ישנם זוגות שמתגרשים פיקטיבית בשל הצורך לברוח מחובות של אחד הצדדים אולם זהו אינו הפתרון הטוב ביותר שכן קיימים פתרונות יעילים יותר ונעימים יותר.


לאחרונה עלו לכותרות העיתונים שני מקרי הסתבכות, האחד של הספר שוקי זיקרי, שברח על פי החשד מהארץ בשל חובות לשוק האפור, והשני של השף אייל שני, כוכב "מאסטר שף" שבית המשפט הורה על פשיטה על ביתו ובית שותפו לעסקים כדי לברר האם השניים התנהלו בהוגנות בהליך פשיטת הרגל של אייל שני.

 

דובר רבות על אנשים אלו, אולם לא דובר על הנושא החשוב כל כך, והוא מה עולה בגורל בן/בת הזוג של מי שנקלע לחובות כבדים. סוגיה זו רלוונטית גם לנשואים שביננו וגם לאלו שחיים יחדיו כידועים בציבור.

 

הסכם ממון למניעת עיקולים 

 

אם כך, במידה ואחד מבני הזוג צבר חובות (כגון משיכת יתר, חוב בכרטיסי אשראי ועוד) ואין ביכולתו לשלם את החובות שצבר, קיים סיכוי בו יועבר תיקו לרשות הוצאה לפועל. במקרה מסוג זה, הרשות יכולה לעקל רכוש מכל סוג שהוא במטרה להחזיר את ערך החוב הנקוב לרבות עיקול דירתו של החייב אשר במקרים רבים הדירה שייכת במחצית גם לצד השני.


בכדי למנוע מצבים כגון אלה, הצד השני יכול להבטיח באמצעות הסכם ממון בין שני בני הזוג, אפילו בזמן נישואיהם, כי בן הזוג החייב יישא באופן בלעדי בחובות של עצמו.


ומה לגבי חובות עבר?


ניתן ורצוי אף לכלול בהסכם ממון סעיף שקובע את מדיניות חלוקת האחריות על חובות העבר בין שני בני הזוג. במידה ואחד מבני הזוג צבר חוב מכל סוג שהוא לפני שהכיר את השני, חובות העבר יחולו אך ורק עליו ולא יעברו לצד השני גם במקרה של פרידה או גירושין.


מכל מקום ועל מנת למנוע תרחישים עתידיים לא נעימים, הנני ממליצה להפריד חשבונות משותפים מחשבונות העסק וגם כאשר אין הפרדת חשבונות, מומלץ מאד לערוך הסכם ממון בין הצדדים, שיתאר הפרדת רכוש מוחלטת בין הצדדים, דבר שעשוי (לא בכל המקרים) לחסום הטלת חובות על בן או בת זוג שאינו אחראי להם.


הסכם ממון צריך מתוקף החוק, לבוא לפני בית דין רבני או בית משפט לענייני משפחה ועליו לקבל אישור ותוקף של פסק דין על מנת שיוכל להיות מוצג כראייה משפטית בעתיד. במידה ונערך הסכם הממון בין בני הזוג בטרם הנישואין, ניתן להביא את ההסכם לאישורו של נוטריון מבלי להיכנס בין כתלי בית המשפט .

 

חשיבות הניסוח המדויק של הסכם הממון 


חשוב לנסח את הסכם הממון בדייקנות ובמקצועיות רבה, באמצעות עורכי דין מיומנים העוסקים בתחום וזאת על מנת למנוע כמה שניתן מחלוקות עתידיות.


חשוב מאוד לדעת, כי ניתן, ולעתים אף מומלץ, לגשת לעורך דין על מנת לשנות ולעדכן את הסכם הממון במרוצת השנים, עקב שינויי נסיבות (אישיות, פיננסיות, מעבר דירה , קניית רכוש נוסף וכו') ומאחר והחיים הם דינמיים, כל שינוי כזה חייב אף הוא להיערך בכתב, בחתימת הצדדים ולקבל אישור משפטי כדין.


כותבת המאמר הינה עורכת דין פרנקל הילה, אשר בקיאה בתחום ומעורה בתחום דיני המשפחה וירושה ומטפלת מזה שנים בתיקים מורכבים ביותר וזאת ללא פשרות ולשביעות רצון לקוחותיה המלאה.

 

הכתוב במאמר זה, אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי מקצועי ואישי, כל מקרה צריך להיבחן לגופו ואין באמור באתר אלא כדי להביא סקירה כללית וידע ראשוני.