האם זכיינות היא כדאית?


שיטת הזכיינות כוללת בתוכה מספר יתרונות עבור המזכים והזכיינים.


יתרונות עבור הרשת המזכה


כל זיכיון אשר נמכר ע"י הרשת מגדיל את פריסת הרשת ברחבי הארץ ולעיתים גם ברחבי העולם, דבר אשר מייצר פרסום חיוני במינימום השקעה. פריסת חנויות עם שמה של הרשת המזכה יוצר מעין "באז" עסקי שאין לו כל תחליף שיווקי מתחרה.


כפועל יוצא, הרשת המזכה מגדילה את תזרים המזומנים שלה ע"י מכירת הזיכיון, מכירת חומרי הגלם ו/או קבלת נתח מהמחזור החודשי של בעל הזיכיון כמעט ללא הוצאות תפעול.


מנגד, חשוב לזכור כי מכירת זכיינות ללא הגדרת נהלים ודפוסי התנהגות לזכיין, יכולה להביא דווקא לפגיעה בשם ובמוניטין העסקי של הרשת, דבר שיכול להביא את הרשת להידרדרות מהירה. כך למשל, חוסר אחידות קיצוני בתמחור מוצרים עשוי להביא לפגיעה בשמה של ברשת המזכה.


יתרונות עבור הזכיין


ראשית, קיימת אפשרות ליהנות מעסק קיים עם מוניטין תוך גיבוי מלא של הרשת. שנית, הרשת מפרסמת את עצמה, מה שחוסך הוצאות פרסום לזכיין ואף מניב לו רווחים נוספים הנובעים מפרסום הרשת. שלישית, הרשת המזכה מעניקה את הידע העסקי ואף מסייעת לרוב בעזרה לוגיסטית בבניית העסק.


למרות זאת, הזכיין עשוי להיתקל במספר בעיות. כאמור הרשת המזכה היא "בעלת הבית". אי לכך, זכיין יהא בדר"כ כפוף לנהלי הרשת באשר לכמות ו/או בלעדיות מכירת הסחורה מהרשת לזכיין.


לדוגמה, זכיין של ארומה יתחייב לרכוש כמות מסוימת של מאפים ובצקים מהמזכה ולא מאף ספק אחר. בנסיבות אלה, גם אם ישנו ספק אחר שמוכר את אותם מוצרים במחירים זולים יותר לא נוכל להוזיל עלויות ולפנות לספק הזול.


עניין נוסף היכול להטיל צל כבד על המשך קיומו של העסק, הוא קריסת הרשת עצמה. במצב דברים זה, גם אם הזכיין עצמו מנהל את הזיכיון באופן מופתי תוך שמירה על רווחיותו של העסק עצמו, המשך קיומו של העסק מוטל בספק רב.


חובה לעשות בדיקה מוקדמת


בין אם אתם בעלי רשת שמוכרת זיכיון להפעלת סניפים ובין אם אתם יזמים שמעוניינים לקנות זיכיון, הבדיקה הראשונית "עם מי אנו עומדים לעשות עסקים" הכרחית להצלחת העסקה.


בדיקת הרשת בעלת הזיכיונות


על בעל הרשת לבדוק האם ליזם המבקש לרכוש את הזיכיון יש את הניסיון הדרוש בתחום הזהה לתחום עיסוק הרשת. נוסף על כך, על המזכה לבדוק כי מבחינה פיננסית רוכש הזיכיון יוכל לעמוד בהוצאות הזכיינות, קל וחומר כי אינו פושט רגל או מוגבל מבחינת הבנקים וכד'.


בדיקת היזם-רוכש הזיכיון


חשוב להבין, כי לא מעט רשתות מכרו זכיינות רגע לפני שהם נכנסו לחדלות פירעון ולפירוק. לכן, מבחינת היזם המבקש לרכוש את הזיכיון חשוב לבצע בדיקה פיננסית ומשפטית מקיפה באשר למצבה של הרשת. יש לציין, כי נפילת הרשת עשויה להביא גם לנפילת העסק של רוכש הזיכיון.


יתר על כן, בלא מעט מקרים המזכים מציגים את עצמם כבעלי מוניטין וניסיון רב בתחום העסקי. בפועל, חלק מאותם מזכים הינם חסרי כל ניסיון ומקצועיות וכל מטרתם במכירה הזיכיון היא לגרוף רווחים על גבי זכיינים תמימים.


לכן, לפני שהינכם מתקשרים בהסכם זיכיון, מומלץ לוודא תחילה מי עומד בראשה של הרשת המזכה, כמה סניפים קיימם תחת הרשת המזכה (אם בכלל קיימים כאלה), הוותק והניסיון העסקי של הרשת המזכה וכד'.


אלו הם מקצת הדברים שחשוב לבדוק בטרם חותמים על הסכם רכישת/מכירת זיכיון. יודגש, כי נושא הזכיינות מורכב בהרבה מהנקודות שהועלו כאן. לכן, אם אתה בראשית דרככם העסקית, קל וחומר אם אתם בעלי רשת מזכה, מומלץ להתייעץ עם עו"ד מטעמכם אשר בקי בנושא.


* האמור לעיל כתוב בלשון זכר, אך מתייחס לשני המינים.
** אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד. האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושאים. בכל מקרה ספציפי מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מקיף מעורך דין העוסק בתחום.


עודכן ב: 16/04/2014