הרתיעה והעוינות מהסכם מייסדים


בתחילת דרכו של מיזם משותף, כאשר המייסדים חברים וחדורי מוטיבציה, הסכם מייסדים הוא לעיתים מילה מגונה. למען ההמחשה, הדבר משול לזוג שעומד להתחתן ואינו מעוניין לקלקל את החתונה ב"הסכם ממון".


רבים מהמייסדים רואים בעריכת הסכם מייסדים וניהול מו"מ עם השותפים (לרוב חברים או בני משפחה שלהם) כאקט של חוסר אמון.

 

הקונפליקט שלעיתים מתעורר הוא בין החברות, האמון והרצון לצאת לדרך משותפת לבין הצורך או הדרישה של חלק מהצדדים לעיגון הסכמות באופן פורמאלי ובכתב. מניסיוני, על פי רוב, הנושאים המרתיעים את הצדדים הם מטבע הדברים אלו הפחות "רומנטיים", כגון: כסף (חלוקתו והשקעתו), מחויבות ברורה (כגון עזיבת עיסוקים אחרים) ותנאי עזיבה או הוצאה מהמיזם/חברה.


מייסדים ותיקים יותר, שחוו את הקושי בחילוקי דעות מהותיים עם שותפיהם ואף פרידה משותפים, מבינים היטב את חשיבות קביעת כללי המשחק מראש. כמובן שלא ניתן לכסות את כל הנושאים בהסכם מייסדים ונדרש אמון הדדי, אבל בהחלט ניתן (ומומלץ) להסדיר סוגיות רבות, וודאי בשלב שכולם עוד חברים ונאותים להגיע להסדרים הוגנים ורוויי פשרה. לא פעם בשלב הדיונים על הבנות המייסדים, מתגלה שלא כולם רואים עין בעין את התפיסה הכלכלית, חברתית, טכנולוגית וכד' של המיזם, ולכן בהכרח יש חשיבות לקיים שיח פתוח ולוודא שכולם מיושרים בקו הזינוק.


אסטרטגיה IN – פוליטיקה OUT


הכנסת הדיון סביב הסכם מייסדים בקונטקסט הנכון יכולה גם להקל על העוינות המסוימת בגישה להסכם מייסדים. בעיני, הסכם מייסדים הוא מעבר להסכם להסדרת פעילות המיזם ופתרון חילוקי דעות עתידיים בין המייסדים, אלא מסמך אסטרטגי-עסקי המתווה את האג'נדה של המיזם. בהתאם, גישתי להסכם מייסדים או הבנות המייסדים היא שמדובר בשיח אסטרטגי יסודי של טובת החברה, אופן פעילותה ושאיפותיה.


בנסיבות מסוימות מומלץ שהסכם מייסדים יכלול בקצרה גם את חזון המיזם ומתווה הפעילות שלו, והדיון בו חשוב כמו כל ישיבה אסטרטגית של המיזם בעתיד. בהתאם, נכון לדעתי לכנות את הדיון בנושא כשיח על הבנות המייסדים, והוא משתקף בסופו של דבר בהסכם מייסדים.
ושוב, הדגש הוא על אסטרטגיה ולא פוליטיקה, כאשר טובת המיזם מעל הכל.


נושאים חשובים לדיון במסגרת הסכמות המייסדים


אופן התאגדות השותפים: ישנן דרכים שונות להתאגדות, כאשר הנפוצות הן שותפות והקמת חברה. לכל אפשרות הסדרים והשלכות שונות, כגון אופן ההתאגדות, היבטים חשבונאיים ומיסויים.


חלקו של כל שותף במיזם: ישנם מיזמים שבהם לכל היזמים חלקים שווים בבעלות המיזם, בזכויות ההצבעה ובחלוקת הרווחים. לעומת זאת, ישנם מיזמים בהם חלקו של כל יזם בזכויות הצבעה וברווחים שונה, בהתאם לתרומתו, מעורבותו ותפקידו של כל שותף (בפועל או הצפויה).
מימון המיזם: בדרך כלל לוקח זמן (אפילו רב) עד שמיזם מתחיל לייצר הכנסות המספיקות בכדי לממן את פעילותו או עד שמצליחים לגייס לו כסף. לכן, לרוב בתחילת הדרך המייסדים נושאים בהוצאות המיזם. חשוב להסדיר את מחויבותו של כל מייסד למימון והמשמעות במקרה שמייסד לא יישא בחלקו, כמו גם אופן החזר הלוואות הבעלים.


תפקידיו והיקף פעילותו של כל מייסד: חלוקת התפקידים בכל ארגון היא עניין יסודי וחשוב. תיאום הציפיות בדבר המחויבות למיזם יכולה להיות קריטית להצלחתו ולשיתוף הפעולה בו. במסגרת זו יש לדון ולקבוע אילו תפקידים ותחומי אחריות כל מייסד לוקח על עצמו (מנכ"ל, תפעול, כספים, פיתוח, שיווק וכד'), באיזה היקף משרה (100%, 50% או אולי בכלל כמה שעות בחודש). לצערי, נתקלתי במקרים בהם השקעת זמן בלתי מאוזנת של חברי המיזם הביאה למחלוקות רבות ואף לכשלון מיזמים.


מנגנוני היפרדות: לעיתים, הדבר הנכון ביותר הוא להיפרד, אך הקושי הוא שלא ברור כיצד לעשות זאת. במקרים אחרים, אי עמידה של אחד המייסדים בהתחייבויותיו מחייבת את הוצאתו מהמיזם בכדי לא לפגום במיזם או ביתר המייסדים. לכן, כבר בתחילת הדרך מומלץ לקבוע מנגנונים שונים להיפרדות אשר יכולים לסייע לצדדים להיפרד בהמשך הדרך בהסכמה והבנה. ישנן דרכים שונות להשיג זאת, לדוגמא: זכות רכישה של חלק ממניותיו של מייסד שלא ממלא את תפקידו, מנגנון התמחרות (Buy Me By You, הידוע גם כ-BMBY), ביטול זכויות הצבעה או השתתפות בדירקטוריון ועוד.


שקיפות ופתיחות

לסיכום, העיקרון המנחה בדיון על הסכמות המייסדים צריך להיות שקיפות ופתיחות. הצדדים צריכים לפרוס את כל הקלפים על השולחן ולהסדיר את כל הסוגיות, כולל הקשות והפחות נוחות שבהן. דיון כנה וישיר והגעה להסכמות תהווה בסיס לשותפות טובה ובריאה יותר, ובתקווה – משגשגת יותר.

* כמובן שאין במאמר זה בכדי לכסות את כלל הסוגיות הרלוונטיות ומטבעו אינו מעמיק בכל סוגיה. כמו כן, אין במאמר זה בכדי להוות חוות דעת או ייעוץ מכל סוג, לרבות חוות דעת או יעוץ משפטי.


עודכן ב: 19/06/2014