זהו אחד המצבים הרפואיים המסוכנים שעלולים לקרות במהלך ההיריון, ועם זאת לא מדובר בסיבוך נדיר. כ-5% מהנשים ההרות מפתחות סוכרת הריון במהלך הריונן, אך זהו מצב זמני שיימשך רק עד תום ההיריון. סוכרת הריון עלולה לסכן את בריאותם של האם והעובר ולגרום לנזקים פיזיים, אך באמצעות טיפול מתאים ניתן להפחית באופן ממשי את הסיכונים. על כן, במסגרת מעקב הריון מבצעים בדיקה לגילוי מוקדם של המחלה, בדרך כלל במחצית השנייה של תקופת ההיריון.


סוכרת הריון מתרחשת כאשר הורמון האינסולין בדם נפגם אצל האישה ההרה, נוצר חוסר איזון בערכי הסוכר ונגרמת עלייה בכמויות הסוכר בדם. הרמות הגבוהות של הגלוקוז בדמה של האם עוברות גם אל העובר באמצעות השליה, וגורמות להפרשה מוגברת של אינסולין המאיצה את קצב ההתפתחות התקין של העובר.


בין גורמי הסיכון לסוכרת הריונית ניתן למנות הריון בגיל מאוחר, אחרי גיל 40, היסטוריה משפחתית של סוכרת, השמנת יתר של האישה במהלך ההיריון או סוכרת שפרצה עוד לפני ההיריון.


מהם הסיכונים הבריאותיים לאישה ולעובר עקב סוכרת הריון?


סוכרת הריון יכולה לגרום למספר סיבוכים הן במהלך ההיריון והן בלידה עצמה. הסיבוכים השכיחים הקשורים במחלה הם רעלת הריון, סיבוכים בלידה ולידה מוקדמת. המצב עלול להביא ללידה בניתוח קיסרי במקום לידה וגינלית טבעית, וזאת בשל גודל העובר, ולהתקדמות הלידה בקצב לא תקין.


בשל העלייה במשקל העובר וגודלו, כתפיו עלולות להיתקע בתעלת הלידה ולגרום למצב של פרע כתפיים. כמו כן, סוכרת עלולה להוביל להתפתחות אטית של ריאות העובר במהלך ההיריון ולקשיי נשימה במהלך הלידה, ולהעלות את הסיכון להתפתחות עתידית של סוכרת נעורים.


כיצד ניתן לאבחן סוכרת הריון?


ככל שהסוכרת מתגלה בשלב מוקדם יותר, כך אפשר לצמצם את הסיכונים והסיבוכים הכרוכים בה באופן משמעותי. האבחון מתבצע על בדיקות רמת הגלוקוז ובדיקות העמסת סוכר.


בדיקת GCT מתבצעת לצורך גילוי הפוטנציאל לקיום המחלה. במקרה של תוצאות המצביעות על סיכון או רקע של סוכרת במשפחה, תבוצע בדיקת העמסת הסוכר השנייה, OGTT / GTT, שבאמצעותה ניתן לזהות את הסוכרת באופן ודאי.


באילו נסיבות חלה רשלנות רפואית באבחון סוכרת הריונית?


חשוב לדעת כי בשל הסיכונים הבריאותיים, הריון סוכרתי מוגדר כהריון בסיכון גבוה, ויש לטפל במצב באמצעות תזונה ופעילות גופנית, תוך ניטור רצוף של ערכי הסוכר בדם ואף הזרקות אינסולין בעת הצורך.


רשלנות רפואית יכולה להתרחש כאשר הרופא אינו עורך בירור מקיף על ההיסטוריה הרפואית של האישה ועקב כך אינו יודע האם היא כלולה באחת מקבוצות הסיכון, כאשר האישה לא מופנית לביצוע הבדיקות המתאימות לאבחון הסוכרת, וגם כאשר תוצאות הבדיקות אינן מפוענחות כראוי, כאשר לא קיים תיעוד רפואי מספק לגבי ממצאי הבדיקות או כאשר מאובחנת סוכרת הריון אך האישה אינה מקבלת טיפול מתאים ואינה נמצאת תחת מעקב רפואי תקין.

 

יש לך שאלה?

פורום רשלנות רפואית בלידה


כל חריגה של הרופא המטפל מהסטנדרט הסביר, הן באבחון מאוחר או אי אבחון, הן במעקב והן בטיפול בסוכרת, מהווה עילה להגשת תביעת פיצויים, וזאת במקרים שבהם הרשלנות הובילה לנזקים גופניים לאישה או לעובר.