על פי החוק בישראל, כל אדם שרוצה להוכיח בבית המשפט כי נגרמה לו נכות רפואית, חייב לצרף לתביעתו חוות דעת של רופא מומחה בתחום הרפואי הרלוונטי.

 

זאת, למעט בתביעות על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, בהן ממנה בית המשפט מומחה רפואי מטעמו, על פי בקשת התובע ושיקול דעת בית המשפט.

 

חוות דעת רפואית שונה מאישור רפואי או הערכה רפואית, היות והיא משמשת מבחינה משפטית כעדות בבית המשפט והצדדים לתביעה רשאים לבקש לחקור את המומחה במסגרת הדיון בבית המשפט.

 

עלותה של חוות דעת רפואית הינה בשיעור של אלפי שקלים ונעה בממוצע בסכומים של 4,000 ₪ – 6,000 ₪. זאת בניגוד לאישור רפואי או הערכה רפואית, הכוללים הערכת אחוזי נכות, בעלות של 500 ₪ – 1,000 ₪ בממוצע.

 

כאשר מדובר בתביעה בגין נזקי גוף בתאונת דרכים, במידה והתובע סבור כי נגרמה לו נכות בתאונה, עליו לצרף לתביעתו בקשה למינוי מומחה רפואי, הנתמכת בתיעוד רפואי רלוונטי. בית המשפט ימנה מומחה רפואי במידה והתרשם כי קיימת "ראשית ראיה" לקיומה של נכות רפואית בתחום המבוקש. במימון חוות הדעת הרפואית, בתביעות נזקי גוף בתאונות דרכים, נושאת בדרך כלל חברת הביטוח.

 

כאשר מדובר בתביעת נזקי גוף שלא נגרמו בתאונת דרכים, כגון תאונת עבודה, פגיעת גוף כתוצאה ממפגע, תביעת רשלנות רפואית וכיוצא בכך, אין בית המשפט ממנה מומחה ועל התובע לצרף לכתב התביעה חוות דעת רפואית, במימונו, כתנאי לכל טענה שהוא רוצה להעלות בנוגע לנכות רפואית.

 

במידה ולא יצרף התובע חוות דעת רפואית לתביעה, יהיה מנוע מלטעון לקיומה של נכות, אלא במקרים חריגים עם אישור של בית המשפט ועל כן, במקרה ולא יגיש התובע חוות דעת רפואית, יהיו סכומי הפיצוי המגיעים לו נמוכים באופן ניכר מתביעה המתבססת על נכות רפואית. בסיום התביעה ובמידה ויזכה התובע בהליך, יהיה זכאי להחזרים מחברת הביטוח על הסכומים ששילם בגין חוות דעת רפואיות.

 

בתביעות נזקי גוף חשוב ביותר לפנות לעורכי דין המיומנים בתחום ולוודא כי הינם מצויים בקשרי עבודה עם מומחים רפואיים בכירים בתחומם, אשר ילוו את הטיפול בתביעה ויסייעו להביא למיצוי הזכויות המגיעות לתובע כתוצאה מפגיעתו.

 

המידע המובא בכתבה זו הוא מידע כללי ואינו מהווה יעוץ משפטי כהגדרתו בחוק.


עודכן ב: 21/03/2011