כמעט כל עובד בישראל מבוטח בגין תאונת עבודה, בין אם הוא עובד שכיר או עצמאי, בין אם הוא עובד ניקיון או מנהל בכיר בחברה, ובלבד שהוא רשום במוסד לביטוח לאומי.


אך מה בעצם משמעותו של אותו ביטוח? ומה נחשב לפגיעה בעבודה או לתאונת עבודה? האם גם תאונת דרכים נחשבת לתאונת עבודה? האם גם עובד שנפצע במהלך השתלמות מטעם העבודה נכנס תחת מטריית הביטוח? על כל זאת ועוד במדריך שלפניכם.


מהי תאונת עבודה?


תאונת עבודה היא תאונה אשר התרחשה תחת הנסיבות הבאות:


• שהתרחשה בזמן העבודה בתוך מקום העבודה או בסביבתו הקרובה
• פגיעה תאונת דרכים אשר התרחשה בדרך לעבודה או בחזרה ממנה.
• תאונה שהתרחשה בזמן הפסקת הצהריים במהלך יום העבודה, גם אם העובד שהה מחוץ למשרד
• תקיפה מינית או תקיפה פיזית אחרת בזמן או במקום העבודה, תיחשב אף היא לפגיעה בעבודה.


באילו מקרים לא תיחשב תאונה כתאונת עבודה?


לעתים, גם במקרים בהם העובד עבר תאונת דרכים בדרכו מהעבודה לביתו, הוא לא יימצא זכאי לפיצויים בגין הפגיעה, והיא לא תיחשב לתאונת עבודה. מקרים כאלה יחולו כאשר אותו עובד סטה מהדרך באופן משמעותי אשר משבש את ההגדרה "עשה דרכו מן העבודה הביתה". כך למשל, אדם אשר החל בנסיעתו בחזרה לביתו, אולם במהלך הדרך החליט ללכת לבקר את הוריו, במידה ובדרך חזרה מן הביקור, קרתה לו תאונה, היא לא תיחשב לתאונת עבודה, ואין זה משנה כלל אם שהה בבית הוריו כמחצית הדקה או כמחצית השעה. הוא סטה מדרכו, ולא נסע הישר לביתו ממקום עבודתו.


כבכל חוק, ישנם חריגים לחוק, וישנם מקרים בהם גם אם סטה העובד, יימצא זכאי לתגמולי הביטוח. מקרים מיוחדים אלו הינם כאשר:


• העובד סטה מדרכו על מנת להתפלל בבית הכנסת לפני יום העבודה


• העובד סטה מדרכו על מנת להסיע את ילדיו לגן או לבית הספר ובחזרה משם, כל עוד מקומות אלו אושרו על ידי המוסד לביטוח לאומי.
מה אם התאונה נגרמה באשמתו של המבוטח?


המוסד לביטוח לאומי אמנם משלם בעבור תאונת דרכים שהתרחשה בדרכו של העובד למקום עבודתו, אולם, במקרה בו התאונה התרחשה עקב רשלנותו של העובד, או עקב כך שלא מילא אחר הוראות החוק או תמרורי תנועה, לא תיחשב התאונה כתאונת עבודה, אלא כתאונת דרכים רגילה כמשמעותה בחוק.


גם להוראת חוק זו ישנן חריגות, ולפיהן, עובד אשר למרבה הצער נפטר בעקבות תאונה זו, ואפילו נהג ברשלנות, ישלם לו הביטוח הלאומי. כמו כן, במידה ולעובד נגרמה נכות קשה, או שאינו מסוגל לעבוד משך עשרה ימים ומעלה.


האם תאונה במהלך נופש או השתלמות מטעם העבודה תיחשב לתאונת עבודה?


החודש קיבל בית הדין הארצי לעבודה את ערעורו של עובד, אשר ביקש לערער על החלטת המוסד לביטוח לאומי שלא להכיר בפגיעתו כתאונת עבודה. לפי תביעתו, העובד החליק ונפל לתוך בריכת נוי בבית מלון, בעת שיצא מארוחת הערב עם חבריו לעבודה במסגרת ארבעה ימי השתלמות מטעם מקום העבודה. המוסד לביטוח לאומי טען כי לא מדובר בתאונת עבודה מאחר ומקום העבודה לא שילם באופן ישיר עבור ימי ההשתלמות, וכן מאחר והתאונה אירעה לאחר ארוחת הערב, בשעות הפנאי של העובדים, ולא במהלך יום העיון.


בית הדין הארצי לעבודה לא התרשם מטענות המוסד וקבע כי מדובר בתאונת עבודה לפי חוק, שכן ההשתלמות התבצעה בעידודו של מקום העבודה ובאישורו, וכן כי הליכה יחד עם חבריו לעבודה לאחר ארוחת ערב משותפת, מהווה חלק אינטגרלי ממטרות ההשתלמות. לפיכך, הוא הפך את החלטת המוסד והורה לו לשלם לעובד את המגיע לו.


החלטה זו מלמדת על האפשרויות הרבות הקיימות בחוק, ועל הצורך לעתים לפנות לבית המשפט בניסיון להביא להכרעה שונה מזו שהתקבלה על ידי הביטוח. למרות החוקים הברורים, ישנם מקרים בהם שווה להילחם על מנת להביא למיצוי הזכויות בחוק.


כיצד מגישים בקשה לביטוח לאומי בגין תאונת עבודה?


כמו בכל תאונה, יש לגשת לרופא או במקרים חמורים יותר לחדר המיון, ולדווח על הפגיעה. דוח טיפול מבית החולים או מהרופא יימצא כמשתלם ביותר בעת הגשת הבקשה לביטוח או בעת הליך משפטי במידה וקיבלתם סירוב.


בדרך כלל יינתנו בשלב זה ימי מחלה עבור העובד. במידה והוא קיבל עד 12 ימי מחלה, המעסיק ישלם לעובד 75% משכרו עבור שלושת הימים הראשונים להיעדרותו, ולאחר שלושה ימים יקבל העובד 75% מהמוסד לביטוח לאומי.


את התביעה לביטוח הלאומי יש להגיש לא יאוחר משנה אחת לאחר התרחשות התאונה. מומלץ להגיש את התביעה בסמוך למועד התאונה, בשל קלות ההוכחה במקרים אלו.


במקרים בהם מדובר בעובד חברה אשר נפגע במהלך שהותו בחו"ל מטעם העבודה, יוכל העובד להגיש תביעה באופן ישיר באמצעות הקונסוליה הישראלית במדינה בה הוא שוהה.


מה קורה אם הביטוח הלאומי מסרב לשלם או להכיר בפגיעה?


במידה וקיבלתם סירוב, תמיד ישנה אפשרות להגיש ערעור על ההחלטה. הערעור יוגש לבית הדין האזורי לעבודה, בהתאם למקום המגורים של העובד. גם את הערעור יש להגיש בתוך שנה בלבד מיום הסירוב, שכן לאחר שנה לא תתקבל התביעה, אפילו אם הצדק עמכם.

 

יש לך שאלה?

פורום אובדן כושר עבודה
פורום תאונת עבודה


כפי שכבר ראינו, ישנם מקרים שאולי נראים ברורים על פני השטח, ונראה כאילו זהו קרב אבוד מראש, אולם תמיד שווה לבדוק את כל האופציות, ואולי להותיר את ההחלטה בידי שופט מנוסה בבית הדין לעבודה. לצורך כך, מוטב יהיה לו יפנה העובד לעורך דין מומחה בתחום אשר ייתן ייעוץ משפטי בעניין, ויחווה דעתו בנוגע לסיכויי התביעה.