רובנו מכירים את המושג פשיטת רגל או איחוד תיקים, בין אם מקרוב למרבה הצער ובין אם מיד שנייה או שלישית. לרובנו גם יש או היה בעבר חוב כזה או אחר. אבל האם אנחנו מכירים אפשרויות טובות יותר למחיקת החובות?

 

האפשרויות שמוצעות לרוב לחייבים העומדים בפני הר של חובות הן בדרך כלל איחוד תיקים או הליך פשיטת רגל. אולם, למרות העובדה כי פעמים רבות אלו אפשרויות טובות לחייב, למעשה אינן מתאימות לכל אחד ועלולות אף לסבך יותר את החייב. כולנו מייחלים ליום בו נתעורר לבוקר חדש ונקי מחובות, וכעת אנו יכולים להפוך חלום למציאות.


איחוד תיקים ופשיטת רגל: מתאים לכולם?


כך למשל, בהליך של איחוד תיקים, החייב אומנם מאחד את החובות ומשלם סכום חודשי יחיד הנמוך משמעותית מהתשלומים טרם ההליך, אולם רצוי לזכור כי לשכת הוצאה לפועל מפעילה ריביות והצמדות על הסכומים, וכאשר משלמים סכום קטן בכל חודש, הריבית תופחת, הסכום עולה, ונוצר מצב בלתי אפשרי של ניסיון לעמוד בקצב תפיחת החובות.


וכך למשל בהליך של פשיטת רגל, שבאמת אינו מתאים לכל אחד, אשר בסופו עלול למצוא עצמו החייב, לאחר הליך ארוך ומתיש, ללא הפטר ואז עליו לחזור לתהליך של מציאת פתרונות יצירתיים לתשלום חובותיו המצטברים.


אז איך בכל זאת נצא מהבוץ?


רבים לא יודעים זאת, אך ניתן, על פי חוק, לבקש הפחתה של ההצמדות והריביות כך שניתן למעשה לצמצם את החוב באופן משמעותי.
לחובות שאנחנו צוברים ישנו מכנה משותף כפול והוא הזמן והריבית, וזה לא משנה אם החובות נצברו עקב הלוואות בנקאיות שהפכו ברבות השנים לסכומי חוב אסטרונומים או בעקבות משבר כלכלי כזה או אחר. ככל שהחוב "יושב" בהוצאה לפועל הוא צובר ריבית, ככל שהוא צובר ריבית הוא צובר נפח עד שהחייב לא זוכר באיזה סכום היה מדובר בהתחלה.


כדאי לפעול ל"גילוי" הסכום המקורי


הטעות הנפוצה היא לנסות לפתור את המשבר בהתייחסות לחוב התפוח ולא לחוב המקורי. ולכן, הפתרון הטוב ביותר במקרה כזה, הוא לנסות ולהגיע עם הנושים, בין אם מדובר בבנק ובין אם מדובר בנושים פרטיים, לאיזשהו הסדר בו החוב יחזור לצורתו המקורית, או לפחות, במקרים קיצוניים, יזכיר במידה כלשהי את הסכום ההיסטורי.


לרוב, הנושים מעדיפים לקבל כסף מהחייב, ולו את הסכום המקורי, כי הרי פשיטת רגל לא תעזור להם לקבל את החוב, וכך גם הליך איחוד תיקים או הגבלת אמצעים. בסופו של דבר, עדיף חייב משלם מאשר חייב פושט יד ורגל. על כן, כל ניסיון של מחיקת החוב בתהליך של משא ומתן מול הנושים הרי הוא מבורך.


משא ומתן כביטוי מפתח במחיקת חובות


וכמו בכל משא ומתן, צריך להצטייד באדם המבין את התחום, ובעל יכולת שכנוע ואף ניסיונות מוצלחים במקרים דומים. על כן, מומלץ לפני תהליך כזה, להשתמש בשירותיו של עורך דין הבקיא בתחום החובות ואשר יכול להביא לתוצאות הטובות ביותר עבורכם.


ולסיום, דוגמא קטנה מהחיים, של עורכת הדין קארין ברגינסקי, שהצליחה לאחרונה לעשות את הבלתי אפשרי, ומחקה סכומים בשיעור של למעלה מ- 90% מחובות של בני זוג, אשר נואשו מהמערכת המשפטית, ואף איבדו את ביתם לאחר שנמכר בכינוס נכסים. מחוב אסטרונומי של 750 אלף שקלים, הותירה עורכת דין ברגינסקי, את בני הזוג עם חוב מופחת ומצומצם בסך 50 אלף שקלים בלבד. מה שאומר שאף פעם לא כדאי לאבד תקווה!


עודכן ב: 19/12/2013