רע"א 9389/06, מערכות דרכים מתקדמות בע"מ נ' אפ. טי . אס- פורמולה טלקום סולושנס בע"מ ואח'

 

העובדות:


1. בין המבקשת (להלן – חב' מערכות) לבין המשיבה (להלן – חב' פורמולה) נחתם חוזה שבו קבלה על עצמה חב' פורמולה לתכנן ולספק לחב' מערכות מערכת תוכנה בנושא החיוב והגבייה בתחום ניהול קשרי לקוחות.

 

במסגרת ההסכם, מסרה חב' פורמולה לחב' מערכות שתי ערבויות בנקאיות אוטונומיות על סך 2.6 מליון ₪, להבטחת מימוש ההסכם ולבטחון במקרה של הפרה יסודית של ההסכם.


2. בין הצדדים התגלעו חילוקי דעות ביחס להתקדמות הפרויקט, ואלה הובילו לסיום ההתקשרות. במקביל לכך, דרשה חב' מערכות מבנק הפועלים, מוציא הערבויות, לפרוע אותן לאלתר.

 

מספר ימים לאחר הגשת הבקשה לבנק, הגישה חב' פורמולה בקשה לבית המשפט המחוזי לעכב את פרעון הערבויות, וזאת עד להכרעה במחלוקת העיקרית בין הצדדים במסגרת הבוררות על פי החוזה.

 

החלטה:


1. ניסוחו הרחב של הסדר הבוררות מתפרש גם על פני מחלוקות הנוגעות לחילוטן של ערבויות בנקאיות אוטונומיות שניתנו במסגרת יחסיהם החוזיים של הצדדים.

 

לשונו הרחבה והכוללנית של הסדר הבוררות אכן חובקת אל תוכה גם שאלות אלה, ואין הצדקה עניינית לפרש את אומד דעת הצדדים לחוזה כאילו התכוונו להוציא נושא זה מתחולת הסדר הבוררות.


2. אמת הדבר, כי הערבות האוטונומית הינה התחייבות של בנק-ערב לכבד דרישה של מוטב הערבות לשלם לו סכום כסף בהתקיים תנאי הערבות.

 

תוכנה של התחייבות כזו מנותק בדרך כלל במידה זו או אחרת מהחיוב העיקרי שבין נותן הערבות לבין המוטב. מידת הקשר של הערבות האוטונומית לעיסקת היסוד תלויה במתכונת שהצדדים בחרו להתקשרות החוזית ביניהם.

 

מאפייניה העיקריים של הערבות האוטונומית הם שניים – עצמאות והתאמה. "העצמאות" – מבטאת את מידת הניתוק של הערבות מעיסקת היסוד, ו"ההתאמה" – מחייבת קיום דווקני של תנאי הערבות האוטונומית, כתנאי מוקדם למימושה.


3. משמתקיימים תנאי הערבות, יש לפרוע את הערבות באופן מיידי בכפוף לחריגים מסוימים, חיצוניים לכתב הערבות, שבהתקיים מי מהם, קם מחסום לחילוט הערבות עד לבירור המחלוקת העיקרית בין הצדדים לעיסקת היסוד.

 

יש לך שאלה?

פורום בוררות: בוררות בסכסוכים עסקיים, מסחריים ומקרקעין

 

החריג האחד הוא – מרמה. החריג האחר הוא – "נסיבות מיוחדות", העשויות להצדיק התערבות בעצמאותה של הערבות. בהחלת החריגים, נשקל, מצד אחד, הצורך להגן על אופייה העצמאי של הערבות האוטונומית נוכח חשיבותה כמכשיר חיוני, יעיל ואמין בעולם הכלכלה המודרני, ומצד שני – נשקל הצורך להגן במקרים קיצוניים מפני מימוש ערבויות בידי מוטבים שהתנהגותם הופכת את המימוש המיידי של הערבויות במנותק מעיסקת היסוד, לבלתי צודקת ובלתי הוגנת.


4. השאלות הנוגעות למימושן של ערבויות אוטונומיות, ניתנות על פי טיבן להכרעה בבוררות בין צדדים, מקום שקיים הסכם בוררות בעל פרישה רחבה, המפנה את מלוא המחלוקות בין הצדדים הקשורות בעסקה מסחרית שנקשרה ביניהם להכרעה בבוררות, ובהעדר סייג מפורש המוציא ענין זה מתחום הבוררות.

 


עודכן ב: 31/08/2017