסיס הנסיבות האישיות של הנפגע ובשים לב לקבוע בחוק, בתקנות ופסיקת בתי המשפט


עודכן ב: 15/07/2015