מאת: עו"ד נרקיס לביא


לכנר ישראלי בעל שם עולמי המנגן בקונצרטים ברחבי העולם, התברר כי דירתו נמכרה ללא ידיעתו וכי הקונים כבר מתגוררים בדירה. לאחר בירור שערך התברר כי הדירה נמכרה לקונים תמימים באמצעות מתחזה וכי הקונים רכשו את הדירה בתום לב, שילמו תמורה מלאה והדירה נרשמה על שמם בלשכת רישום המקרקעין.

 

הכנר עתר לבית המשפט המחוזי בתביעה לסעד הצהרתי לפיו, הדירה הינה קניינו הבלעדי וביקש לסלק את ידם של הרוכשים וליתן לו פיצוי כספי.


המסגרת הנורמטיבית בעניין זה הינה "תקנת השוק" המעוגנת בסעיף 10 לחוק המקרקעין "מי שרכש זכות במקרקעין מוסדרים בתמורה ובהסתמך בתום לב על הרישום, יהא כוחה של זכותו יפה אף אם הרישום לא היה נכון".

 

תקנת השוק מאפשרת למעשה הוצאת נכס מידיו של הבעלים המקוריים ומסירתו לצד ג' בהנחה שצד ג' נתן תמורה והיה תם לב בהסתמכו על הרישום. הרציונל שעומד מאחורי "תקנת השוק" הינו עדיפות לשמור על תוקפו המחייב של המרשם הפומבי הפתוח לציבור על פני הקורבן – בעניינינו הכנר.


בית המשפט נדרש לפסוק בשאלה מאוד קשה שיש בה כדי להשפיע על הוודאות בחיי המסחר במדינת ישראל. היה ויפסוק שעל הרוכשים התמימים להשיב את הדירה הרי שיש בהחלטה כזו כדי לפגוע בכוחות השוק שיאבדו את ביטחונם כאשר הם עומדים בפני רכישת דירה, מה שיביא לבלימת שוק הנדל"ן במדינת ישראל.


הכנר טען, כי מעולם לא מכר את הדירה ואפילו לא היה מוכן להשכירה שכן המדובר בדירה בה בילה את ילדותו וכי לדירה ערך סנטימנטלי רב ובה אוכסנו חפצים יקרי ערך ובהם- פסנתר כנף, כינורות ופרסים שזכה בהם במרוצת השנים. עוד טען הכנר, כי חתימתו על הסכם המכר זויפה.


מאידך טען הקונה, כי כלל לא חשד כי המוכר הוא מתחזה ורכש את הדירה בתום לב, בהסתמכו על המתווך ועל עורך הדין שביצע העסקה. הקונה הוסיף וטען כי לא ידע שהדירה נגזלה מידי הכנר ע"י מתחזה.


בית המשפט פסק כי לא ניתן להחיל על המקרה את "תקנת השוק" שבחוק המקרקעין שאינה מציעה פתרון למקרה בו זהות המוכר עצמו, היא שזויפה, ולמעשה חוק המקרקעין כולו לא מספק מענה למקרה שבנדון.


לפיכך, החליט בית המשפט לפעול לפי הוראות חוק החוזים אשר מובילות לביטול העסקה שנעשתה בדירה על סמך מסמכי זהות מזוייפים. נפסק כי עסקינן בחוזה בלתי חוקי שבטל מעיקרו.


מפסק הדין :"מטרת המשפט הזה להביא ליישום הדין, כמו גם להביא לתוצאה צודקת בין הצדדים." "במקרה הנוכחי, המדובר למעשה בשני צדדים תמימים"


בעל דירה לא חייב לשכור חברת אבטחה שתשמור על דירתו בהעדרו... והקונים- ... לא היו יכולים לעלות על העוקץ שנעשה הן כלפי המוכר וכתוצאה מכך גם כלפיהם.


בית המשפט קבע כי על הקונה לפנות את הדירה תוך 12 חודשים.


יובהר כי המידע המשפטי המוגש במאמר זה, מהווה מידע כללי בלבד. השימוש במידע, אינו מהווה תחליף לקבלת חוות דעת ו/או ייעוץ משפטי.