הימצאותן של אנטנות סלולריות בקרבת נכסים פרטיים שבה ועולה תכופות בפורומים שונים.

 

תושבים רבים מוצאים עצמם לפתע בקרבתן המאיימת של אנטנות סלולריות המשפיעות לרעה על אורך חייהם ועל שווי נכסיהם.

 

לעיתים מוקמות אנטנות שכאלו בהיחבא וללא כל אישור מטעם רשויות התכנון והבנייה המקומיות והארציות. לעיתים מוקמות אנטנות שכאלו באישור הרשויות אולם אף על פי כן פגיעתם בנכסים הסמוכים ובדיריהם משמעותית.

 

לתחושתם של תושבים רבים כי אנטנות סלולריות על ראשם או בקרבת נכסם פוגעות באורך חייהם ומפחיתות את ערך נכסם קיימת אחיזה ממשית במציאות.

 

מחקרי שוק לאורך השנים הוכיחו כי הימצאותן של אנטנות סלולריות בקרבת נכסים מורידה את ערכם בשוק ופוגעת בשווים. ניתן למנות מספר גורמים משמעותיים המאפיינים ירידת ערך שכזו. פגיעה ממשית בתווי הנוף הנשקף מהנכס, פגיעה ישירה בזכויות הקיימות לנכס, חרדות פסיכולוגיות משמעותית לאור מחקרים רבים הפוסקים כי קירבה אל אנטנות סלולריות הפולטות קרינה מסכנת את הבריאות.

 

גורמים אלו אכן מורידים בפועל את ערך הנכס. משכך, ניתן לפעול משפטית כנגד הימצאותן של אנטנות סלולריות שכאלו, בין אם טרם הוקמו ובין אם הוקמו בפועל; בפנייה משפטית לאור חוק התכנון והבנייה יש לבחון את תכניות המתאר המקומיות והארציות המעניקות תמונה עדכניות ומהימנה באשר לדרישת החוק בנוגע לסמיכות הנכס הפוגע לנכס הנפגע ובאשר ליעוד הקרקע בה הוקמה האנטנה הסלולריות. בחינת התכניות הללו מאפשרת לבחון האם תנאי הסף הקבועים בחוק מתקיימים בעניין.

 

בחינה משמעותית נוספת אשר תקפה הן בפנייה משפטית לאור חוק התכנון והבנייה והן בפניה שכזו לאור חוק הנזיקין, הינה משך זמן התקיימותה של האנטנה הסלולרית ומידת השפעתה על חיי בעלי הנכסים הסמוכים לה. הוספת אנטנות סלולריות נוספות במקום בו מוצבת אנטנה סלולרית משנה לרעה את תנאי חייהם ושווי נכסי הדיירים הסמוכים.

 

לאורך השנים הוצבו אנטנות ללא כל אישור. בשנים האחרונות חל שינוי בתפיסת הרשויות את הימצאותן של אנטנות סלולריות ומשכך כיום קיימת חובה להסדירן על פי חוק. יחד עם זאת, רבות מהאנטנות הללו אינן מפוקחות ומאושרות על ידי גורמי התכנון השונים. אחרות אמנם מוצבות בהתאם לאישור אולם יחד עם זאת, האישור אינו מעקר את הפגיעה הנוצרת בגין הימצאותן בקרבת נכסים כפי שתואר לעיל.

 

הצבתן של אנטנות סלולריות בקרבת נכסים פוגעת באיכות חייהם של בעלי נכסים סמוכים ובשווים של אותם הנכסים. רבים מתקשים למכור את נכסיהם במחיר שוק ריאלי בנוסף לתחושות חרדה בשל קרינה הנפלטת מהאנטנות הסמוכות קיימות המשבשות לחלוטין את איכות חייהם של רבים.

 

טיפול משפטי ממוקד ומקצועי יכול להטיב משמעותית עם בעלי הנכסים בין היתר באמצעות הסרתן של האנטנות מקרבת הנכסים ותשלום פיצויים בגין ירידת ערך הנכס ופגיעה בשגרת חייהם של בעלי הנכסים הסמוכים למפגע.


 


עודכן ב: 13/11/2011