שאלה שמרבים לשאול אצלנו במשרד: כיצד מחלקים את הרכוש בעת פרוד? האם כוללים זכויות וחובות? האם מחלקים תמיד בחלקים שווים?


התשובות אינן כה פשוטות, ומענה לתשובות דורש ידע מעמיק והבנה משפטית ספציפית בתחום דיני המשפחה.


ככלל בעת פרוד / גירושין, מאזנים את כלל הנכסים שצברו בני הזוג מיום הנישואין ועד מועד הקרע . מה פרוש הדבר ? מכניסים את כל הזכויות והחובות ל"שק ערטילאי" לשק נכנסים נכסים כגון שווי דירה, שווי רכבים, כספים וזכויות בבנקים, קופות גמל, קרנות השתלמות, זכויות מעבודה, מונטין, נכסי קריירה, וכו' מכלל הנכסים האלו מפחיתים חובות כגון משכנתא, הלוואות וכו'.


חשוב לזכור כי אין מכניסים לאיזון ירושות שקיבל מי מהצדדים (ובלבד שנשמרו בנפרד) וכן מתנות וכספים שנתקבלו בשל נזקי גוף.


אולם לכלל זה יש הרבה חריגים שתלויים בנסיבות המקרה - כל מקרה ונסיבותיו, לכן חשוב לקבל יעוץ מקצועי ומדויק לכל מקרה ומקרה לגופו על מנת לדעת בדיוק מהם הזכויות ברות החלוקה. ולעיתים, חשוב מאוד לפנות ולהתייעץ עם בעל מקצוע מבעוד מועד - כאשר מקבלים את הירושה הגדולה, או כאשר מקבלים מתנה (דירה, כסף וכיוצ"ב) מומלץ גם לערוך הסכמי ממון בטרם הנישואין בעיקר במצב שבו הצדדים לא מאוזנים בנכסים איתם הם מגיעים לנישואין.


אביא לדוגמא מקרה שטופל במשרדנו – הגיעה למשרדנו אישה אשר תיארה שנות נישואין רבות, לדאבונה בני זוג עמדו בפני משבר גירושין גדול ורצו להתגרש ולחלק את רכושם, הרכוש כלל בית פרטי מפואר, רכבים חדישים, וחשבון בנק משותף. בחשבון הבנק המשותף הופקדו כספים רבים שקיבל הבעל כירושה מהוריו, שנפטרו כחמש שנים טרם המשבר, הבעל סבר כי הכסף שייך לו, אולם ביהמ"ש קבע אחרת והכספים בבנק חולקו שווה בשווה.


לכן טיפ קטן - כספי ירושה ומתנות מוטב להפקיד בחשבון נפרד!


ואם רוצים טיפ גדול יותר – תמיד כדאי להתייעץ עם עו"ד מומחה לפני שמבצעים מהלך שאחר כך מתחרטים על ביצועו.
 


עודכן ב: 21/02/2013