ראשית יודגש כי יש הבדל בחובות בסך של עשרות אלפי ₪ לבין מאות אלפי ₪, וכל תיק תלוי בנסיבות המקרה.

 

לא דומה חייב לערירי בסוף ימיו לבין צעיר רווק, בוודאי שלא דומה תיק של אלמנה+4 קטיני קטינים לבין אחותה – הרווקה, וכ'...מציאות החיים מלמדת, כי חייבים בד"כ גוררים את יתר בני משפחתם לתוך הליכי ההוצל"פ ו/או לבור של חובות, ובכך מסתבכים ומסבכים עוד יותר לאורך שנים רבות. נהפוך הוא – מומלץ עפ"י רוב שלא להכניס "חייב נוסף" לתיק הוצל"פ שאינו אלא אחיך או בנך...


במאמרי זה אשווה, ולו לרגע, את החובות שלך כ"מחלה", ואני העו"ד – כרופא. המשמעות היא בעצם של"מחלה" יש תרופות רבות, למשל:

 

"איחוד תיקים", "חייב מוגבל באמצעים", "פשיטת רגל", "הסדר נושים" וכ'. אתה - כ"חולה" יש לך זכות לבחור בעצת "הרופא" בטיפול הראוי ביותר – בין אם לעקור את המחלה מהשורש לבין טיפול קוסמטי בלבד ו/או זמני.

 

בשים לב, כי חייבים רבים סבורים בשגגה עפ"י רוב, כי הם זכו ב"תיק איחוד", כשבעצם כוונתם ל"חייב מוגבל", והם "מבסוטים" מכך שהם משמלמים אך 100 ₪ בלבד ל"תיק האיחוד", ברם טעות מהותית! אם נשווה ולו לרגע את החובות שנעים בד"כ בסך של מאות אלפי ₪ למחלה ממארת...הרי שזו קטלנית...רוצה לאמר: החובות בהוצל"פ אך תופחים עם השנים. נמצא פעמים רבות, חייבת שיש לו חובות בסך מאות אלפי ₪ ...בחלוף עשור שנים החובות יאמדו במליונים...ממש כמו נגיף קטלני "סרטן ממאיר"...


לשם כך חשוב ביותר שנסקור בקצרה חלקן של סוגי "התרופות":


מה ההבדל בין פשיטת רגל לאיחוד תיקים?


איחוד תיקים הינו הליך בהוצאה לפועל, במסגרתו מאוחדים כל התיקים, שנפתחו נגד החייב ונקבע עבורו הסדר תשלומים המתאים ליכולותיו הכלכליות. ואילו ההליך של פשיטת רגל מתקיים בבית המשפט המחוזי, לפיכך ראוי שעו"ד מתמחה בתחום יטפל בתיק.


בעיקרון, מול הסדר איחוד תיקים קיימת אפשרות של הליך פשיטת רגל, בשתי האפשרויות נמדד החייב על הוצאותיו מול הכנסותיו. במקביל, בהליך הפשט"ר מוקפאים כנגדו כל ההליכים, אשר הופעלו עבור התיקים, שנפתחו נגדו בהוצאה לפועל וניתנת האפשרות לפתוח בבקשת הפטר עבור חובותיו.


השיקולים בבחירה בין ההליכים הם רבים ומורכבים, בכל מקרה חשוב להתייעץ עם עורך דין, שיסייע בקבלת ההחלטה ובהתאם למצבו הכלכלי של החייב, סך חובות שנצברו ועוד.


בקשה לאיחוד תיקים או בקשה להכרזת חייב מוגבל באמצעים?


ההליך המקובל כאשר נפתח תיק אחד כנגד חייב בהוצאה לפועל הוא הסדר תשלומים בסיסי, אשר מופיע בגב "הטופס הירוק" – הוא מכתב האזהרה, שמזהיר את החייב, כי רובץ עליו חוב לתשלום, וכי תוך 20 יום יוכל להגיש התנגדותו לחוב האמור.


ההסדר קובע על פי סכום התביעה את תנאי פירעון החוב,כאשר עבור סכומים גבוהים, הסכום המקסימאלי לתשלום הוא אלף שקלים מדי חודש עד להשלמת התשלום (ולא מעבר ל X שנים - הקבוע בחוק).


כאשר נפתחים כנגד החייב תיקים רבים במקביל והחייב אינו יכול לעמוד בתשלומים, אשר נקבעו בגב התראת התשלום, דהיינו: 1000 שקלים עבור כל תיק, אשר יכולים להצטבר לפעמים לסכומים גבוהים מאוד, ניתן לבקש להודיע, כי החייב מוגבל באמצעים.


איחוד תיקים מורכב למעשה משני הליכים: בהליך הראשון, על החייב בין השאר לשלם 3% מסך חובותיו בכדי להיכנס להליך מיד עם קבלת הבקשה – זהו תנאי סף נוקשה מאוד, ולכן על פי רוב החייבים פונים להליך השני, הכרזה על חייב כמוגבל באמצעים – באם תתבצע ההכרזה יאוחדו כל התיקים. אולם, במקרה זה מוטלות על החייב סנקציות רבות, כמו: עיכוב יציאה מהארץ, הגבלת חשבון הבנק, הגבלת כרטיסי אשראי ועוד.


הליך איחוד תיקים נקבע על ידי הרשם בלשכת ההוצאה לפועל או בבקשה של החייב עצמו. בתהליך זה, מתבקש החייב להגיע לצורך ביצוע חקירת יכולת אודות יכולותיו הכלכליות ועליו להביא עמו מסמכים המאשרים את הוצאותיו השוטפות, לרבות: חשבונות חשמל, מים, גז, ארנונה וטלפון, הוצאותיו עבור חינוך ילדיו, תרבות ופנאי וכ' שקלול של הוצאותיו השוטפות על מזון וכדומה, הוצאות עבור משכנתאות והלוואות אחרות עליהן הוא משלם.

 

חשוב שמסמכים אלו יהיו מהימנים ומקוריים. בנוסף, על החייב להביא עמו טופס וויתור על סודיות, ותדפיס של כל חשבונות הבנק הפעילים שלו, על גבי תקופה של שלושה חודשים לאחור מיום ביצוע חקירת היכולת, ותלושי שכר של שלושת החודשים האחרונים במקום העבודה הנוכחי במידה וקיימים.


בניגוד להליך פשיטת רגל, כנגד חייב אשר לא עומד בהסדר התשלומים, אשר נקבע לו בתהליך חקירת היכולת, יכולים הנושים להפעיל תהליכים אלו מיד עם הפיגור הראשון בתשלום, ולבצע כנגדו עיקולים שונים ואף להביאו למאסר. לפיכך מומלץ להגיש בקשה לעיכוב ההליכים.

פשיטת רגל – פתיחת "דף חדש"בחייו של החייב...סוף סוף הדרך אל השקט והנחלה....


הליך פשיטת רגל הוא ארוך ומורכב, המתחיל אצל הכונ"ר וממשיך בבית המשפט המחוזי, כאשר חייב מתחיל הליך של פשיטת רגל, ניתן צו הקפאת הליכים על חובותיו, ולא ניתן יהיה להפעיל כנגדו במשך כל התהליך עיקולים וצווים שונים מלשכת ההוצאה לפועל.אגב – להבדיל מהליך בהוצל"פ במסגרתו ניתן להגביל רישיון נהיגה של חייב, בהליך פשט"ר מבוטלת ההגבלה על רישיון נהיגה.


בתוך תהליך זה ימונה כונס נכסים עבור נושיו של החייב, אשר מתפקידו יהיה ללוות את תהליך פשיטת הרגל מתחילתו ועד סופו, תוך שהוא בודק את יכולותיו של החייב, נכסיו, כספים אשר מוחזקים בפיקדונות או בחשבונות אחרים, התנהגותו עם הנושים, ניסיונות הברחת נכסים וכספים (אם היו), כאשר כל אלו משפיעים בסופו של דבר על ההחלטות שיתקבלו בתיק.

 

במהלך הליך פשיטת הרגל מפקיד החייב סכום של כסף בקופת פשיטת הרגל. סכום זה משתנה מחייב לחייב ובהתאם לנסיבות. סך הכספים בקופת הפשט"ר מתחלקים בסופו של הליך בין כל הנושים שווה בשווה.


המטרה העיקרית בהליך פשיטת הרגל היא - קבלת צו הפטר, שמשמעותו של צו ההפטר "מחיקת" כלל החובות, ובכך פתיחת דף חדש בחייו של החייב. המטרה המשנית היא - הקפאת הליכים, המונעת מנושיו לפעול כנגד החייב בעיקולים ובצווי מאסר.


בשים דגש כי מדינת ישראל יכולה למחוק חובות של אדם בשיעור 1%-100%. ניכר בפסיקה, כי ביהמ"ש נוהגים לאשר מחיקת חובות בשיעור של 30% דיווידנד, אך גם כאן חשוב לזכור, כי כל תיק תלוי נסיבות.
 

על מנת לבחור בהליך המתאים ביותר, "חייב מוגבל", "איחוד תיקים" או "פשיטת רגל", מומלץ להתייעץ עם עורכי דין הבקיאים בתחום זה. לכל החלטה, שתקבלו יהיו השלכות משמעותיות על עתידכם ולכן חשוב לא לנהוג בפזיזות.
 


עודכן ב: 27/11/2012