סכסוכים משפחתיים עלולים להתעורר במגוון נושאים כגון סכסוכי ירושה, מחלוקות בין הורים וילדים, בין אחים ועוד. אולם סוג המחלוקת הנפוץ ביותר אשר דורש פנייה לערכאות משפטיות הוא כאשר בני זוג מחליטים לפרק את החבילה, להתיר את קשר הנישואין ולפנות לדרך חדשה ועצמאית, כל אחד בנפרד. כאשר מדובר בגירושין הכוללים ילדים בגילאים קטנים או מחלוקות בנושאי כספים, רכוש וממון, או כאשר מדובר בפרידה שרק אחד מהצדדים מעוניין בה, הנושא הופך מורכב שבעתיים.


לאחר שמחליטים לפרק את התא הזוגי והמשפחתי, עומדות בפני בני הזוג שתי אפשרויות עיקריות: האפשרות הראשונה היא לנסות ולהגיע להסכם גירושין בהסכמה, פעמים רבות באמצעות הליך גישור שבמסגרתו מנהלים בני הזוג דיאלוג בניהולו של המגשר הניטרלי, אשר מטרתו לסייע להם להגיע לפתרונות מוסכמים. למעשה, זוגות שעומדים להתגרש מחויבים להגיע לארבע פגישות מהו"ת מטעם בית המשפט, ולנסות לפתור את המחלוקות ביניהם באמצעות גישור לפני שמתחילים בהליכים המשפטיים.


האפשרות השנייה העומדת בפני בני הזוג היא פנייה לאחת מהערכאות המשפטיות אשר מוסמכות לדון בענייני גירושין, כלומר בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני. במקרה כזה, הערכאה המשפטית היא זו שתכריע בעניינים מהותיים כגון משמורת על הילדים, חלוקת רכוש וכדומה, ולא בני הזוג. אם כן, באיזו דרך לבחור? למי מתאים הליך הגישור ובאילו מקרים עדיף לסיים את הגירושין באמצעות הכרעות משפטיות?


מהם ההבדלים העיקריים בין יישוב סכסוך בגישור לבין פנייה לבית המשפט?


ההבדל העיקרי הוא הדרך שבה תתקבל ההחלטה: בעוד בהליך גישור מגיעים הצדדים לפתרונות בעצמם בסיועו של גורם מקצועי וניטרלי, פסקי דין ניתנים על פי החלטת השופט, בהתאם לפסקי דין קודמים שניתנו בנושאים אלה, ועל פי ראיות וכללים משפטיים מובנים.


למעשה, הגישור נועד עבור זוגות שרוצים להיפרד באופן יפה ומבלי להגיש תביעות הדדיות אינסופיות אל הערכאות המשפטיות. באמצעות הגישור ניתן להגיע להסכמות הן בהיבט הפרקטי של הגירושין והן בהיבט הרגשי, לצורך שמירה על קשר חיובי גם לאחר הגירושין.


גישור גירושין: להשאיר את ההחלטות בידיו של הזוג המתגרש


בהליך הגישור נפגשים בני הזוג עם המגשר, מעלים את כל הסוגיות הדורשות בירור, מוצאים פתרונות ומגבשים הסכם גירושין ביחד באמצעות דיאלוג. כל מה שנותר מבחינה פרוצדורלית הוא להגיש את הסכם הגירושין לאישורה של הערכאה המשפטית, ולקיים את הדרישות ההלכתיות כגון הסדרת הגט.


להליך הגישור יתרונות מובהקים נוספים, כגון המהירות שבה ניתן להגיע להסכם תוך עלויות מינימליות יחסית להוצאות הכרוכות בניהול הליכים משפטיים. באמצעות ההליך ניתן להגיע לפתרונות יצירתיים המותאמים ספציפית לנסיבות המקרה ולרצונם של בני הזוג, ולא להסתמך על החוק והפסיקה בלבד.

 

יש לך שאלה?

פורום גישור משפחתי | גירושין בהסכמה - הכנה לגירושין


בני הזוג מקבלים החלטות בעצמם במסגרת הליך הגישור, ולא משאירים את ההכרעה בידי אחרים. מלבד זאת, חשוב להזכיר את ההשפעה השלילית על ילדים שהוריהם התגרשו לאחר ניהול סכסוכים מרים ומכוערים בבתי המשפט. לעומת זאת, ילדים להורים שהתגרשו באמצעות שמירה על תקשורת תקינה ותוך הגעה להסכמות המקובלות על שניהם, נפגעים באופן מצומצם יותר מהפרידה.