האם בית המשפט לענייני משפחה צריך לאשר מינוי בת כאפוטרופוסית לאמה המבוגרת, חרף סירובה של האם, כאשר יכולתה של האם להמשיך ולנהל את ענייניה בכוחות עצמה מוטלת בספק אך אינה חד משמעית? לאחרונה קבע בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב, בהתאם לחוות דעת פסיכיאטרית לגבי האם והתרשמות בלתי אמצעית ממנה, כי היא מבינה את ענייניה ואין להפקיע את חירותה בצורה גורפת על ידי שלילת כשירותה, וזאת למרות טענת בתה שהגישה את התביעה כי אחיה מנצל אותה.


מדובר באישה בת 83, אלמנה, אם לבן ובת המתגוררת בבית אבות. בתה הגישה בקשה דחופה לאישור מינויה כאפוטרופוסית לגופה ורכושה של אמה, בטענה שהאם כבר אינה מסוגלת לנהל את חייה בכוחות עצמה ואחיה מנצל זאת כדי לעשוק אותה באופן חמור מבחינה כספית. אי לכך היא מבקשת להגן על אמה מהניצול וההשפעה הלא הוגנים שאחיה מפעיל עליה. בין היתר טענה כי האח השתלט על בית אמם וביצע בו שיפוץ על חשבונה, והרע את התנאים של האם בבית האבות כדי לחסוך בהוצאות.


בית המשפט: צריך להימנע ככל האפשר ממינוי אפוטרופוס לאדם אך ורק בשל גילו המבוגר


ואולם, מלבד מסמך שהציגה הבת מבית האבות שבו נרשם כי האם סובלת מירידה קוגניטיבית, היא לא צירפה מסמכים רפואיים נוספים שיכולים להעיד על מצבה של אמה. כאשר השופטת דרשה ממנה לצרף חוות דעת פסיכיאטרית, טענה שאחיה השתלט על האם בצורה מוחלטת ולכן היא אינה יכולה לספק חוות דעת כזו.


האם עצמה הגיבה לבקשת בתה וטענה כי היא מתנגדת באופן נחרץ למינוי אפוטרופוס עבורה, וכי היא מסוגלת לחלוטין להביע עמדתה בעניין. האם הביעה חששה שבתה רוצה לשלוט על רכושה שלא לטובתה ולא מטעמים כשרים, וזאת למרות העובדה שבמשך שנים קיבלה כספים רבים מהאם, בעוד בנה לא קיבל דבר וגם היום אינו מקבל או דורש ממנה כסף, אלא להיפך, הוא עוזר לה בכל דבר ועניין. היא הציגה מסמך פסיכיאטרי שלפיו היא כשירה לנהל את ענייניה, פועלת בהיגיון ובריאה שכלית ונפשית.


נוכח התנגדותה הנחרצת של האם למנות מומחה רפואי מטעם בית המשפט, קבעה השופטת דיון כדי להתרשם מכל הצדדים למשפט בגוף ראשון ובצורה בלתי אמצעית. היא הדגישה שכאשר על הפרק עומדת בקשה למינוי אפוטרופוס, חייבים לנקוט משנה זהירות, משום שמדובר הלכה למעשה בהפקעת ניהול העניינים של אדם והעברת הסמכות לטפל בהם לאדם אחר.

 

יש לך שאלה?

פורום בית משפט לענייני משפחה
פורום אפוטרופסות | זכויות קשישים | בעלי מוגבלויות


גילה המבוגר של האם, המשיכה השופטת, על כל הקשיים הנובעים מכך, אינו מהווה בפני עצמו עילה לאפוטרופסות. אין ספק כי שני הילדים מסוכסכים בנוגע לאופן ניהול כספי אמם, אך גם עולה כי שניהם מסורים לה ודואגים לצורכיה. התרשמותה הבלתי אמצעית של השופטת מהאם הייתה כי היא מודעת היטב למצבה וצלולה, אף שאינה בקיאה לחלוטין בענייניה הכספיים, אך זאת לא בשל ליקוי קוגניטיבי המחייב למנות לה אפוטרופוס. לפיכך הוחלט לדחות את בקשתה של הבת.


א"פ 37708-07-15