מאמר זה נועד לספק מידע ראשוני לנפגעים אשר עברו התקף לב בגלל אירוע שקרה להם בעבודה.

על מנת שאירוע יוכר כתאונת עבודה עליו להתרחש עקב ותוך כדי העבודה. עם זאת, בעוד שבתאונת עבודה במובנה הרגיל, די בכך שהנפגע יראה כי תאונת העבודה ארעה בזמן העבודה על מנת שתקום חזקת הסיבתיות לטובתו, הרי שבמצבים של אירוע לב עקב עבודתו המבחנים הם שונים.

הבעייתיות בהכרה באוטם שריר הלב כתאונת עבודה היא כיוון שמדובר באירוע תאונתי שאינו גלוי לעין. כמו כן, אוטם שריר הלב עשוי להתרחש על רקע תחלואים קודמים מהם סבל התובע, מבלי כל קשר לעבודתו.

כך, תביעות רבות להכרה באירוע לבבי כפגיעה בעבודה נדחות ע"י המוסד לביטוח הלאומי עקב טענת המוסד לכך שתחלואיו הקודמים של התובע הם שגרמו להתקף הלב ומכאן כי קיימים היו לו גורמי סיכון, כגון: סכרת, השמנת יתר, עישון ועוד. כמו כן, טענה שכיחה נוספת של המוסד לביטוח הלאומי לאי-הכרה באירוע הלבבי כתאונת עבודה היא שלא היה כל אירוע חריג בעבודה אשר הוא שגרם להיווצרות הפגיעה – שהיא אוטם שריר הלב.

 

עם זאת, יתכן כי אירוע חריג בעבודתו – כגון: מאמץ פיזי יוצא דופן, התרגזות חריגה, חרדה עמוקה וכו' – הוא שהיווה את הזרז להתקף הלב, על אף תחלואיו הקודמים של התובע.

 

מתי יוכר התקף לב כפגיעה בעבודה?

 

לשם הכרה באירוע לב כתאונת עבודה יש להראות כי התרחש אירוע תאונתי, כלומר תחימת האירוע בזמן ובמקום, וכן יש להוכיח כי האירוע הלבבי התרחש עקב אירוע חיצוני וחריג.

 

יש לדעת כי ללא הוכחת אירוע חריג התקף הלב לא יוכר כתאונת עבודה. קביעת האירוע החריג, אשר יכול להיות גם מאמץ מיוחד בעבודת הנפגע, יהיה בהסתמך על חומר הראיות והתשתית העובדתית.

 

כך, כיוון שהגדרת תאונה היא אירוע חד פעמי שניתן לתחומו בזמן ובמקום, נקבע פעמים רבות בבתי הדין כי לחץ או מתח מתמשכים אינם מהווים תאונת עבודה. ומכאן, שלא ניתן יהיה לטעון לגורם מתמשך כמוביל להתקף הלב. לעומת זאת, אירוע חריג בעקבותיו יוכר התקף הלב יכול להיות למשל ויכוח חריף בעניינו עבודה, הודעת פיטורין ללא הודעה מוקדמת אשר גרמה ללחץ, תקיפת עובד אחר, מאמץ פיזי חריג ועוד.

 

בנוסף, לאחר שעברנו את משוכת קיומו של האירוע החריג, יש להוכיח את קיומו של קשר סיבתי בין האירוע החריג לבין עבודתו של הנפגע ולבין הופעת אוטם שריר הלב במועד שבו הופיע. כלומר שלאחר שיוכח כי התקיים אירוע חריג, ימונה מומחה רפואי מטעם בית הדין אשר תפקידו לקבוע את הקשר הסיבתי, כאשר במידה ויקבע כי הקשר הסיבתי מתקיים יש להראות כי השפעת האירוע החריג על התקף הלב היא הגורם העיקרי להופעתו, וכי השפעת הגורמים האחרים פחותה בהרבה. כמו כן, ככל שתתקיים סמיכות זמנים רבה יותר בין האירוע החריג לבין קרות האוטם בשריר הלב, יפעל העניין יותר לטובת הנפגע ויעזור לבסס את הקשר הסיבתי.

 

מה צריך לעשות במקרה שהביטוח הלאומי דחה את התביעה להכיר בהתקף הלב כפגיעה בעבודה?

 

משרדנו מייצג נפגעים רבים שלקו באוטם שריר הלב בעבודתם ומניסיוננו לעיתים תכופות אנו עדים לדחיית תביעות ע"י פקיד התביעות מטעם הביטוח הלאומי ללא הצדקה. טענות הדחייה הנפוצות הן כי לא הוכחה תאונת עבודה, כי אין קשר בין אירוע הלב לבין העבודה וכן כי אוטם שריר הלב נגרם כתוצאה ממצבו התחלואתי הקודם של הנפגע ולא כתוצאה מעבודתו.

 

במקרים אלו ואחרים אין להתייאש ולהפסיק את התהליך אלא מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום הביטוח הלאומי ולהגיש תביעה לבית הדין לעבודה. במידה וייקבע כי מתקיים התנאי של האירוע החריג, ימונה מומחה רפואי מטעם בית הדין, כפי שציינו קודם לכן, אשר יקבע לאור מומחיותו את קיומו של הקשר הסיבתי בין עבודת התובע לבין האירוע החריג, או חוסר קיומו. כלומר שעל המומחה הרפואי לקבוע האם האירוע החריג הוא שגרם ו/או הקדים את התרחשותו של אוטם שריר הלב ולמעשה האם ללא האירוע החריג בעבודה מהי הסבירות שהתובע היה לוקה באוטם באותו פרק הזמן שאירע.

 

בנוסף, יש לדעת כי לפי קביעות בית הדין סמיכות הזמנים בין אוטם שריר הלב לבין האירוע החריג בעבודה אינה מתפרשת על פני שבועות ולא על פני חודש, אלא עליה להיות פרק זמן קצר יותר. כך למשל לא יוכר בדרך כלל אדם אשר עבר אירוע לבבי חודש לאחר שהתרחש אירוע חריג בעבודתו כנפגע בעבודה. עם זאת, קביעה זאת אינה סופית וחלוטה ובתי הדין בוחנים כל מקרה לגופו.

 

 

עברתי התקף לב בעבודה – מה עושים?

 

תחילה, במקרה בו אדם עבר אירוע לב בעבודה מומלץ לציין בהזדמנות הראשונה בפני כלל הגורמים הרפואיים המטפלים כי האירוע נגרם כתוצאה מאירוע חריג בעבודה.

 

כמו כן, מומלץ לפנות בהקדם האפשרי לעורך דין בעל ניסיון ומוניטין בתביעות נגד הביטוח הלאומי ובפרט בעל ניסיון בתביעות להכרה בהתקף לב כפגיעה בעבודה. בנוסף, לשם טיפול ראוי בתיק יש למסור לעורך הדין את כלל הפרטים התומכים באירוע החריג, כגון את פרטי כל העדים לאירוע החריג, ראיות וכו'.

 

יש לזכור כי לצורך טיפול מיטבי בתביעה מומלץ לפנות לעורך דין כבר בשלבים הראשונים, כיוון שאלו שלבים קריטיים להצלחת התביעה, שכן טעויות בשלבים אלה עלולות לחבל בהצלחת כל סיכויי התביעה.

 

כמו כן, חשוב לדעת כי לצורך טיפול הולם בתביעות כנגד הביטוח הלאומי בגין אירוע לב יש צורך בניסיון ומיומנות רבה, הן בשאלה העובדתית קרי התקיימות אירוע חריג בעבודה, הן בשאלה הרפואית והן בשאלה המשפטית. לפיכך, מוצע לפנות לעורך דין הבקיא בתחום.

 

משרדנו מייצג נפגעים רבים אשר נגרם להם התקף לב בעבודה בתביעות להכרה כנפגעי עבודה מול המוסד לביטוח לאומי.