קבוצת אמהות הגישו בקשה משותפת לאישור הסדר פשרה נגד יצרנית ומשווקת של משחות המיועדות למריחה על הפטמות במהלך ההנקה, בטענה כי החברה הפרה את הוראת משרד הבריאות, בכך שלא ציינה על גבי האריזה כי יש להסיר את שאריות המשחה לפני ההנקה.

 

בית המשפט המחוזי מרכז לוד קיבל בשבוע שעבר (יום ב') את הבקשה ונתן להסדר הפשרה תוקף של פסק דין, לפיו החברה תעניק תרומה לשלושה בתי החולים בארץ בסך של 80,000 שקלים לצרכי מחקר עבור מחלקת יולדות.

 

בתחילת שנת 2014, הגישה נציגת האמהות בקשה לאישור תביעתן כתובענה ייצוגית נגד החברה המייצרת משחה בשם: LANOLIN BREASTFEEDIN המיועדת למריחה על פטמות סדוקות ויבשות במהלך הנקה.

 

הנשים טענו כי היצרנית הטעתה את ציבור לקוחותיה והפרה את הוראת משרד הבריאות מאחר ולא ציינה על גבי תווית המשחה הנחיה מפורשת כי החומר מסוכן לתינוקות, לכן יש להסירו טרם ההנקה, ואף ציינה בפרסומים שהופיעו באינטרנט באופן פוזיטיבי כי אין צורך לעשות כן. לטענתן החברה פגעה באוטונומיה שלהן להחליט אילו מוצרים ימרחו על גופן ואילו מוצרים יכנסו לגוף של ילדיהן, על כן דרשו לקבל פיצויים בהתאם.

 

החברה סברה מנגד כי אין כל הצדקה רפואית להסרת המשחה מהפטמות טרם ההנקה, ואף טענה כי לא נגרם כל נזק לחברות הקבוצה שלא הסירו את המשחה או לפעוטות. עוד הוסיפה כי היא שינתה בחודש אוקטובר 2011, את האריזות של מוצריה, וכיום הן כוללת את ההנחיה בדבר הסרת המשחה טרם ההנקה.

 

במסגרת הסדר הפשרה הראשון הוסכם בין הצדדים כי היצרנית תעניק פיצוי לציבור בדרך של תרומת 1,000 משחות למחלקות יולדות בבתי חולים ברחבי הארץ, ובנוסף תשלם גמול לנציגת האמהות בסך של 15,000 שקלים ותישא בהוצאות משפט בסך של 40,000 שקלים.

 

הסכם הפשרה הראשון יניב לחברה תועלת פרסומית בשל תרומת המשחות

 

היועץ המשפטי התנגד להסכם הפשרה, בטענה כי הוא לא הוגן, בלתי סביר ואינו מיטיב עם חברות הקבוצה. לטענתו, הדרישה מטעם משרד הבריאות לציין על גבי המוצר הוראות שימוש במחלקת התמרוקים קיימת למעלה מעשור, והרישיון שניתן לחברה הותנה בכך שעל גבי התוויות, יופיע הכיתוב: יש לשטוף היטב את אזור הפטמה טרם ההנקה ולהסיר את שאריות הקרם.

 

עוד הוסיף כי מדובר בחומר שאינו מיועד לאכילה ולבליעה, ולא נערכו ניסויים על מנת לבחון האם עלול להיגרם לתינוקות נזק כתוצאה מאי הסרת שאריות המשחה. על כן סבר כי מנגנון הפיצוי המוצע משדר מסר שגוי, מאחר ותרומת משחות תניב לחברה תועלת פרסומית ושיווקית. והמליץ על תרומה כספית למחלקות היולדות שתשמש לרווחת היולדות או לצרכי מחקר.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה ייצוגית | תובענות ייצוגיות
פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית

 

בסופו של דבר קיבל בית המשפט את טענות היועץ המשפטי ואישר את הסדר הפשרה השני, לפיו היצרנית תעניק פיצוי לציבור בדרך של תרומה בסך של 80,000 שקלים לבתי החולים, אשר תשמש לצרכי מחקר למחלקת יולדות, וכן תישא בתשלום גמול לנציגה בסך של 10,000 שקלים ובשכר טרחת עורכי הדין המייצגים בסך של 15,000 שקלים.

 

ת"צ 20961-01-14