האם אני יכול לנהל חשבון בנק שאני נמצא בפשיטת רגל?

התשובה היא כן.

אחד המאבקים אותם ניהלה עו"ד אריאלה רוזנטל סודרי בעבור לקוחותיה הגיעו סוף סוף לסיומם וביהמ"ש המחוזי בחיפה השתכנע לבסוף והחליט גם באמצעות צו הכינוס לעקל על החייבים.

כך במסגרת צו הכינוס אפשר ביהמ"ש המחוזי בחיפה לחייבים להתנהל בהליך, לעבוד להשתכר ואף לנהל חשבון בנק.

ראה לדוגמא צו הכינוס שניתן ב פש"ר (חי3667-02-13 ביבי נ' כונס נכסים רשמי מחוז חיפה והצפון. 
ו. ניתן בזאת צו לעיכוב כל ההליכים מכל סוג שהוא כנגד החייב, כאמור בסעיפים 20(א)
ו-22(א) לפקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], התש"ם-1980.

מובהר כי החייב יהיה רשאי לנהל חשבון בנק ביתרת זכות בלבד ובלבד שלא ייעשה שימוש בכרטיסי אשראי ובפנקס שקים ויהיה רשאי למשוך כספים שהופקדו לחשבון זה ובלבד שלא תיווצר בו יתרת חובה.

עוד מובהר כי החייב יהיה רשאי לקבל לידיו כספי משכורת גם אם ניתן צו עיקול במסגרת ההליכים האמורים בסעיף ו' לעיל, ולמשוך כספי משכורת שיכנסו לחשבון הבנק שלו ובלבד שלא תיווצר יתרת חובה בחשבון זה.

ז. .....למרות האמור בסעיף 42 א' לפקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש] תהיה רשאית החייבת לנהל חשבון בנק בתנאים האמורים בצו זה. "


המאבק אותו ניהלה עו"ד אריאלה רוזנטל סודרי בעבור לקוחה שבמשך 4 חודשים לא התאפשר לו למשוך וכן להפקיד את שיק משכורתו מלבד בחשבון בנק על שמו, כלל בין היתר גם פנייה לכל הבנקים בישראל עם בקשה לפעול עפ"י הוראת החוק ולפתוח ללקוחה חשבון בנק במסגרת מגבלות החוק. מרבית הבנקים אכן גם נענו בחיוב וכך התאפשר ללקוח לנהל חשבון בנק על שמו ולבחור את המוסד הבנקאי הקרוב ביותר למקום מגוריו.

עד להוספת סעיפים חשובים אלו, חייבים שהיו מצויים בהליך פשיטת רגל, אף באם היו מצוידים באישור מטעם הכונס הנכסים וניגשו עם האישור לפתיחת חשבון בנק נתקלו לא מעט לסירוב על ידי פקידי הבנק וזאת

למרות שהמחוקק בסעיף 2 (א)(2) לחוק הבנקאות (שירות ללקוח) התשמ"א -1981 (להלן: "חוק הבנקאות – שירות ללקוח"), קבע כי הבנקים מחוייבים לפתוח לכל אחד חשבון בנק.

הסירוב נובע מכך שהבנק רואה באדם שהגיע למצב של חדלות פירעון, כ"לקוח רע", אדם זה לא יכול להשקיע בבנק כספים, אין לאותו אדם פעילות מורחבת בבנק והבנק לא יכול ליהנות מריבית בגין מתן הלוואות וכפוף להגבלות בחוק.


סעיף 2 לחוק הבנקאות שכותרתו "חובות תאגיד בנקאי במתן שירותים בנקאיים", קובע:

"לא יסרב תאגיד בנקאי סירוב בלתי סביר לתת שירותים מהסוגים הבאים...".

סעיף 2(א)(2) לחוק מגדיר מהן השירותים שהבנק מחויב לתת ואלו הן
"פתיחת חשבון עובר ושב במטבע ישראלי וניהולו".

החוק גם קובע את התנאים לפתיחת חשבון עובר ושב וניהולו וכך נקבע:

א. כי החשבון חייב להיות ביתרת זכות לטובת הלקוח,
ב. על הלקוח לעמוד בתנאי ההסכם בינו לבין התאגיד הבנקאי בקשר לניהול החשבון
ג. אין חובה לתת שירות שיש בו משום מתן אשראי ללקוח

חוק ההוצאה לפועל וכן פקודת פשיטת הרגל אינם אוסרים על חייב לפתוח ו/או לנהל על שמו חשבון בנק ובלבד שאותו חייב לא יקבל אשראי ולא יעשה שימוש בהמחאות (שיקים) ובכרטיסי אשראי.


יובהר כי האמור במאמר אינו מהווה ייעוץ משפטי פרטני ומקצועי, לא נועד להחליפו, ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם, באשר כל מקרה ונסיבותיו. ייתכן ובמידע חלו השמטות ו/או טעויות. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד.



עודכן ב: 12/05/2013